מטבחי חוץ – המדריך המלא

כטבח חובב עם תיאבון שאינו יודע שובע לחקר קולינרי, המסע שלי אל תחום מטבחי החוץ היה לא פחות מהרפתקה טעימה. הרעיון התחיל כשמשפחתי ואני עברנו לביתנו החדש, מקום שהחזיק בהבטחה לאינספור אפשרויות טעימות. ההחלטה שלנו לצאת למסע של יצירת מטבח חוץ נבעה מתשוקה לבישול, אהבה לטבע והרצון ליצור חוויות אוכל בלתי נשכחות. זה היה תהליך ארוך שלקח כמה חודשים טובים, המון ספקים ואנשי מקוע ואני כאן כדי לחלוק תובנות, המלצות וטיפים חשובים שיעזרו לכם לתכנן מטבח חוץ מושלם! 

מטבחי חוץ זה משהו שכאילו נוצר לישראלים, לא באמת – אבל זה מושלם ולמי שיש אפשרות כזו אני באמת מעודד לבנות אחד בבית. עם זאת, זה לא דבר של מה בכך, מניסיון. הייתי כל כך אימפלוסבי בתהחלה עם ההחלטה אבל התהליך כאמור היה ארוך ומתמשך, ולפעמים מאתגר. ולכן החלטתי להכין פה מדריך מפורט עם כל מה שצריך לקחת בשחבון בדרך לבניית מטבח החוץ המושלם. 

מטבחי חוץ מאפשרים להכין את האוכל שאנחנו אוהבים – לא, לא רק על האש. למעשה, זה מטבח לכל דבר פושט שנמצא בחוץ ושלא מסרי את הבית בעשן. אז, מה אתם חייבים לקחת בשבון בדרך למטבח המושלם? 

למה בעצם לבנות מטבח חוץ? למי זה מתאים ולמי פחות?

ההחלטה לבנות מטבח חוץ הייתה קלה עבורנו. הנה למה:

  1. האפשרות להיות יותר בחוץ – הבית החדש שלנו נמצא בסביבה שלווה, מוקף בצמחייה עבותה ובסימפוניה המלודית של ציוץ ציפורים. הסביבה החיצונית הציעה מפלט מושלם מההמולה של חיי היומיום. כאן מצאנו מקלט טבעי, מקום שבו ניתן היה להשאיר את הלחץ של היום מאחור ולהוקיר את הנאות החיים הפשוטות. הפיתוי של החצר האחורית שלנו היה בלתי מעורער, וזה אותת לנו להפיק את המקסימום מפיסת גן העדן הזו. על ידי בניית מטבח חיצוני, ראינו הזדמנות לא רק להתקיים יחד עם הטבע אלא לשקוע בו באמת. בישול באוויר הפתוח פירושו לנשום את האוויר הצח, להרגיש את חום השמש על הגב, ולהקשיב לקולות הטבע המרגיעים בזמן שהתמכרנו להרפתקאות הקולינריות שלנו.
  2.  חגיגה לחושים: יש סיפוק ייחודי ובלתי מוסבר שמגיע מלאכול בחוץ. עבור משפחה של חובבי אוכל כמו שלנו, זו הייתה חוויה שהוסיפה שכבה נוספת של עונג לעשייה הקולינרית שלנו. 

למי מתאים מטבח חוץ:

חובבי בישול במיוחד על האש – : אם אתם אוהבים לבשל, להתנסות בטעמים ולצלות, מטבח חוץ מושלם עבורכם. זה מספק במה אידיאלית להציג את כישורי הקולינריה

מנגלם לכל ימות השנה: בארץ מטבח חיצוני יכול להיות תוספת מושלמת לכל בית ישראלי שאוהב את תרבות המנגל.

למי שיש שטח גינה לא מנוצל –  אתה צריך שטח  כדי להכיל מטבח חיצוני. אם יש לך חצר אחורית או מרפסת עם מספיק מקום, זו בחירה מתאימה.

למי זה פחות מתאים? 

מינימליסטים: אם אתם מעדיפים פשטות ומינימליזם בחלל המגורים שלכם, ייתכן שמטבח חוץ זו לא הבחירה הכי טובה. 

תקציב מצומצם –  בניית מטבח חיצוני יכולה להיות השקעה משמעותית. אם אתה בתקציב מצומצם, ייתכן שזו לא אפשרות מעשית אלא אם כן אתה מוכן להתחיל עם הגדרה בסיסית ולהרחיב בהדרגה.

שוכרים: אם אין בבעלותכם את הבית או אם אתם עוברים דירה לעיתים קרובות, השקעה במטבח חוץ עשויה להיות לא הגיונית.

אלה עם שטח חיצוני מוגבל: אם יש לך אזור חיצוני קטן שאינו מאפשר התקנה של מטבח חוץ, ייתכן שתצטרך לבחון אפשרויות חלופיות, כגון  פתרונות בישול חיצוניים קומפקטיים אחרים. 

מה אתם חייבים לקחת בחשבון לפני שאתם מתחילים לבנות מטבח חוץ?

מיקום מטבח החוץ

לפני הכול – צאו הוצה לגינה (או למרפסת) ותסתכלו. נסו להבין איפה הייתם רוצים למקם את המטבח? איך אתם מדמיינים את זה? הנה כמה שאלות שיעזרו לכם: 

  1. איך אפשר לנצל את השטח בצורה המקסימלית? 
  2. איפה אנשים יאכלו? 
  3. איזה ריהוט אתם צריכים? 
  4. האם יש לכם נקודות חשמל/חיבור למים? 

מממליץ להתייעץ עם איש מקצוע שיוכל גם לתת לכם את האינפוט המקצועי שלו. 

הבטיחות במטבח החוץ

אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לקחת בחשבון במטבחי חוץ זה שיקולים של בטיחות. קחו בחשבון שבדיוק כמו מטבח רגיל, גם במטבח חוץ אתם הולכים להתעסק עם אש, גז ויהיו בו נקודות חשמל, ברגיל אין בעיה אבל בתנאי חוץ שיש גישה למים או לפריטים דליקים, ענפים, עצים וצמחיה זה יכול להיות בעייתי למדי. 

הצללה בקיץ ובחורף

כדי שבאמת תוכלו ליהנות מהמטבח שלכם לאורך כל השנה – אל תשכו לבחור באזור מקורה או עם צל שיהיה לכם נוח.תחשבו גם על החורף. החורף ה ישראלי לא קשוח ואם תדאגו להגנה מפני הגשם תוכלו להכין אוכל מופלא גם בימים הקירם בחוץ. בקיץ תוכלו להסתפק בהצללה של עצים אם יש כאלה גינה, או פשוט להתארגן על גזיבוץ 

בחורף, תוכלו לחמם את המתחם עם פטריות חימום וכמובן לוודא שהקום יהיה מקורה כך שתהיה לכם הגנה מפני הגשם והקור. 

בנוסף, אל תשכחו לוודא שאתם משאירים את המקום מואר מספיק כדי שיהיה לכם נוח לבשל ביום וגם בשעות הערב. 

חיבור למים וחשמל 

כפי שבטח תיארתם לעצמכם – מטבח חוץ צריך להיות מחובר לכל מיני מערכות – בניהם העיקריות והחשובות מים וחשמל. 

כשזה מגיע למטבח חוץ, שימו לב שהחשמל יהיה  מוגן מפני מקורות לחות ומים ושהם מחוברים למתח גבוה כך שלא יהיה לכם בעיה להפעיל כמה מכשירים בו זמנית. בנוסף, שימו לב שנקודת מים תהיה בגישה נוחה ומהירה ואם לא, תצטרכו להתייעץ עם איש מקצוע בתחום האינסלטציה כדי לסדר את זה. 

כיוון הרוח 

עוד בדיקה שלא כולם לוקים בחשבון ואני ממליץ עליה מאוד זה כיוון הרוח. למה? כי מקום עם רוחות חזקות יכול להפריע לכם במטבח – במיוחד אם אתם הולכים לבשל על גריל.בנוסף, רוחות חזקות בכיוון מסוים יכולה לכוון את כל העשן של הבישול לתוך הבית – פחות אידאלי. 

איזה חומרים מומלצים למטבח החוץ? 

הא, שאלת השאלות! אז האמת, רוב האנשים אוהבים איזה שהוא קשר בין מטבח החוץ לעיצוב של הבית – כלומר, משהו שמקשר ביניהם, ושלא ייראה כיחידה שנפרדת לגמרי.הדבר העיקרי שאתם חייבים לקחת בחשבון, זה שבמטבח חוץ אין להתפשר על איכות החומרים, תהיו חייבים לבחור בחומרים איכותיים ומשובחים שיוכלו להחזיק זמן רב בחוץ ובתנאים הקשים- בין אם זה בגשם, בשמש, ברוחות ובשלג. קצת נסחפתי אבל מאמין שהבנתם את הרעיון. כמו כן, אל תשכחו את נושא התחזוקה: אתם לא רוצים להתשעבד למטבח שלכם, אתם חייבים תחזוקה קלה ונוחה. אגב, תוכלו לעצב את מטבח החוץ שלכם בהתאם לסביבה שאתם נמצאים בה. כלומר, יש מטבחי חוץ שמגיעים בסגנונות שונים -לדוגמה, מטבחי חוץ עירוניים, מודרניים או כפריים. הכול שאלה של מה אתם אוהבים ורוצים. 

אז בואו נדבר על החומרים למטבח חוץ 

יש כמה אפשרויות פופולריות – אני הולך לעבור עליהם ולציין כמה נקודות על כל אחד 

  1. אלמנטיים של עץ – זו ללא ספק בחירה מאוד אהובה, רק קחו בחשבון שזה נטו אסתטיקה ופחות פרקטי. ממליץ לשלב אלמנטים יחסית קטנים של עץ. 
  2. גרניט פורצלן – זה אחד החומרים היותר איכותיים וחזקים יתרון בולט שלו זה שהוא מאוד עמיד בפני מזג אוויר, זה משהו שהסבירו לי בתכנון של המטבח חוץ.
  3. בטון – אם חשבתם שבטון מתאים רק לבנייה – אז אתם טועים והוא משתלב נפלא גם בעיצוב פנים וחוץ. בטון הוא מושלם למטבחי חוץ בגלל שהוא חומר יציב וחזק מאוד, שום מזג אוויר לא יכניע אותו. למעשה, בטן סופח חום, זה יתרון ענק במטבחי חוץ כי גם אם השמש הקופחת וגם עם בישולים הוא לא יעביר חום (בהשוואה לחומרים אחרים במטבחי חוץ כמו לדוגמה נירוסטה). 
  4. נירוסטה – נירוסטה היא גם בחירה אהובה במטבחי חוץ והיא מעניקה ממש מראה של מסעדה וזה משרה אווירה של ניקיון הודות לאפקט המתכתי. נירוסטה מתאים בעיקר לעיצובים מודרניים, אבל גם ברמה הפרקטית אני  ללא ספק ממליץ על זה. הוא עמיד, קל לניקוי והצבע שלו לא דוהה או מתחלף ודורש תחזוקה יחסית פשוטה. נירוסטה יכולה להחזיק שנים ארוכות. 

מה לגבי צורות של מטבחי חוץ? 

כשאנחנו מדברים על מטבחי חוץ – צריך לתחום אותם עם גבולות מסודרים כדי שזה יקבל איזה שהיא צורה ואווירה נינוחה לישיבה. זה יהיה כמובן תלוי במבנה של הגינה שלכם -אבל זה משהו שתצטרכו להחליט על הצורה שלו – האם זה יהיה בצורת ר? או בצורת ח? מה יהיו המידות? מה הן גבולות הגזרה? 

מגיעים לחלק הכיף – העמדות והציוד במטבח חוץ 

מטבח חוץ שלכם חייב להיות נוח ומזמין – ככה שכל המשפחה והחברים יוכלו ליהנות מכל רגע ישיבה. לכן, בנייה אתם חייבים לתכנן כל פיפס, איפה ישבו המשטחים, הריצוף, המקררים הציוד בכללי והעמדות? איזה עמדות אתם רוצים שיהיו? מה הצרכים שלכם? ומה אתם חייבים שיהיה במטבח החוץ?  אני ממליץ גם להתייעץ עם חשמלאי מבחינת נקודות חשמל אם יש צורך לפזר את מכשירי החשמל כדי לא לייצר עומס מיותר ולקצר את החיים של מכשירי החשמל השונים. אני הולך לעבור איתכם כאן על הדברים החשובים ביותר – גם ברמת הציוד ככה שתוכלו לחשוב על הכול!

בואו נדבר על הכיור

הכיור תמיד מקבל הכי פחות יחס אבל למיקום שלו יש משעות כבירה. בנוסף, הוא חייב להיות עשוי מחומרים משובחים ואיכותיים שיוכלו להאריך את חיוו ולהיות עמיד לאורך זמן רב. כמו כן – קחו בחשבון שבמטבח חוץ הכלים יהיו שומניים יותר אם אתם הולכים לעשות הרבה על האש וגם  יהיו כלים יחסית גדולים באופן טבעי – אז כדאי שיהיה כיור מרווח.

הגריל

הו הו הגענו לקטע הכי אהוב, שתכלס בגללו התחלתי לבנות את המטבח חוץ שלי. הגריל – זה הלב של המטבח חוץ אני חושב. אחד הדברים שחשוב זה לדעת שאתם קונים גריל חזק שיוכל להחזיק לכם שנים. וגם – איזה גריל? גריל גז? חשמל? אם תרצו, כבר עשיתי מחקר וסקירה מלאה על הגרילים הכי מומלצים בעיני, לחצו כאן למעבר לסקירה של גרילים.

בואו לקרוא את המדריכים שלנו על גרילים! 

גרילי גז – כל מה שחשוב לדעת >> 

גריל גז וובר כל מה שחשוב לדעת

מקררים

החלטתם לפנק את עצמכם גם עם מקרר חוץ? למה לא! החלטה נבונה, אגב תודו לי עליה גם בחגים שצריך לאחסן עוד אוכל. רק קחו בחשבון שתצטרכו מקרר טוב כזה שלא מתפרק כי עדיין מדובר במקרר עם חיי רחוב 😉 ממליץ על מקרר שעשוי מנירוסטה. אפשר גם לקנות כמוני מקרר למשקאות כמו בסופרים, מכירים?

אולי יעניין אותכם לקרוא גם את המדריך על מקרר ליישון בשר >>

הכיריים

הכיריים הממוקמות בחוץ, צריכות להיות יציבות ורחבות, ועשויות מחומר אל חלד, בזמן שהן לא בשימוש, רצוי שיהיה להן מכסה כדי לכסות אותן.

דברים נוספים שאני ממליץ

יש עוד כל מיני מכשירי חשמל וציוד שאתם חייבים לפנות לו מקום במטבח חוץ שלכם, הדבר הכי חשוב שעליכם לקחת בחשבון שלא משנה איזה ציוד אתם לוקחים, זה חייב להיות עמיד יותר מציוד רגיל כי מדובר כאמור במטבח חוץ והציוד הזה יהיה חשוף לתנאי מזג אוויר לא פשוטין.

הנה כמה דברים שאני ממליץ עליהם:

בר משקאותזה פשוט מדליק ומוסיף ובעיקר מרשים את האורחים, תוכלו לקנות אחד מוכן, להזמין אצל נגר או לאתגר את עצמכם ולבנות אחד.

תנור פיצה או טאבון ביתי – קלאסי, כיף ומחמם בחורף, הילדים עפים על זה.

מעשנת- לחובבי בשר שבניכם מעשנת זה חובה בכל מטבח חוץ, אם אתם לא יודעים מה לקנות, הנה כמה סקירות שכתבתי שיעזרו לכם לעשות את ההחלטה הנכונה ביותר:

מכונת קרחאו לוודא שאתם קונים מקרר עם מכונת קרח, זה שימושי.

פלאנצ’הלטיגון בשרים

מחבתות וסירים עמידים לחום: מטבח חוץ כאמור עומד בתנאים חמים בעיקר בקיץ לכן ממליץ להצטייד בסירים ומחבתות שמותאמות לחום גבוה. תוכלו לקרוא עוד על מחבתות במדריכים הבאים:

אביזרי כיבוי אש: אביזרי כיבוי אש זה סופר חשוב במטבח חוץ למען הבטיחות וכדי שאם חלילה תפרוץ שריפה תוכלו להשתלט עליה במהירות.

אוקיי אז כמה זה עולה?

טווח המחירים של מטבחי חוץ הוא רחב מאוד כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם וזה תלוי בבחירת חומרי הגלם שלכם, בשטח, בציוד ובגודל המטבח. הערכה גסה, הייתי אומר שזה נע בין 10 אלף ל20 אלף ₪ למטבחים הזולים יותר ויכול להגיע גם למעלה מ40 אלף ₪.

אני לא יודע מה אתם מתכננים לבנות בעצמכם? (זה יוזיל לכם משמעותית את הסיפור אבל אתם חייבים לדעת מה אתם עושים ולתכנן את זה כמו שצריך כדי שלא יהיו טעויות קריטיות). אני אישית הלכתי על חברה שעוזרת לבנות מטבחי חוץ. יש המון חברות כאלה ואלה יוכלו לעזור לכם לתכנן ולבנות את הכול מאפס עם התאמה מלאה לצרכים ולמחיר שלכם. בכל מקרה אל תתפשרו ותמיד לכו על חברות עם מוניטין טוב והמלצות.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך