אני זוכר שבתור ילד, בעיקר בסופי שבוע חגיגיים  סבתא הייתה מכינה לנו את הבצלים הממולאים בבשר שלה, ווואו…הריח שהיה מציף את הבית הישן שלנו. זה היה פשוט אגדה. יש אנשים שאוהבים בצל, יש אנשים ששונאים – אבל כשזה מגיע לבצל ממולא, אני חושב שאין חילוקי דעות, עם כל הטעמים שנמסים בפה והבצל שמקבל טעם מתקתק מקורמל. 

הסירים היו עומדים ואנחנו, האחים והבני דודים כל פעם מגניבים כף ואוכלים מהר מהר שסבתא לא תראה (ומקבלים כוויות בלשון). אני זוכר איך סבתא תמיד הייתה מנהלת את המטבח ביד רמה וסבא, שהיה על תקן שולית השף היה ממלא אחר הפקודות. “הוספת סוכר?” “כן כן,” היה משיב “בטוח?!” והויכוחים האינסופיים שמעלים לי היום חיוך. 

לימים שגדלתי, ביקשתי מסבתא שתלמד אותי שלב אחר שלב איך להכין את הבצלים המופלאים האלה, ומאז אני רק מחפש תירוצים להכין את המנה הזו ואני מקבל תמיד מחמאות.  

המתכון הזה הוא על בסיס המתכון של סבתא, אבל הוספתי גם טוויסטים משלי. 

אני ממליץ לבשל את הבצל במים לפני המילוי וכאתם מבשלים כבר את הבצלים הממולאים – שמרו ממי הבישול והוסיפו אותם לחגיגה בסיר. 

אז אחרי כל ההקדמה הזו, בואו נתחיל לבשל. 

כמה מילים על המנה

בצל ממולא בבשר – אין מנה יותר מנחמת מזו!  כמו הירקות הממולאים הרבים במטבח הישראלי, אינם תופעה חדשה. אתם בוודאי מכירים את המגוון הצמחוני או הבשרי של פלפלים ממולאים, חצילים וקישואים הנאכלים בלב הקיץ; או עלי הכרוב הממולאים ועלי הגפן או עלי סלק בחורף, והרשימה יכולה להימשך.

הבצל הצנוע הממולא בתערובת עשבי תיבול, בשק ואורז יציג בפניכם חוויה חדשה עם ירקות ממולאים! הבצלים הממולאים האלה מוגשים בדרך כלל כמתאבן, אבל אפשר להכפיל את המתכון ולהגיש כמנה ראשונה. הבצל האישי גם מהווה תוספת יפה לארוחת ערב, לצד טוב! 

הכנת הבצלים קצת מייגעת אבל שווה את המאמץ. החדשות הטובות הן שאפשר להכין את קליפות הבצל מבעוד מועד  ולמרות שהם דורשים קצת אהבה וטיפול, הבצלים הממולאים האלה שווים את הזמן. מרשים למראה, וטעים!  

אם אתם אוהבים מתכונים ביתיים – אולי גם אלה יעניינו אותכם 😎

טיפים לבצלים ממולאים מושלמים

כלים: מומלת מאוד להיעזר בכלים ייעודיים לריקון ירקות: קולפן כמובן, וגם כפית – כל זה יוכל להקל על העבודה שלכם. גם אם זה יוצא לא מושלם בהתחלה ואפילו שבור — לא נורא, בפעמים הבאות אתם תשתפרו. 

מילוי אורז: כדאי מאוד להשתמש באורז עגול ולא אורז פרסי רגיל.  לאו דווקא אורז לריזוטו – אבל אפשר (וזה באמת עניין של טעם). בנוסף, מומלץ להשרות את האורז במים פושרים כ־20 דקות לפני הכנת התעורבת מילוי. זה יאפשר לשמור על שלמות גרגירי האורז בתהליך הבישול ויבטי שלא יספוג יותר מדי נוזלים כבר בתחילת הבישול. 

בשר: כדי שלא יצא לכם סתם קציצה דחוסה שנפרדה מהבצל וכדי שתוכלו להימנע ממצב בו יש  היווצרות תעלה ריקה וחלולה בין המילוי לכלי הקיבול שלו, תערובת הבשר חייבת להיות רטובה. איך תעשו את זה? פשוט. הוסיפו לתערובת לחם רטוב (אחרי שסחטתם אותו). כדי לאחד בין המילוי לבצל, כדאי להוסיף תמיד מעט אורז ולא לוותר עליו. 

בישול: אחרי שסידרתם את הממולאים בצל בסיר , זה הזמן ליצוק לסיר את הנוזלים לרוטב בישול  בזהירות ועדינות. אחרי שהרוטב שלכם רתח כדאי לשאוב את הנוזלים מתחתית הסיר ולצקת אותם על הממולאים. כך תוכלו להבטיח  שהתבלינים ברוטב חודרים ומחלחלים אל הממולאים, ושהם מתבשלים טוב. אל תשכחו  להשתמש במצקת ולטעום את הרוטב, ומדי פעם לטלטל את הסיר כדי שלא יישרף. 

לאחר שהממולאים מכוים מומלץ לשים את הסיר מכוסה לכחצי שעה עד שעה לפני ההגשה, זה יעזור שהממולאים יספגו את הרוטב שבסיר. 

 

כמה מילים על הסיר

אני יודע שרובכם לא מסתכלים כל כך על הסיר שאיתו אתם מבשלים, ספציפית לממולאים ובאופן כללי לתבשילים שדורשים בישול ארוך, אני באמת ממליץ בחום להצטייד בסיר הולנדי. למה? יש כל כך הרבה סיבות טובות. הנה כמה מהם:

שימור חום ובישול אחיד: תנורים הולנדים ידועים במבנה הברזל העבה שלהם ששומר על חום יפה. זה מתורגם לבישול אחיד בכל הבצלים הממולאים שלך, מה שמבטיח שהשכבות העדינות של בשר ואורז מתבשלות ללא רבב מבלי להתייבש. אין עוד דאגות לגבי השחמה לא אחידה או אזורים לא מבושלים!

השחמה: אותו שימור חום שמבטיח בישול אחיד יוצר את הקסם המקורמל הזה בתחתית הסיר שלך. כשהבצל משחרר את הסוכרים הטבעיים שלהם, יכולת הצריבה של התנור ההולנדי יוצרת בסיס עשיר וטעים לרוטב. זה מוסיף עומק ומורכבות שפשוט לא היו אפשריים בסיר רגיל.

מכיריים לתנור בצורה חלקה: זוכרים את הרוטב הטעים הזה שהזכרנו? עם תנור הולנדי, אתה יכול לטגן את הממולאים על הכיריים, ולאחר מכן להעביר בצורה חלקה את כל הסיר לתנור כדי לסיים את הבישול. אין צורך ללכלך מספר מחבתות, והמעבר שומר על הטעמים נעולים, ויוצר מנה מגובשת.

לחות –  הבצלים הממולאים האלה משתוקקים לסביבה לחה כדי שיוכלו להפוך להיות רכים ונימוחים. המכסה ההדוק של תנור הולנדי לוכד אדים, ויוצר אפקט קליעה עדין שמעניק לבצלים טעם ושומר עליהם עסיסיים, בניגוד לצלייה פתוחה שיכולה לייבש אותם.

אם אתם מרבים לבשל תבשילים בבישול ארוך – אז זה בהחלט כדאי. רוצים לקרוא עוד על סירים הולנדים? הכנתי סקירה מלאה עם כל מה שצריך לדעת עליהם + המלצות. למעבר לסקירה על תנורים הולנדים לחצו כאן.

איך לעשות את הממולאי בצל?

 

הרבה אנשים נוטים להסתבך בפעם הראשונה כשמכינים בצלים ממולאים – אבל האמת היא? שזה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. אז איך עושים את זה? אני הולך להסביר שלב אחר שלב (לא שיש הרבה) ולמי שיודע אפשר לדלג למתכון. 

בשלב הראשון, לוקחין 6-7 בצלים בינוניים – גדולים, וכמו שהם פשוט להניח אותם בתוך סיר עם מים. נותנים להם לרתוח. הייתי אומר שאחרי כחצי שעה עד 40 דקות הבצלים שלכם יהפכו להיות רכים ומושלמים. 

יופי, הם בטח כבר מוכנים! בואו נעבור לשלב הבא. מסננים את המים לקערה נפרדת (שומרים את המים לבישול) ומעבירים את הבצלים למשטח עבודה. חכו שהבצלים יתקררו מעט כי הם בטח רותחים. לאחר שהם קרים מספיק כדי לעבוד איתם – לוקחים בצל אחד ומקלפים שכבה עליונה – היא אמורה ממש להחליק ממנו. שמים מתערובת המילוי שלנו (לא הרבה) ומגלגלים את הבצל ככה שיווצר לנו מעין ממולא מאורך. סבלנות! היא מילת המפתח, יש לכם הרבה בצלים למלא. שימו לב שאתם לא מפוצצים את הממולא ביותר מדי תערובת כי הממולא עשוי להתפרק במהלך הבישול. 

עם איזה תוספת כדאי להגיש?  

אני אוהב לאכול את הממולאים ככה – כמו שהם בלי שום תוספת, אבל זה באמת עניין אישי. אתם יכולים להגיש עם אורז, קוסקוס, סלט או כל דבר שעושה לכם טוב 🙂 

 

אל תוותרו על הטיגון 

טיגון הוא אחד השלבים החשובים, אני ניסיתי  לוותר עליו מטעמי בריאות אבל לצערי זה לא יצא טוב. אם אתם רוצים אתם יכולים לחסוך בשמן, מה שעושה לכם את זה, אבל צריך ממש להזהיב – להשחים קלות את הבצלים הממולאים כי זה עוזר “לסגור” אותם ולמנוע מהם להתפרק והם גם מקבלים טעם טוב יותר. 

האם אפשר להקפיא את הממולאים בצל? 

ברור! אני אוהב להקפיא אותם אחרי שאני מטגן אותם כי זה פחות עבודה אחר כך, אבל – אפשר גם לפני, מה שנוח לכם. נותנים להם קודם להגיע לטמפרטורת החדר ורק אז מכניסים למקפיא בקופסה סגורה. אני לא יודע כמה זמן אפשר לאחסן אותם כי להגיד לכם את האמת הם אף פעם לא שורדים במקפיא יותר משבוע. תקפיאו, וכל מה שתצטרכו לעשות זה להכין את הרוטב בפעם הבאה! 

האם יש גרסה דלת קלוריות? 

אם אתם רוצים גרסה יותר בריאה ודלת קלוריות – אז פשוט בחרו בשר בקר עם אחוזי שומן 90:10 או 95:5 – תורידו את כמות השמן (זה יפגע בטעמים) אבל זה ללא ספק עדיין יצא טעים (רק אל תגלו לסבתא שהורדתם את השמן)

מתכון לבצלים ממולאים

כמות מנות

4

סועדים
זמן הכנה

45

דקות
זמן בישול

75

דקות

Ingredients

  • מצרכים:

    7 בצלים בינוניים – גדולים
     
     

    למילוי:

    • 4 כפות שמן זית
    • 500 גרם בשר טלה טרי טחון
    • 1 בצל גדול מקולף וקצוץ דק
    • 100 גרם צנוברים קלויים
    • חופן פטרוזיליה קצוצה דק
    • חופן כוסברה קצוץ
    • חופן נענע קצוץ
    • לימון שלם סחוט
    • 2 כוסות אורז עגול שטוף ומסונן
    • 2 כפות רכז רימונים
    • 2 כפות סילאן טבעי
    • מלח / פלפל שחור בנדיבות
    • כף רסק עגבניות

    לרוטב:

    • 3 כפות רכז רימונים
    • 2 כפות סילאן
    • חצי כפית בהרט
    • כפית מלח
    • חצימכפית פלפל
    • 4 כפות שמן זית.

איך מכינים

    1. חורצים את כל הבצלים.
    2. מרתיחים מים בסיר ומכניסים את הבצלים החרוצים.
    3. מבשלים כ-20 דקות על אש בינונית. מסננים מהמים (שומרים מעט בצד) ומצננים.
    4. מערבבים את כל מרכיבי המילוי בקערה. 
    5. שמים בתוך כל בצל כפית של מילוי. 
    6. מגלגלים ומניחים את הבצל כשהסגירה כלפי מטה.
    7.  מערבבים היטב את מרכיבי הרוטב ושופכים לסיר.
    8. מניחים בזהירות את הבצלים.
    9.  מוסיפים מי בישול של הבצל ששמרנו קודם כמעט עד כיסוי מלא.
    10. מכסים בנייר אפיה רטוב ומעל נייר אלומניום.
    11. מביאים לרתיחה ולאחר מכן מעבירים לתנור שחומם מראש ל 180. 
    12. מסירים את הנייר אפיה והאלומיניום וצולים כחצי שעה עד להזהבה 
    לוגו של האחים אהרון
    רוצים לשתף את המתכון שלכם?
    צרו איתנו קשר!
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
    {{ options.labels.newReviewButton }}
    {{ userData.canReview.message }}
    לוגו האחים אהרון

    ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

    האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

    אז מה חדש??

    לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

    מתכונים מומלצים

    מתכונים פופלריים

    הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

    פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך