קציצות בשר עם אפונה – מתכון של סבתא

לא משנה איפה נולדתם, או מה השורשים התרבותיים שלכם, כמעט לכל משפחה יש את מנת הדגל הביתית הזאת, שתגרום לבטן שלכם לפרפר אם תריחו אותה מרחוק, או אם תזכו לאכול אותה אחרי הרבה זמן. זאת מנה שמעלה זיכרונות מתוקים של ילדות.

הרגע שבו חזרתם מבית הספק ואמא הגישה לכם צלחת חמה, או ביום שישי אחרי שסופסוף הגעתם הביתה מהצבא ואתם ניגשים מייד (אחרי חיבוק לאבא ואמא כמובן) לסירים על הגז לראות מה יש הפעם.

זה הרבה יותר מ”רק” אוכל בשבילנו, זאת חוויה של בית, של דאגה, של האהבה העצומה הזאת שבין הורים לילדים ואם יש לכם ילדים, אתם בטח יודעים על מה אני מדבר.

במשפחה שלי המנה הזאת הייתה קציצות בשר עם אפונה – מתכון של סבתא כמובן! היא הייתה מכינה את הקציצות ברוטב צהוב, כזה שלא יורד בחיים מהבגדים, עם אורז לבן בניחוח עלי דפנה.

יותר מכל דבר אחר, המנה הזאת ייצגה את הבית, עבורי, עבור ההורים שלי וההורים שלהם ואפשר לחזור אחורה עשרות דורות שהתקיימו מהאוכל הזה אי שם בעיראק, שבצפון אפריקה. המתכון הזה הלך עם סבתא שלי את כל הדרך עד לישראל ועבר דרך סיפורים שאני רק יכול לחלום עליהם, כאיש שנולד במציאות הישראלית.

אחרי שגדלתי על קציצות בשר עם אפונה והפכתי לגבר שאני היום, אני יכול להעיד בוודאות שיש מרכיב שהופך את המנה הזו לחובה בכל הבית, הוא חינמי ונגיש לכולם. זה הרצון להזין את הצאצאים שלנו באהבה הורית שמושרשת עמוק במסורות קולינריות בנות מאות ואלפי שנים.

בכל פעם שאני מתקשר לסבתא להגיש שאני בא לבקר, אני מיד שומע כלים זזים במטבח ואת סבתא שלי שואלת מה אתה רוצה שאכין לך לאכול? התשובה שלי כמעט תמיד תהיה, קציצות בשר עם אפונה, אלא מה?

אחרי הרבה שנים שאני “רק” זוכה לאכול, הגעתי לגיל המופלג שמקנה לי את התואר, גבר בוגר (היי! אני אפילו איש משפחה), ואחרי וותק של שנים בקצביה המשפחתית וידע קולינרי די נרחב, קיבלתי רשות להיכנס למטבח של סבתא וללמוד ממנה איך מכינים את המנה המופלאה הזאת. אתם יודעים איך זה, הרבה נשים לא אוהבות שהגבר מסתובב להן במטבח.

זאת הייתה חוויה מהממת, לרגע חזרתי להיות ילד קטן שחזר מבית הספר והציץ אל המטבח! סבתא לא חסכה ממני הערות ונזיפות, היא הראתה לי שכל הטעם זה שילוב בין תבלינים ורצון להעניק לאחר – בלי הרבה מילים ועם הרבה מבטים אוהבים.

אחרי כל הסיפורים סוחטי הדמעות – תנצלו את הרגע כי זה לא קורה הרבה, רק סבתא ואמא שלי יכולות להוציא ממני מילים רגשניות שכאלה – הגיע הזמן לבשל!

אז תפשילו שרוולים, אנחנו הולכים להכין קציצות בשר עם אפונה – מתכון של סבתא כמובן! כדי שגם אתם תוכלו להעביר את הסיפור שלכם הלאה.

הכול מתחיל בבשר טרי ואיכותי

שאלתי את סבתא, איזה בשר הכי טוב לקציצות בשר? היא ענתה לי מה שיש, רק תוסיף לו שומן. השינויים בתרבות השפע בין דור לדור הם לא נתפסים, פעם לא היה מבחר עצום של אפשרויות, עושים ממה שיש וגורמים לזה לצאת הכי טוב – זה יכול להיות גם מתכון לחיים מלאי ערך ומשמעות. מה שכן, זה תמיד היה, טרי טרי!

למרבה המזל נולדתי למציאות בה אני יכולה לבחור בין כמה סוגי בשרים טחונים ואם הבשר לא מספיק שומני, תמיד אפשר להוסיף לו שומן כבש, אם אתם אוהבים טעמים חזקים או שומן אווז אם אתם רוצים שומניות נהדרת וטעם מעודן.

אבל לפני שאתם קופצים על סוג הנתח הכי טוב – יותר חשוב שתרכשו בשר טרי, מקצביה טובה. סבתא שלי הייתה נוהגת להגיד, רק אלוהים יודע מה יש בתוך תבנית של בשר קפוא, היא לא הייתה רחוקה מהאמת.

בכל מקרה, יש הבדלים די גדולים בטעם (בשר קפוא נוטה לספוח טעמים מהסביבה הקפואה שלו), ובתוצאה שמגיעים אליה. הבנתם את הנקודה.

בואו לנסות להכין את הקובה הבשר המדהים הזה (מתכון פשוט!) >> 

איזה בשר יכול להתאים לקציצות עם אפונה?

אין באמת נכון או לא נכון לגבי בשר טחון, זה ממש תלוי בטעם האישי שלכם. כמו שאמרתי, קציצות אוהבות שומן זה עושה להן טוב, אז כמעט כל בשר שמכיל רמות שומן בינוניות ומעלה יכול להיות מועמד טוב, הכול תלוי בכמה אתם רוצים להשקיע. הנה רשימה (חלקית) של בשרים שאחרי טחינה, הם יהיו מושלמים לקציצות שלכם.

  •   בשר טלה – אם אתם רוצים לפנק את הקציצות שלכם בבשר הכי יקר בארץ, טלה לגמרי שווה את ההשקעה. הבשר שלו יחסית שומני והוא יעניק טעמים מעניינים לתערובת שלכם, אם כי לא בטוח שהילדים יאהבו את זה, אלא אם הם מביני עניין!
  • בשר כבש – אופציה נוספת, אם אתם בעניין של טעמים דומיננטיים. בשר כבש מכיל אחוזי שומן די גבוהים וארומה שמאוד אופייניים לכבש, אפשר לעדן את הטעם, בשילוב עם בשר בקר.
  • בשר עגלה – בשר שומנני, עשיר בטעמים וישדרג את הקציצות שלכם עם טעמים נהדרים. בבשר עגלה נכללים אונטריב, בשר מספר 11, צוואר עגלה, סטייק אנטרקוט, דנבר קאט והרשימה עוד ארוכה.
  • צוואר בקר – לא תמיד אנחנו רוצים להכין קציצות עם הבשר הכי יוקרתי, אבל כן רוצים לשמור על טעמים טובים, בשר צוואר יכול להיכנס לרגעים האלו כמו מלך! הוא שומני בדיוק במידה, עשיר בטעמים וניתן לרכוש אותו במחירים שווים לכל כיס.  

בואו לקרוא על בשר מספר 10 במדריך שלנו 

  • בשר בקר עם שומן כבש – אתם תמיד יכולים לרכוש בשר בקר רזה ולהוסיף לו קצת שומן כבש, קחו בחשבון ששומן הכבש מכניס טעמים דומיננטיים כך שאם אתם רוצים טעמים ניטרליים אולי תעדיפו שומן אווז.

כל הסודות של קציצות בשר עם אפונה – מתכון של סבתא, שלא תקראו בשום מקום אחר!

אחרי שישבתי כמה שעות טובות במטבח של סבתא, שמעתי ממנה סיפורים מבגדד ועד ישראל! ניסיתי לשמוע את מוסר ההשכל שבין המילים, כדי להבין וללמוד מה הופך את הקציצות שלה לסטוריטליג של עולם הקולינריה.

אם במקרה יצא לכם לבקש מתכון ממאמא מבוגרת מעדות המזרח, קרוב לוודאי נתקלתם באתגר שבלהוציא ממנה כמויות מדודות. זה כמעט לא קיים אצלן! הן יגידו שים כמון על קצה הציפורן, שים נגיעה של פלפל שחור וכורכום לפי העין.

איזה עין, שלי או שלך? מה זה אומר על קצה הציפורן? בהתחלה זה היה מאוד מבלבל, בשונה מהן, אני יצאתי אדם מדוד, תגידו לי מה המשקל, או כמות מדויקת ואני אבצע! בלי זה אני יכול לאבד את הדרך ואיתה את הבטחון.

 הקטע המשעשע הוא, שבדיוק שם טמון הסוד של הקציצות האלה, או כל מאכל עמים אחר שעבר מדור לדור. הסוד הוא בתנועה ובתשומת הלב. אם תשימו לב, הן אף פעם לא מודדות את הכמויות, או שמות בדיוק אותן כמויות. הן מרגישות את זה, וזה תמיד יוצא עם אותו הטעם הנפלא.

אז אני ממליץ לכם, לאט לאט תעבירו את התנועה מהשכל לידיים, כי הגוף שלכם יודע. לאט לאט אתם תרגישו לבד איזה כמות של תבלינים צריך כדי שהקציצות שלכם יצאו לא פחות ממושלמות.

היכולת הזאת מגיעה עם הזמן ועם הניסיון. בכל זאת, לסבתא יש וותק של 50 שנה לפחות. ממה שאני הבחנתי, גם תנועת ערבוב תערובת הבשר היא שונה. היא לא ממש לשה את הבשר ולא ממש מערבבת, זה יותר תנועה של פירוק וחיבור של התערובת עד שכל התבלינים והתוספות מתאחדים. הלישה, כך אומרת סבתא, נהדרת להכנת לחם, אבל כשמדובר בקציצות – זה הופך אותן לדחוסות וקשות ואנחנו רוצים אותן אווריריות ועסיסיות.  

בואו ניגש לעבודה!

רשימת מצרכים:

  • קילו בשר בקר טחון
  • ביצה אחת
  • 2 בצלים בינוניים
  • כף גדושה של פירורי לחם (או חצי פרוסת לחם)
  • חופן יפה של פטרוזיליה
  • מלח
  • פלפל שחור
  • כמון
  • כורכום
  • עלה דפנה
  • קינמון
  • בהרט
  • שמן זית
  • 600 גרם אפונה ירוקה, טרייה או קפואה

 

איך מכינים?

1# קודם מכינים את התערובת לקציצות

קוצצים את הבצל והפטרוזיליה דק דק, מוסיפים כפית מלח, חצי כפית פלפל שחור, רבע כפית כמון, רבע כפית בהרט וקורט קינמון. מוסיפים חצי כוס פירורי הלחם, אם בחרתם להשתמש בפרוסת, תרטיבו אותו קצת. ערבבו את הכול ביחד טוב טוב ורק אז תוסיפו את הבשר הטחון, 4 כפות שמן זית ואת הביצה. ועכשיו, כמו שאמרתי מקודם, אני ממליץ לערבב ממש ברפרוף ובלי להשקיע מאמץ.

2# זה הזמן של הרוטב הצהוב!

את הבצל הנוסף חותכים לרבעים ומטגנים בסיר רחב עם 6 כפות שמן זית. מוסיפים חצי כפית כורכום, חצי כפית כמון, רבע כפית פלפל שחור, חצי כפית מלח ועלה דפנה, פותחים את כל התבלינים ביחד שלוש ארבע דקות, או עד שהבצל מזהיב, מוסיפים 600 גרם האפונה הירוקה, כוס מים ומביאים לרתיחה בזמן שנגלגל את הקציצות.

 

3# מגלגלים את הקציצות לתוך הסיר

בזמן שהרוטב בסיר מתחיל לרתוח ולהצטמצם, אנחנו נתחיל לגלגל את הקציצות שלנו. תדאגו שתהיה לידכם קערה קטנה עם מים, זה יעזור למנוע מהתערובת להידבק לידיים. לוקחים מעט מהתערובת ומתחילים לגלגל אותה (בלי ללחוץ ולדחוס) על הידיים עד שהיא הופכת לכדור קטן בגודל קצת יותר מפינג-פונג ומניחים בעדינות בתוך הסיר.

אחרי שהוספתם את כל הקציצות לתוך הסיר, אפשר לכסות במכסה ומדי פעם מעט לערבב בעדינות כדי לא למעוך את הקציצות. לקראת סוף הבישול מומלץ לטעום ולתקן את התיבול לפי הצורך.

להגיש עם אורז לבן ולטרוף!!

כמה מילים לסיכום

עברו כמה שנים מאז שסבתא שלי לימדה אתי והרשתה לי להתבונן בה מבשלת במטבח. אני עדיין לא מצליח לשחזר את ההצלחה שלה אחד לאחד, כנראה שגם לא צריך. לכל אחד ואחת יש את התנועה המיוחדת שלו ושלה, שגורמת למנה לקבל את הטעם והסיפור של החיים ומעניקה למי שאוכל, רגע של חוויה מזינה וסיפור מעניין.

האחים אהרון – דואגים לכם לבשר טרי ובריא

הקצביה שלנו היא חלק ממסורת שעוברת מדור לדור כבר עשרות שנים. אנחנו שמחים לאפשר לאלפי משפחות להתאחד סביב סירי הבישול ולבטא אהבה ודאגה דרך האוכל.

מחפשים את קומבינציית הבשרים מעולה לקציצות ומתקשים לקבל החלטה? אתם במקום הנכון! אנחנו מזמינים אתכם לקצבית האחים אהרון, בשוק התקווה, הקצבים שלנו  ישמחו לעזור לכם לבחור ולטחון עבורכם בשר טרי ואיכותי, במקום.

לא יכולים להגיע? לא נורא, אתם עדיין יכולים להנות מהבשרים שלנו! עם משלוחים טריים ומקוררים שיביאו לכם את הבשר הכי משובח עד הבית.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך