תנור הולנדי – סקירה מלאה עם המלצות שלי לדגמים

תנור הולנדי זה ללא ספק אחד הקניות היותר טובות שעשיתי והחלטתי להכין לכם מדריך מפורט שיעזור לכם להבין קודם מה זה תנור הולנדי, מה היתרונות שלו, שימושים, איך לבחור אחד והדגמים הכי מומלצים לשנת 2024. בנוסף, אני אתן לכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור עליו לאורך זמן (כי לי לקח זמן ללמוד וכל כך הרבה סירים עייפים ועצובים שהוחלפו שוב ושוב 🫠)  תנור הולנדי יכול להיות אחד מכלי הבישול המגוונים והעמידים ביותר שלכם – המאפשר לכן להכין  כל דבר.

תוכן עניינים

מה זה בדיוק תנור הולנדי?

תנור הולנדי הוא סיר בעל דופן עבה הנתמך בידיות הגנה, עם מכסה שטוח והדוק – הפרט האחרון חשוב במיוחד עבור רבים מהשימושים שלו. תנורים הולנדיים נוטים להיראות כמו סירים רגילים אך עם בסיס רחב יותר. העיצוב שלהם הופך אותו לכלי בישול רב-תכליתי להפליא.

באופן מסורתי, תנורים הולנדיים היו עשויים מברזל יצוק. עם זאת, לכלי בישול מברזל יצוק יש את החסרונות שלו (כמו הנטייה להחליד במהירות). מסיבה זו, תנורים הולנדיים רבים משתמשים כיום בחומרים אחרים, כגון קרמיקה. כדי לעזור בחלוקת החום ובניקוי, כמה תנורים הולנדיים אפילו מצופים באמייל.

אגב, אם אם בקטע של מחבת או סיר מברזל יצוק תוכלו לקרוא ולהחכים במדריך הזה שהכנתי

תנורים הולנדיים יכולים לנוע בין ליטר וולהגיע  עד 13 ליטר – כל גודל מגיע עם סט שימושים משלו. 

קצת על ההיסטוריה של סיר הולנדי 🤓 

לסיר הולנדי יש היסטוריה ארוכה. למעשה, כמו בהרבה טכניקות בישול אחרות הטכנולוגיה פותחה בסין (הגאונים האלה) לפני יותר מ-2,500 שנה. הוא הגיע לאירופה לפני כ-800 שנה, ועד המאה ה-16, בעלי מלאכה בהולנד השתמשו בחול ליציקת סירים, בדרך כלל בפליז, מה שאפשר להם ליצור עיצובים בפחות הוצאות. טכניקה זו נצפתה על ידי התעשיין האנגלי אברהם דרבי בזמן טיול, שקיבל השראה לנסות אותה עם ברזל יצוק.
התנור ההולנדי מברזל יצוק הוא למעשה במקר מאנגליה. כשדרבי חזר מהולנד, הוא התחיל לעבוד על גרסה משלו לטכנולוגיית יציקת החול. בשנת 1707, הוא רשם פטנט על עיצוב לסיר בישול מברזל יצוק שאותו כינה “התנור ההולנדי”. עד מהרה החל ייצור בקנה מידה תעשייתי, והשאר היסטוריה.  

מה אתם חייבים לקחת בחשבון לפני שאתם קונים סיר הולנדי? 

בגלל הרבגוניות והעמידות שלו, תנור הולנדי יכול להחזיק מעמד למשך שנים רבות. מסיבה זו, אתם רוצים לוודא שאתם בהחלט קונים את הנכון, בדיוק בשביל זה, הבאתי לכם כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה.

1. בחרו את החומר הנכון

באופן מסורתי, תנורים הולנדיים היו עשויים מברזל יצוק. במהלך שיא השימוש בהם במאה ה-18, זה הפך את התנורים ההולנדיים לאידיאליים לבישול על להבה גדולה או אפילו במדורה ועל גחלים לוהטות. זה משהו שהיה שימושי במיוח באמריקה.

עם זאת, לכלי בישול מברזל יצוק יש חסרונות. מלכתחילה, ברזל יצוק הוא כבד להפליא – וזה לא ממש נוח  כשצריך להוציא אותו מהתנור. בנוסף, לברזל יצוק יש נטייה להחליד אם לא מטפלים בו כראוי, מה שמשפיע על אורך חייו.

תנורים הולנדיים מודרניים עשויים ממגוון חומרים, כגון נירוסטה, ברזל יצוק עם אמייל וקרמיקה, כולם קלים הרבה יותר וגם נוח יותר לנקות אותם. יש תנורים הולנדיים יכולים אפילו להשתמש בשילוב של שלושת החומרים עבור החלקים השונים שלהם.

2. סוג הציפוי 

הרבה אנשים אוהבים את התנורים ההולנדיים בעיקר בגלל המגוון הרחב של הצבעים שהם מגיעים, לכן כדאי לשקול להשקיע בתנור הולנדי עם ציפוי קרמי.

3. ודאו שהוא בגודל הנכון
התנור ההולנדי הקטן ביותר יכול להגיע בגודל של ליטר, למרות שזה נראה מקסים, זה טוב להכנת מנות בגודל אישי. מסיבה זו, זו לא האפשרות הטובה ביותר אם אתם מתכננים לבשל ליותר מאדם אחד. 

האפשרות הפופולרית ביותר היא תנור הולנדי שגודלו חמישה או שישה ליטר. בצד גדול יותר של הספקטרום, יש תנורים הולנדיים שמגיעים עד 10 ליטר. עם זאת, קחו בחשבון שאם אין לכם הרבה מקום אחסון יהיה קצת מאתגר לאחסן אותם. 

למה לדעתי כל אחד חייב תנור הולנדי?

חלוקת חום שווה

תנורים הולנדים מחממים את האוכל שלכם בטמפרטורה עקבית מכל הצדדים כאשר משתמשים בתנור רגיל בטמפרטורות נמוכות. פיזור החום האחיד יסיר דאגה מליבכם שהאוכל יידבק לתחתית.  ברזל יצוק מפיץ חום באופן שווה, והוא שומר על חום זמן רב יותר מאשר סירים העשויים מחומרים אחרים כמו אלומיניום.

 שימור חום

תנורים הולנדים, במיוחד אלה העשויים מברזל יצוק, ידועים בשמירת החום המצוינת ובפיזורם האחיד. זה הופך אותם לאידיאליים עבור מנות בבישול איטי, מכיוון שהם שומרים על טמפרטורה קבועה לאורך כל תהליך הבישול.

בישול רב תכליתי:

סירים הולנדים שימושיים להפליא, ומציעים מגוון רחב של שיטות בישול. הם יכולים להתמודד עם כל דבר, החל מצריבה וטיגון על הכיריים ועד לאפייה בתנור, מה שהופך אותם למתאימים למגוון מתכונים.

ארוחות בסיר אחד:

הקיבולת הגדולה של הסיר ההולנדי מאפשרת להכין ארוחות שלמות בסיר אחד. אתם יכולים להכין ולבשל את המנה העיקרית והתוספות, הכל בסיר אחד, מה שמצמצם גם את זמן ההכנה וגם את הניקוי.

אריכות ימים 

סירים הולנדים בנויים להחזיק מעמד לדורות. המבנה החזק שלהם, עשוי לעתים קרובות מברזל יצוק או ברזל יצוק עם אמייל, יכול לעמוד במבחן הזמן כאשר הם מתוחזקים כראוי. עמידות לטווח ארוך זו היא חסכונית וידידותית לסביבה כאחד.

משטח שאינו נדבק:

סירים הולנדיים מברזל יצוק מפתחים משטח נון-סטיק טבעי באמצעות תיבול. זה מפחית את הצורך בשימון מוגזם או בתרסיסי בישול טפלון, מה שהופך את הארוחות שלכם  לבריאות וחסכוניות יותר.

בישול טעים:

סירים הולנדים, במיוחד אלה העשויים מברזל יצוק, ידועים ביכולתם להחדיר לאוכל טעמים עשירים. הסיר מעניק טעמים עדינים לאוכל, ומשפר את הטעם של הארוחות שלכם. 

עמידות לחום:

סירים הולנדיים יכולים לעמוד בטמפרטורות גבוהות, וזה חשוב במיוחד עבור מתכונים הדורשים מגוון רמות חום. אתם יכולים להתחיל מנה על הכיריים ולאחר מכן להעביר אותו לתנור ללא חשש.

אסתטי 

סירים הולנדיים עם אמייל מגיעים בצבעים ועיצובים שונים, ומוסיפים נופך של אלגנטיות למטבח ולשולחן שלכם. הם יכולים לשמש כמנות הגשה, מה שמביא טאץ’ של צבע לחוויית האוכל שלכם. 

בישול בריא:

משטח הנון-סטיק וחימום אחיד של סיר הולנדי מקדמים בישול בריא יותר. עם מינימום שמן, אתם יכולים  להשיג צריבה יפה או הקפצה תוך שמירה על תכולת השומן.

נהדר לבישול בחוץ:

סירים הולנדים הם תוספת פנטסטית להרפתקאות בישול בחוץ אם אתם בקטע של קמפינג. תכונות העמידות בחום שלהם הופכות אותם לאידיאליים עבור בישול על מדורה, צלייה ופעילויות חוץ אחרות, מה שמשפר את האפשרויות הקולינריות שלכם בטבע.

חסכוני:

למרות שלסירים הולנדיים איכותיים עשויים להיות יחסית יקרים בהשוואה לאפשרויות אחרות, אורך החיים והרב-גוניות שלהם יכולים לחסוך לכם כסף בטווח הארוך.

בישול בכמויות

סירים הולנדיים גדולים מושלמים להכנת ארוחות למספר רב של אנשים. הם אידיאליים למפגשים משפחתיים, מסיבות וארוחות ערב, ומפשטות את תהליך האכלת אורחים רבים.

בשורה תחתונה,  סיר הולנדי הוא ללא ספק כלי מטבח חיוני המציע יתרונות רבים, החל מחלוקת חום אחידה ושיטות בישול מגוונות ועד לאריכות ימים, טעמים משופרים ועוד. בין אם אתם טבחים מתחילים או מנוסים – סיר הולנדי יכול להפוך לכלי אהוב שמרחיב את האופקים הקולינריים שלכם ומשפר את חווית הבישול שלכם.   

תחזוקה נכונה של סיר הולנדי

תיבול סיר הולנדי 

תיבול הוא שלב קריטי עבור סירים הולנדיים מברזל יצוק. הוא יוצר משטח שמונע הידבקות ומונע חלודה. תיבול נכון מבטיח שהאוכל שלכם לא יידבק לסיר, והוא מעניק טעם ייחודי למנות שלכם. סיר הולנדי מתובל היטב יפתח עם הזמן ציפוי יפה וכהה.

ניקוי:

לאחר כל שימוש, נקו את הסיר ההולנדי עם מים חמים ומברשת או סקוץ’.

יבשו היטב:

ייבוש הסיר ההולנדי שלכם הוא חיוני כדי למנוע חלודה. מים וברזל לא הולכים יחד ואפילו כמות קטנה של לחות שנותרה בסיר עלולה להוביל להיווצרות חלודה. אם אינכם יכולים לייבש אותו מיד, הניחו אותו על אש נמוכה על הכיריים כדי להבטיח שהוא יבש לחלוטין.

תיבול מחדש לפי הצורך:

התיבול על הסיר ההולנדי שלך יישחק באופן טבעי עם הזמן והשימוש. כאשר אתם שמים לב באוכל נדבק או בסיר מראה סימני חלודה, זה הזמן לעשות תיבול מחדש. איך בדיוק עושים את זה? תוכלו לקרוא על זה במדריך שהכנתי כאן. 

הימנעו מחום גבוה:

בעוד סירים הולנדיים מברזל יצוק הם חזקים, בישול בטמפרטורות גבוהות במיוחד עלול לגרום לתיבול להירס. הגבלת חום לאש בינונית עד נמוכה תהיה בדרך כלל הטובה ביותר, ורצוי לשנות טמפרטורה הדרגתית.

השתמשו בכלים הנכונים:

כלי עץ או סיליקון עדינים לערבוב ולא ישרטו את פני השטח. הימנעו משימוש בכלי מתכת שעלולים להזיק לשכבת הנון-סטיק שעבדתם כל כך קשה להכין.

אחסנו כמו שצריך:

אחסון הסיר ההולנדי עם מכסה סגור או פתוח מעט חיוני כדי לאפשר זרימת אוויר. זה מונע מלחות להילכד ולגרום לחלודה. אזור אחסון מאוורר היטב הוא אידיאלי.

בדקו חלודה:

בדיקות סדירות לאיתור חלודה הן חלק מתחזוקה מונעת. אם אתם מזהים חלודה, אל תיבהלו. בדרך כלל מדובר בחלודה על פני השטח שניתן להסיר בקלות עם כרית קרצוף. תבלו מחדש את האזור הפגוע והיו ערניים יותר לגבי ייבוש בעתיד.

בשלו בו לעתים קרובות:

שימוש קבוע בסיר ההולנדי שלכם עוזר לשמור על התיבול. בזמן הבישול, השמנים מהמזון עוזרים לחזק את המשטח המונע הידבקות. אם אתם רואים שאתם לא משתמשים בסיר ההולנדי לעתים קרובות, תנו לו ציפוי קל של שמן לפני האחסון כדי להגן על התיבול

כיצד להשתמש בתנור הולנדי

אם הייתי יכול להחזיק רק כלי בישול אחד במטבח, זה היה תנור הולנדי. זה באמת אחד מכלי המטבח השימושיים ביותר שאפשר לבקש.

הנה כמה מהדברים שאפשר לעשות איתו:

  • אפיה  – ניתן להשתמש בתנור הולנדי כדי לאפות כמעט כל דבר, כולל הבשר האהוב עליכם.
  • צלייה – מלבד אפייה, אפם  יכולים גם להשתמש בתנור ההולנדי שלכם לצלייה.. בין אם זה עוף שלם, צלי בסיר או ירקות השורש האהובים עליכם, כולם ייצאו בצורה מושלמת בתנור הולנדי.
  • בישול ארוך – במקום להשקיע בסיר לבישול ארוך נפרד, אתם יכולים להשתמש בתנור ההולנדי כדי להכין ארוחות עסיסיות בסיר אחד.
  • צריבה  – כל מה שאתם יכולים לעשות עם מחבת אתם יכולים לעשות גם עם תנור הולנדי. בנוסף להקפצה – שמשתמשת בחום גבוה ומעט שמן – תוכלו גם לצרוב ולטגן את האוכל שלכם 

 

ההמלצות שלי לתנורים הולנדים (עדכני ל2024)

כשמדובר בבחירת הסירים ההולנדיים הטובים ביותר, חשוב לקחת בחשבון גם את הדגמים וגם את שמות המותג. סירים הולנדיים, הידועים גם כתנורים הולנדיים, הם כלי בישול שימושי בכל מטבח. הם אידיאליים לבישול איטי, צלייה, טיגון ואפייה, מה שהופך אותם לתוספת רב-תכליתית לארסנל הקולינרי שלכם. אמליץ מנסיוני על כמה מהסירים ההולנדים הטובים ביותר, בהתחשב הן בדגמים והן בשמות המותגים, ואסביר מדוע כל אחד מהם הוא בחירה מצוינת בעיניי.

Staub  תנור הולנדי ברזל יצוק

מותג: Staub
דגם: Staub ברזל יצוק 

Staub היא יצרנית כלי בישול צרפתית ידועה, הידועה באיכות ובעיצוב יוצאי דופן שלה. התנור ההולנדי מברזל יצוק של Staub הוא מועדף בקרב שפים מקצועיים ומבשלים ביתיים כאחד. הסיר ההולנדי הזה מצטיין בחלוקת חום ובשימור, ומבטיח בישול אחיד לכל אורכו. החלק הפנימי מצופה בגימור אמייל שאינו דורש תיבול וקל לניקוי. עיצוב של המכסה הייחודי של Staub מפיץ באופן שווה לחות וטעמים בחזרה לתוך האוכל, וכתוצאה מכך מנות יוצאות עסיסיות וטעימות. העיצוב המסוגנן הופך אותה גם לכלי הגשה יפהפה לשולחן. 

תנור הולנדי מברזל יצוק עם אמייל של Le Creuset:

מותג: Le Creuset
דגם: תנור הולנדי מברזל יצוק עם אמייל

Le Creuset הוא עוד מותג כלי בישול צרפתי שזכה למוניטין מדהים עבור התנורים ההולנדים שלו. תנור Le Creuset Signature ההולנדי עשוי מברזל יצוק איכותי ומצופה בגימור אמייל עמיד. סיר זה מגיע במגוון רחב של צבעים, המאפשר לכם להתאים אותו לעיצוב המטבח שלכם בקלות. העיצוב ההדוק של המכסה מאפשר לו לנעול את כל הלחות והטעם, מה שהופך אותו מצוין לתבשילים בבישול איטי, מרקים וצלי. הבונוס הגדול של המוצרים של Le Creuset זה האורך החיים והעיצוב הקלאסי שלהם.

לודג’ תנור הולנדי ברזל יצוק:

מותג: לודג’
דגם: לודג’ תנור הולנדי ברזל יצוק

Lodge הוא מותג אמריקאי הידוע בייצור כלי בישול מברזל יצוק מחוספסים, עם עלות סבירה ואיכותיים. תנור ההולנדי של לודג’ מברזל יצוק הוא עדות למחויבותם למצוינות. הסיר ההולנדי הזה מתובל מראש ומוכן לשימוש ישירות מהקופסה, וזה יתרון משמעותי למתחילים. הסיר מושלם לצריבה, אפייה ובישול איטי. התנור ההולנדי של לודג’ ידוע גם בעמידותו ובחימום אחיד שלו. זוהי בחירה מצוינת עבור אלה שמוגבלים בתקציב מבלי להתפשר על איכות.

DutchCrafters תנור הולנדי ברזל יצוק:

מותג: DutchCrafters
דגם: תנור הולנדי ברזל יצוק

DutchCrafters הוא מותג פחות מוכר, אבל התנור ההולנדי מברזל יצוק שלהם מציע שילוב ייחודי של איכות ובמחיר סביר. תנור הולנדי זה עשוי מברזל יצוק ומצופה באמייל פורצלן חלק. הוא מגיע עם מכסה וידיות ארגונומיות. התנור ההולנדי של DutchCrafters מתפקד בצורה יוצאת דופן בחלוקת חום ובשימור, מה שהופך אותו למתאים למגוון טכניקות בישול. המחיר הידידותי שלו מושכת בשלנים ביתיים רבים.

תנור הולנדי מברזל יצוק עם אמייל של לבה:

מותג: Lava
דגם: תנור הולנדי מברזל יצוק עם אמייל

Lava הוא מותג גרמני שזכה להכרה בזכות כלי הבישול האיכותיים שלו מברזל יצוק עם אמייל. התנור ההולנדי של Lava Signature בולט בשמירת החום והפיזור המעולים שלו, מה שמבטיח שהמנות שלכם מבושלות בצורה אחידה. הוא כולל גימור אמייל צבעוני שהוא גם אטרקטיבי וגם עמיד. המכסה הצמוד עוזר לשמור על לחות, והידיות הגדולות שלו מקלות על התמרון. 

 

כמה מילים לסיכום 

הסירים ההולנדיים הטובים ביותר כוללים מגוון אפשרויות של מותגים בעלי מוניטין שונים, כל אחד עם התכונות והיתרונות הייחודיים שלו. Staub ו-Le Creuset ידועים באיכות הפרימיום והעיצוב שלהם, מה שהופך אותם לבחירה מעולה עבור טבחים מיומנים. לודג’ מציע תמורה מצוינת והוא מושלם עבור אלה שמתחילים עם בישול בתנור הולנדי. DutchCrafters ו-Lava מספקים חלופות באיכות גבוהה עם מחיר משתלם  יותר. כשאתם בוחרים את הסיר ההולנדי הטוב ביותר למטבח שלכם, שקלו את התקציב, צרכי הבישול והעדפות הסגנון האישיות שלכם. ללא קשר לבחירתכם, השקעה בסיר הולנדי איכותי היא החלטה שתשתלם עם ארוחות טעימות דמבושלות היטב וכלי בישול שיחזיקו לכם שנים.   

יונתן רוזנפלד

יונתן רוזנפלד

בן 28, מראשון לציון, כתב, מדריך טיולים , שף חובב, קרניבור מושבע ומנגליסט

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך