מתחילים את השנה במתוק: מתכון לסטייק בשוקולד

יוצא דופן, אבל לא כמו שאתם חושבים. השילוב של שוקולד ובשר תמיד עבד, גם במטבח וגם בקונדיטוריה. וכדי להתחיל את השנה הזו במתוק – אני הולך לתת לכם כאן מתכון עם מדריך לסטייק משובח עם ניחוחות קקאו מופלאים. זה מתאים לערבי חג, או לימים חגיגיים – אפילו אם אתם מתכננים לערוך ארוחה רומנטית – במקום להפריד בין הבשר לשוקולד – אחדו אותם ליצירה אחת. 

סטייק ושוקולד?

הפעם הראשונה שנתקלתי בשילוב יוצא דופן של סטייק ושוקולד הייתה בעיירה אירופאית מוזרה, ברוז’, ליתר דיוק. אני חייב להודות שהרעיון של שילוב של שני המרכיבים הללו הותיר אותי קצת חשש. סטייק ושוקולד מוזכרים לעתים רחוקות באותה נשימה, והמיזוג שלהם נראה כמו הרפתקה קולינרית שלא יכולתי לעמוד בפניה.

זה היה ערב סתווי כשמצאתי את עצמי יושב בביסטרו קטן ומקסים בלב ברוז’. ניחוח של סטייקים רוחשים ריחף באוויר, מגרה את חושיי. המלצר, עם חיוך חם, הגיש לי את התפריט. שם, בין האוכל הבלגי המסורתי, הייתה מנה שבלטה בספישלים: “שוקולד בריסקט”.

היססתי לרגע, נקרעתי בין סקרנותי לבין הספקנות הברחאה שלי. האם השילוב של שוקולד עשיר וקטיפתי ובשר בקר מלוח צלוי יכולים להיות איחוד הרמוני? החלטתי לעשות את הצעד, גם אם זה לא יעבוד, זו תהיה חוויה שווה לספר עליה.

כשהמנה הגיעה, התבוננתי בה בסקרנות. סטייק עסיסי, שנצרב לשלמות עם קראסט חום זהוב, הונח באלגנטיות על הצלחת. מעליו רוטב שוקולד מבריק, נוצץ תחת תאורת המסעדה העמומה והרומנטית. פיזור של אבקת קקאו עם מעט צ’ילי  היה הגימור.

חתכתי חתיכה מהסטייק, והסכין החליקה ללא מאמץ דרך הבשר הרך. הביס הראשון היה שילוב מסקרן של טעמים. התחושה הראשונית הייתה, כמובן, בשר הבקר החזק, המתובל בדיוק כמו שצריך, ומבושל למדיום-רייר מושלם. המיצים הטבעיים שלו התערבבו עם רוטב השוקולד המשיי, ויצרו ניגוד מעורר תיאבון של פיקנטי ומתוק. השוקולד העניק מרירות עדינה ומורכבות לפרופיל הטעמים הכללי.

ככל שאכלתי יותר, כך התאבתי יותר בשילוב הזה של סטייק ושוקולד. רוטב השוקולד לא היה מתוק יתר על המידה, ואיפשר לטעמים הטבעיים של הסטייק להתבלט, בעוד שהמליחות של הסטייק ביסס את המתיקות הפוטנציאלית של השוקולד. זו הייתה סימפוניה בלתי צפויה של טעמים, כמו יצירת מופת שערערה על הדעות הקדומות שלי לגבי שילובים קולינריים.

ככל שהמשכתי ליהנות מה- Chocolat Bœuf, התברר שהשוקולד הוא לא רק תוספת גחמנית אלא מרכיב המשולב בצורה מדויקת במנה. השפים בביסטרו של ברוז’ ביצעו את הזיווג המוזר הזה בעדינות, והוכיחו שאפילו המרכיבים הבלתי סבירים ביותר יכולים להתאים.

מסוקרן מהחוויה הקולינרית הייחודית הזו, לא יכולתי להתאפק אלא לברר על המתכון. השף, יליד בלגי נלהב, חלק כמה תובנות לגבי יצירת המנה הזו. רוטב השוקולד, הסביר, היה עשוי משוקולד בלגי מריר איכותי, שעם תווי הקקאו העמוקים שלו השלים בצורה מושלמת את הסטייק. הוא הדגיש את חשיבות האיזון, והבטיח שמתיקות הרוטב לא תעפיל על אופיו המלוח של הבשר.

כשארוחת הערב שלי הגיעה לסיומה, ועקבות אחרונים של סטייק ושוקולד התעכבו על בלוטות הטעם שלי, הרהרתי בתענוג הבלתי צפוי הזה.  החוויה בברוז’ לא רק הרחיבה את האופקים הקולינריים שלי אלא גם חיזקה את התפיסה שלחדשנות במטבח אין גבולות. לפעמים, אפילו השילובים הכי לא שגרתיים יכולים לגרום לטעמים יוצאי דופן ובלתי נשכחים, בתנאי שהם מבושלים במיומנות וברוח הרפתקנית.

לכן, אם אי פעם מצאתם את עצמכם בברוז’ או שפשוט קיבלתם השראה לנסות את המנה המסקרנת הזו בבית, זכרו שהאיזון העדין בין העושר של סטייק  לבין המתיקות הניואנסית של רוטב שוקולד איכותי שהופך אותו לחוויה מעניינת. 

קצת על ההיסטוריה של בשר ושוקולד

הרומאים ידעו  זאת היטב: הטריק לזנב שור טוב, העשוי על פי המסורת, הוא להוסיף כפית אבקת קקאו מרה לרוטב. זה נראה כמו צעד מסוכן, אבל למען האמת, הגסטרונומיה הבינלאומית מלאה במתכונים שמערבבים בשר ושוקולד. אבל זה לא נגמר שם, אם נלך יותר אחורה בהיסטוריה, אנחנו נגיע לבני המאיה ולאצטקים – שם היו מכינים ממשקה הקקאו המסורתי רטבים והיו מערבבים אותם עם בשר. היום במקסיקו, יש את המנה המפורסמת שומה פובלנו  עוף בשוקולד  שמוגש לרוב לכבוד יום המתים בעיר פואבלה השוקולד מוצא זוגיות שמחה ומתמשכת עם עוף  והטעם? מעניין מאוד, מתאפיין ברוטב חריף ומעושן שנותן אופי למנה, וגם משתמשים בו במנות מסורתיות נוספות כמו  טמאלס, אנצ’ילדות ואורז. רוטב שומה עשוי משוקולד מריר, פלפל צ’ילי, פירות יבשים, צימוקים, שום ותבלינים שונים כולל כמון וציפורן. האגדה מספרת כי הייתה זו נזירה שהפכה את המנה למפורסמת, והגישה אותה לראשונה למלך ספרדי שביקר, אך המתכון היה קיים כבר בתקופת האצטקים, שכמו שסיפרתי קודם – אחראים לחלק ניכר מהתפתחות גידול הקקאו.

הערה חשובה לפני שאני עובר למתכון - חשוב להשתמש בקקאו אמיתי

הרבה אנשים נרתעים מהרעיון של בשר ושוקולד ואפשר להבין למה. אבל העניין הוא שהרבה מהם מדמיינים את השוקולד המעובד, המתוק והמפוצץ בסוכר – ולא עם זה אנחנו מכינים את הסטייק בשוקולד (יש כאלה שאולי ראיתם שכן, אבל הם שורפים את השכבה המתוקה הזו ואז ממש “מגלפים” אותה). 

בכל מקרה, במתכון הזה – אתם לא תרגישו באמת מתוק – אלא בעיקר את הארומה המופלאה של הקקאו עם צ’ילי. אבל בשביל להשיג תוצאה טובה, חשוב להשתמש בקקאו אמיתי. בארץ תוכלו למצוא קקאו אמיתי בעיקר בחנויות טבע. אל תתפשרו על פחות ובוודאי שלא להשתמש בקקאו שמיועד לאפייה. 

המתכון לסטייק בקקאו

מתובל בקקאו, מסיימים בתערובת חמאת- שוקולד עם מיט יין אדום –  הסטייקים הצרובים האלה הם שדרוג קל לארוחת ערב חגיגית. בשילוב עם פפריקה מתוקה, פלפל אנגלי ופלפל קאיין, אבקת הקקאו מסםקת טעמים מעושנים. ודאו שהמחבת מחוממת טוב טוב לפני ששמים את הסטייקים 

רכיבים

  • 2 כפיות אבקת קקאו אמיתי
  • 1 כפית מלח
  • 1 1/2 כפיות סוכר חום
  • חצי  כפית פפריקה מתוקה
  • 1/2 כפית פלפל אנגלי טחון
  • 1/4 כפית אבקת צ’ילי 
  • 1 קילו סטייק אנטריקוט (אבל אפשר כל נתח אחר שאוהבים) 
  • 1/4 כוס מרגרינה ללא מלח (או חמאה אם אין בעיית כשרות) 
  • שמן לבישול 
  • 2 בצלים קצוצים
  • 1 כפית קמח לכל מטרה
  • 1/2 כוס יין אדום יבש
  • 1 כוס ציר בקר או עוף
  • 1/2 כף כוסברה טרייה קצוצה

הוראות הכנה 

מערבבים יחד אבקת קקאו, מלח, סוכר, פפריקה, פלפל אנגלי וצ’ילי בקערה קטנה. מחלקים ל2. 

לייבש את הסטייקים עם נייר סופג. מרחו 1 כף תערובת קקאו על כל הסטייקים. מניחים את הסטייקים על צלחת, ונותנים להם לנוח ללא כיסוי, בטמפרטורת החדר 15 דקות. בינתיים, מערבבים יחד חמאה (או מרגרינה) ושארית תערובת הקקאו בקערה קטנה; מחלקים באופן שווה ל-4 מנות ב-4 קערות קטנות.

מחממים שמן במחבת גדולה עד שהשמן נהיה חם. שמים את הסטייקים וצורבים עד להשחמה.  בעזרת מלקחיים, הופכים סטייקים. מבשלים עד להשחמה בצד השני.

בעזרת מלקחיים,  מרימים כל סטייק לוחצים בעדינות את  הפינות החיצוניים של  הסטייק.  מוסיפים את חמאת הקקאו. שופכים את החמאה על הסטייקים תוך כדי עם כפית, יש לבשל עד מידת עשייה M. מעבירים  את הסטייקים לצלחת; מכסים חלקית בקערה הפוכה, מכסה כיפה או נייר אלומיניום, ומניחים לנוח עד להגשה.

השליכו את כל הטפטופים מלבד 1 כף במחבת. מנמיכים את החום מתחת למחבת לבינוני-נמוך, ומערבבים שאלוט לטפטופים שמורים; מבשלים תוך כדי טריפה מתמדת עד שהשאלוט מתחיל להיות שקוף ואינו מריח עוד כדקה. מוסיפים קמח תוך טריפה לציפוי אחיד של שאלוט. טורפים פנימה יין ומביאים לרתיחה על בינונית. מרתיחים, ללא הפרעה, עד להסמכה, 1 עד 2 דקות. טורפים פנימה מרק וכל המיצים שהצטברו מצלחת הסטייק. מגבירים את האש לגבוהה ומביאים את התערובת לרתיחה נמרצת. מבשלים, תוך טריפה מדי פעם, עד שהרוטב מצטמצם כמעט בחצי ומצפה קלות את גב כף מתכת, כ-6 דקות. הסר מחבת מהאש; להקציף 2 מנות חמאה-קקאו. רוטב טעם; אם רוצים, מוסיפים כוסברה או פטרוזיליה.

מסדרים סטייקים על הצלחת. כפית רוטב על סטייקים, ולמעלה באופן שווה עם מנת החמאה-קקאו שנותרה. 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך