מחבת ברזל יצוק – סקירה מלאה

למי שעוקב קרוב – כבר המון זמן שאני רוצה ליצור מדריך כזה לכלי בישול. אחד מהם זה, זה ללא ספק מחבת ברזל יצוק שמקבל אצלי מקום של כבוד במטבח. עם זאת יוצא לי לדבר המון עם אנשים, ואני יודע שזה יכול להיות קצת מאתגר לעבוד איתו בהתחלה אם אתם חדשים.

אז, היום אני הולך לענות  על השאלות המובילות שלכם וכמובן לשתף אותכם בכמה מהטיפים האהובים עלינו לבישול, ניקוי והמותגים הטובים ביותר לקנות מהם מחבת ברזל יצוק בואו נתחיל. 

תוכן עניינים

מה זה מחבת ברזל יצוק?🍳

מחבת ברזל יצוק עשוי מברזל שהומס, נוצק לתבנית וקירר. הוא גמיש ועמיד להפליא, והוא יכול להחזיק מעמד לאורך דורות. מחבתות ברזל יצוק. שלא לדבר על כך, כאשרשאם משתמשים בהם ומטפלים בהם כראוי (נגיע לטיפים בהמשך) הם מבשלים בשר מעולה! לא סתם זה אחד מכלי המטבח שאני הכי אוהב. 

אם אתם אוהבים קצת היסטוריה – זה בשבילכם. 

השימוש הראשון הידוע בכלי בישול מברזל יצוק היה בתקופת שושלת האן בסין, בסביבות שנת 220 לספירה. טכניקות היציקה הפכו נפוצות באירופה עד המאה ה-16, ומאז, ציוד זה היה העיקרי במשקי בית בכל רחבי העולם. בשנת 1707 רשם אברהם דרבי פטנט על שיטת יציקת החול, הדומה לאופן שבו אנו מייצרים ברזל יצוק כיום. 

אז מה ההבדלים בין מחבתות מברזל טבעי למחבתות ברזל יצוק?

אחד הדברים שהכי קל לשים לב אליהם – זה שמחבת ברזל יצוק תמיד תהיה כבדה יותר. והגימור שלהן מחוספס יותר – אולם שני סוגי המחבתות האלה הן שימושיות ותוכלו להכין בהם כמעט כל דבר. 

מחבת ברזל טבעי היא דקה יותר באון טבעי, היא נוצרת מיריעות של מתכת, לא יצוק כמו יציקת ברזל, היא קלה יותר, מחתממת במהירות, והמשטח שלה חלק יותר ותהיה נון סטיק  לבד. 

למחבת ברזל טבעי גם קל יותר לבנות את שכבת המגן ב”תיבול” – ממש תוך דקות ספורות, וכשזה נעשה כמו שצריך- האיכות תהיה מצוינת והמזון יחליק מתוכה.

בכל מקרה, גם למחבת ברזל יצוק המסורתית יש המון יתרונות – ואנחנו נגע בהכל בהמשך. 

עם אמייל או בלי? זאת השאלה 🤷🏻‍♂️

מחבתותבמרזל יצוק – במקור מיוצרות ללא האמייל, אשר התפתח עם השנים. 

לציפוי האמייל כמה יתרונות:

  • בבישול מזון חומצי, האמייל למעשה מייצר מעין חציצה בין המזון לברזל היצוק ולכן לא משפיע על טעם המזון.
  • שכבת האמייל עוזרת למנוע את הידבקות המזון המחבת ובכך, ייכולה לחסוך שימוש בשמן רב בעת ההכנה מה שעוזר לנו לשמור על הבריאות.
  • אמייל יכול לעזור גם  גם בניקוי מהיר וקל יותר.  מחבת מברזל יצוק נחשבת לקשה יותר לניקוי. 

אז למרות שיש מחבתות ברזל יצוק שמגיעות ללא אמייל – אל דאגה, אפשר “לייצר” סוג של שכבת אמייל בעצמנו. מיד נגיע לאיך לעשות את זה. 

יש כמה דברים שאתם חייבים לקחת בחשבון לפני שאתם קונים מחבת ברזל יצוק - וזה בעיקר הטיפול האחזקה שלה

מחבת ברזל יצוק לא מתאימה לכל אחד ולכל מטבח ויש כמה דברים שעליכם לקחת בחשבון לפני שאתם רוכשים לעצמכם אחת. 

✅  מחבת ברזל יצוק מתאימה ל:

  • טבחים מנוסים: מחבתות מברזל יצוק אהובות על שפים ותיקים וחובבי בישול שמעריכים את הרבגוניות שלהם ואת יכולת שימור החום יוצא הדופן.
  • מי שחשוב לו עמידות: מחבתות ברזל יצוק ידועות באורך החיים שלהן. הן יכולות להחזיק לכם שנים ארוכות.
  • אנשים שאוהבים בישול בחום גבוה: ברזל יצוק מצטיין בשיטות בישול בחום גבוה כמו צריבה, טיגון ואפייה, מה שהופך אותה למושלמת עבור אלה שנהנים מהטכניקות הללו.
  • מתנור לשולחן: מחבתות מברזל יצוק בטיחותיות לתנור, מה שהופך אותן נהדרות עבור מנות שמתחילות על הכיריים ומסתיימות בתנור.

❌ מחבת ברזל יצוק לא מתאימה ל

  • אנשים עם מגבלות פיזיות: המשקל של מחבתות ברזל יצוק יכול להיות מאתגר עבור אלה עם כוח מוגבל בפלג הגוף העליון או בעיות ניידות.
  • טבחים מתחילים: מתחילים עלולים למצוא מחבתות ברזל יצוק מאיימות בשל דרישות התיבול והתחזוקה שלהן.
  • מי שמחפש כלי בישול קלים: מחבתות ברזל יצוק הן כבדות, מה שיכול להיות מסורבל עבור משתמשים מסוימים המעדיפים חלופות קלות יותר.
  • מי שרוצה בישול מהיר: אם אתם מחפשים כלי בישול למשימות יומיומיות מהירות כמו הכנת ביצים מקושקשות, ברזל יצוק היא לא הבחירה הכי נוחה כי לוקח לה המון זמן להתחמם. 
  • מי שאוהב לשים הכול במדיח כלים – אין לנקות מחבתות ברזל יצוק במדיח, מה שיכול להוות חיסרון למי שמעדיף שיטת ניקוי זו. 

לסיכום, מחבתות ברזל יצוק הן תוספת פנטסטית למטבח למי שמעריך את האיכויות הייחודיות שלהם ויש לו את היכולת הפיזית להתמודד עם משקלם. עם זאת, ייתכן שהם אינם מתאימים ביותר לאנשים עם מגבלות מסוימות או לאלו המחפשים כלי בישול קלים וזולים לתחזוקה. 

איך לטפל במחבת חדשה מברזל יצוק❤️

המחבת החדשה שלכם מברזל יצוק תגיע כמעט תמיד מהמפעל עם מידה מסוימת של שימון מראש, אבל בדרך כלל תרצו לנקות ולוודא שהיא באמת טובה. לכן חשוב לשטוף, לנקות אותה בצורה יסודית ואז לשמן אותה לפני שימוש. השימון הוא לא חובה, אבל אני באופן אישי ממליץ כי זה יהפוך את המחבת יותר חלקה והאוכל לא יידבק אף פעם. אחת לכמה זמן נהוג לחדש את המחבת עם תהליך מאוד דומה.

הנה כל השלבים: 

שלב 1: שטפו וייבשו את המחבת
קשה לומר בדיוק מה קרה למחבת ההיא בין הזמן שהיא ירדה מהקו במפעל ועד שהגיעה למטבח שלכם, אז תרצו לשטוף אותה לפני שמתחילים לשמן אותה. תנו למחבת להיות תחת  מים חמים וסבון, ולאחר מכן יבש אותה ביסודיות. גם לאחר ייבוש המגבת, עשויה להישאר מעט לחות פני השטח, אז ההימור הטוב ביותר שלך הוא לשים את המחבת על להבה של הכיריים למשך דקה או שתיים. 

שלב 2: שפשפו את המחבת עם שמן 
כעת, כשהמחבת שלך נקייה ויבשה, שפשפו אותה כולה, מבפנים ומבחוץ – כולל הידית – בשמן בישול. אני מערץ שמני ירקות כמו קנולה, לתיבול המחבתות. לא רק שתמיד יש לנו אותם בהישג יד, אלא שהם עובדים היטב וקלים יותר למריחה מאשר שומנים רוויים.

המפתח כאן הוא לשפשף את השמן כולו, אבל לאחר מכן לשפשף אותו כל כך ביסודיות שהמחבת כבר לא נראית אפילו שמנונית.

שלב 3: מחממים את המחבת בתנור
הכניסו את המחבת המשומנת לתנור שחומם מראש ל180 מעלות צלזיוס, והשאירו אותה שם למשך 30 דקות. אולי תראו או תריחו ריח קצת מעושן, אז שמרו על המטבח מאוורר היטב.

הסיבה שאנו משתמשים בתנור כאן היא כי הוא מספק חום אחיד שיקבע את השמן בצורה יעילה יותר.

שלב 4: חזרו על הפעולה 3 עד 4 פעמים
לאחר חצי השעה, מוציאים את המחבת. שפשפו אותה פעם נוספת עם השמן, כמו קודם. לאחר מכן החזירו אותו לתנור לעוד 30 דקות. בסך הכל, תרצו לעשות את תהליך השימון והחימום הזה שלוש עד ארבע פעמים, כדי לקבוע שכבה על המחבת. 

לאחר שתסיימו, פשוט תנו למחבת להתקרר. עכשיו אפשר להתחיל להכין עליה אוכל. 

תחזוקה של מחבת ברזל יצוק 🛠️

לאחר ששטפתם ושימנתן סביר להניח שתרצו לבשל איתו. אבל לפני שנגיע לבישולים, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להבין איך לתחזק את המחבת ולשמור עליה. בתור התחלה, הכי קל לנקות את המחבת כשהיא עדיין חמה. 

  • שטפו במים חמימים והשתמשו במברשת או סקוץ’ כדי להסיר לכלוך תקוע. אם השתמשתם בכמות של שמן לבישול, ייתכן שלא תזדקקו ליותר מאשר שטיפה מהירה עם מים חמים.
  • אם יש לכלכוך שממש נתקע או יש חתיכות שרופות – אז יש לשפשף במלח ושמן, לשטוף ולנגב. אם שטיפה וקרצוף לא מספיקים, שפכו למחבת כמה כפות שמן קנולה וכמה כפות מלח והשתמשו במגבת נייר כדי לקרצף את המחבת בתערובת זו עד שהיא נקייה, ואז שטפו.
  •  יבשו את מחבת ברזל היצוק במגבת נקייה 
    עשה ואל תעשה מהיר של בישול בברזל יצוק.
  • השתמשו בכלים עדינים כמו עץ, סיליקון וגומי. נסו להימנע מהרבה כלי מתכת במחבת שלכם – במיוחד בזמן תיבול.
  • נקו את המחבת מיד. והימנעו מלהשרות אותה במים. 

למה כל אחד חייב במטבח ברזל יצוק? 

מחבתות ברזל יצוק קנו את מקומן במטבח המקצועי מכמה סיבות, הנה המובילות: 

1. עמידות 

מחבתות ברזל הן מאוד עמידות, למעשה – הן יכולות לשרוד הכול! אפילו אם הן חלודות לגמרי, תמיד אפשר להציל אותן. מחבת ברזל יצוק יחזיק אצלכם שנים רבות. 

2. שמירת חום 

מחבתת ברזל יצוק שומרת על החום בצורה מדהימה – יכול לקחת להן יותר זמן להתחמם, עעם זאת – אחרי שזה קורה, שום מחבת לא יכולה להתחרות עם החום שלה. לכן היא מושלמת לצלייה של בשרים. 

3. פיזור חום אחיד 

בהכנה של סטייק על מחבת – מאוד חשוב לנסות לשמור על בישול אחיד כמה שאפשר, וכאן יש יתרון גדול למחבת ברזל יצוק בגלל תכונות המיוחדות שלה היא יכולה לשמור על חום בצורה אחידה. 

טיפ מקצועי: מומלץ לחמם את מחבת ברזל יצוק, ולהגביר את החום בצורה הדרגתית. 

4. בישול בריא 

במחבתות ברזל יצוק אין שימוש בחומרים כמו טפלון, אלא קק ברזל, מה שאומר שאין שם חומרים שמזיקים לבריאות ושמוגדרים כנון סטיק. 

6. פרקטי 

מחבת ברזל יצוק יכולה לשמש לגמוון סוגים של מזונות ותבשילים – מנתחי בשר, תבשילים, רטבים ועוד.

המותגים הטובים ביותר לקניה של מחבת ברזל יצוק

המותג המועדף עלי לכלי בישול מברזל יצוק הוא Lodge* מכיוון שהוא נגיש, במחיר סביר, והחזיק מעמד בצורה מדהימה לאחר שנים רבות של שימוש יומיומי. כל כלי הבישול של לודג’ מברזל יצוק מגיעים גם מתובלים מראש כך שלא תצטרכו לעשות שום דבר מלבד לשטוף את המחבת עם מעט מי סבון חמים והיא מוכנה לשימוש. מעבר ללודג’, יש הרבה יותר מותגי שממשווקים  כלי בישול מברזל יצוק מכובדים בשוק. 

טיפ של מומחים לקניה של מחבת ברזל יצוק- להסתכל על המספרים⚖️   

אם אתם כבר החלטתם שאתם רוצים לקנות מחבת ברזל יצוק – יש גורם מכריע שכבר דיברנו עליו אבל הוא חייב להיות שיקול כשאתם מחפשים מחבת – זה המשקל. 

 מחבתות ברזל יצוק ידועות בשמירת החום המדהימה שלהן ובפיזורן האחיד, בין היתר בשל המסה הניכרת שלהן. המשקל של מחבת ברזל יצוק הוא חרב פיפיות, מכיוון שהיא מציעה גם יתרונות וגם חסרונות פוטנציאליים.

בצד החיובי, המשקל תורם לתכונות שימור החום יוצאות הדופן שלו, ומאפשר למחבת לשמור על טמפרטורת בישול יציבה וגבוהה. זה יתרון במיוחד כאשר צורבים סטייקים או משיגים את הקרום הפריך הנחשק על אוכל. כוח הכבידה הפועל על המחבת מבטיח שהיא נשארת במקומה על הכיריים, ומונעת שפיכה או תנועות בשוגג במהלך הבישול.

עם זאת, המשקל של מחבת ברזל יצוק יכול גם להציב אתגרים עבור אנשים מסוימים. יתר על כן, אחסון יכול להפוך לבעיה, שכן מחבתות ברזל יצוק אינן מסתדרות טוב בדרך כלל עם כלי בישול אחרים בשל העובי והמשקל שלהן, מה שמצריך מקום רב בארון או מתלה מיוחד. 

שאלות ותשובות על מחבת ברזל יצוק 

  1. האם אפשר להשתמש בסבון על ברזל יצוק? –אין צורך להשתמש בסבון על ברזל יצוק מכיוון שהוא עלול לדרדר את פני השטח ואת התיבול. מדי פעם, אם בישלתם משהו כמו בשר נא ואתם רוצים לוודא שאין שאריות של חיידקים, תוכלו להשתמש במעט מים וסבון כדי לנקות אותו. אבל למטרות בישול יומיומיות, זה לא הכרחי.
  2. איזה אוכל לא כדאי להכין במחבת ברזל יצוק?  – אם כבר מדברים על טיפול ואחזקה של מחבת ברזל היצוק, שני דברים שכדאי להגביל או להימנע הם: בישול מזון חומצי, כגון חומץ או עגבניות. בישול מזון בסיסי במיוחד, כגון שעועית. מאכלים חומציים מדי ושעועית עלולים לפגוע בתיבול עם הזמן.  עם זאת, מזונות אלה בסדר בכמויות מוגבלות. ומכיוון שלא תמיד ניתן להימנע מהם, פשוט שפשפשו  את המחבת שלכם במעט שמן לאחר שימוש במזון חומצי או בסיסי מדי.

3. האם צריך לשמן ברזל יצוק או שזה נון-סטיק?
אני מעדיף להשתמש במעט שמן בבישול אבל זה לא דורש הרבה שמן. זה טוב שמחבת הברזל היצוק תהיה מצופה מחדש בשמן מעת לעת, אבל אין צורך לשמן אותה בכל פעם שמשתמשים בה. למשל, כשמטגנים ביצה, אני לא מוצא צורך להוסיף עוד שמן על פני השטח לפני הבישול. אבל כשמטגנים ירקות או בשרים מסוימים, מעט שמן יכול להיות טוב כדי לצרוב את החומרים ולמנוע מהם להידבק.

4. מהם השימושים הטובים ביותר עבור ברזל יצוק
צריבה – מחבת ברזל יצוק היא אולי הטובה ביותר בצריבת מזון מכיוון שהיא מוליכה חום טובה ומפזרת אותו באופן שווה על פני השטח, מה שהופך אותה  למושלמת לקבלת קרום חיצוני יפה על כל מזון שאתם מבשלים. המאכלים שאני הכי אוהב לצרוב במחבת ברזל יצוק זה סטייקים, עוף והמבורגרים.
צלייה/אפיה – אולי השימוש האהוב עליי בברזל יצוק הוא צלייה (ואפייה) בגלל שקל לצרוב מאכלים על הכיריים ואז לזרוק אותם ישר לתנור. 

כמה מילים אחרונות

בשורה תחתונה אני ממליץ לכל חובב בישול להצטייד במחבת ברזל יצוק. אל תשכחו לדאוג לעשות השוואה מחירים לפני. יש לכם עוד שאלות? מתלבטים על סוג של מחבת? השאירו תגובה! 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך