בשר טחון המדריך המלא ומה אפשר להכין איתו

ב

מי אני ומה אני יודע על בשר טחון?

אפשר לומר שאני יודע דבר או שניים על בשר טחון. אני קצב בקצביה של המשפחה שלי שקיימת משנת 1824! אבל מי סופר…

אנו מוכרים מגוון ענק בשרים בקצביה שלנו – ובניהם גם בשר טחון. אז כן – אני יודע המון על בשר, ואני מקבל תמיד שאלות מלקוחות 

במדריך הזה הבאתי את הידע שלי – והתייעצתי גם עם עוד המון שפים ומומחים בתחום, אז אני מקווה שתוכלו ללמוד ממנו המון על בשר טחון ומה לעשות איתו. 

למה זה חשוב לצרוך בשר בקר טחון?

ראשית, בשר בקר טחון נמצא ברשימת המזונות הנקיים המעובדים באופן מינימלי, יחד עם פירות, ירקות, קטניות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, בשר, דגים וביצים. מזונות אלה עשירים ברכיבים תזונתיים שמספקים לך מגוון של חומרים מזינים שחשובים לגוף שלכם.  בשר בקר טחון ממשיך להיות מצרך חשוב בתזונה הישראלית. בשר בקר טחון הוא אחד המקורות הפופולריים והאמינים ביותר לחלבון.

חשוב לדעת אילו מזונות נחשבים “מזון נקי”. במיוחד, בעוד שמחקרים כמו מתריעים כבר שנים בפני צריכת יתר של מזון מעובד. רוב האנשים מבססים את התזונה שלהם בעיקר על אוכל מעובד – וזה הלא חדשות טובות. המשמעות היא שהבישול הביתי פינה את מקומו לארוחות ג’אנק וחטיפים. אנו מוותרים על מזון מלא ומזין בתמורה לצ’יפס, שתייה מוגזת, בצקים וחטיפים שמכילים כמויות גבוהות של סוכר. 

מה זה בשר בקר טחון? 

למרות שזה עשוי להישמע כמו שאלה עם תשובה פשוטה, ישנם מספר סוגים שונים של בשר בקר טחון. הבשר הטחון שצרכני הבקר רוכשים מהחנות או מהקצבייה הם בדרך כלל נתחי כתף או שריר שנטחנו. 

הסוגים השונים

מהו בשר טחון רגיל?
בשר בקר טחון רגיל הוא השומני ביותר מבין הטחונים עם עד 30% שומן לכל היותר. הטחינה הזו תהיה הזולה ביותר מכיוון שחלק גדול יותר מהמשקל הוא שומן, שלרוב נמס בבישול.

גם  טחון רגיל זה לרוב נתח כתף. 

מהו בשר טחון בינוני?
לבשר טחון בינוני תכולת שומן מקסימלית של 23%. תכולת השומן הגבוהה יותר של בינונית הופכת אותו  למושלם עבור מנות שבהן לשומן יש סיכוי להתפזר בזמן הבישול כמו המבורגרים וקציצות.

בניגוד לאמונה הרווחת, שומן הוא ממש לא דבר רע – במיוחד כשאנחנו מדברים על טעם טוב בבשר.  

מהו בשר טחון רזה?
לבשר בקר טחון רזה יש תכולת שומן מקסימלית של 17%. לרוב, בשר טחון רזה יהיה מצוין לשימוש גם בקציצות מסוימות או להכנת רוטב בולונז לדוגמה. 

בשר טחון מיוחד
בעוד שרובנו רגילים לרכוש בשר בקר טחון שכבר טחון ומוכן לבישול, חלק מהקצבים מציעים גם טחונים מיוחדים לפי בקשה מיוחדת. אלה יכולים להיות עם תכולת שומן ספציפית או אפילו מעורבבים עם בשרים או איברים אחרים. בקשות כאלה הן בדרך כלל למתכון מאוד ספציפי. 

זה יכול להיות מסובך לטחון כמויות קטנות מאוד של בשר ולכן הקצב שלכם עשוי לבקש ממך לקחת כמות מינימלית כלשהיא. יש קצביות שלא יכולים לטחון במקום ובמצב כזה תוכלו לטחון בבית (זה לא מסובך, אנחנו נגיע לזה בהמשך).  

בשרים טחונים מיוחדים (שבהחלט כדאי לנסות)

סינטה טחונה
אם אתם מחפשים בשר טחון רזה יותר בטעם סטייק, אז סינטה טחון היא הדרך הנכונה. סינטה טחון נראה בדרך כלל במתכונים של המבורגרים סינטה. קחו בחשבון שזה יעלה לכם יותר כסף – אבל לפעמים זה שווה את זה! 

שפיץ צ’אק
שפיץ צ’אק טחון שיכול להיות בעל רמות תכולת שומן שונות, בהתאם לנתחים שהקצב משתמש בו. 

חזה טחון (בריסקט) 
יש אנשים שאוהבים לבקש בריסקט טחון – בדרך כלל בגלל שהם מחפשים בשר טחון שמן יותר.

טוחנים בשר לבד בבית? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם 

  • כלים חדים הם המפתח להצלחה! ודאו שהסכינים מושחזות.
  • הציוד צריך להיות קר. מניחים את צלחת הטחינה והקערה במקרר לפני השימוש.
  • גם הבשר צריך להיות קר. שמרו את הבשר במקרר עד שתהיו מוכנים להתחיל לחתוך ולטחון. יש אנשים שאוהבים להקפיא חלקית את הבשר 
  • אם תתעסקו עםהבשר יותר מדי, הוא יהפוך לקשה.
  • אל תטחנו את הבשר יתר על המידה, שוב כי זה יכול להפוך אותו למרקם דייסתי ולא טעים.
  • נקו את הציוד. הקפידו לפרק את הציוד שלכם, לנקות אותו ולחטא אותו ביסודיות כדי שיהיה בטוח ומוכן לפעם הבאה! 

איך לבשל בשר טחון – טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון 

טעות נפוצה שהרבה אנשים עושים היא לא להשחים את הבשר שלהם לפני שהם מוסיפים אותו למתכון. השחמת הבשר עוזרת ליצור את המעטפת הטעימה הזו מבחוץ וגם להוציא את כל הנוזלים הלא הנחוצים החוצה (כדי שלא יווצר מצב שהשומן “צף” לדוגמה ברטבים). 

הנה עוד כמה טיפים שיעזרו לכם לבשל בשר טחון נכון. 

    • איכות –  לא כל בשר בקר טחון נוצר בצורה זהה. איכות הבשר הטחון עשויה להשתנות בהתאם למקור הבקר ולגזע. קניית בשר בקר טחון איכותי תיתן לך תוצאה טובה וטעימה יותר. איך תדעו? תתחילו מלקנות את הבשר שלכם אצל קצביה שאתם סומכים עליה. 
    • השתמשו במחבת  Non Stick- אם אתם מבשלים את הבשר הטחון שלכם במחבת על הכיריים, הקפידו להשתמש במחבת טפלון. האש צריכה להיות בינונית גבוהה ויש לחמם את המחבת לפני שמוסיפים את הבשר.  הוספת בשר למחבת קרה לא תעזור לכם להשיג את המרקם הרצוי. תוכלו לבדוק אם המחבת מספיק חמה על ידי הוספת כמה טיפות מים – אם המחבת רוחשת, אפשר להוסיף את הבשר.
    • האם כדאי לשמן את המחבת?  הוספת שמן אינה הכרחית, במיוחד עבור בשר טחון שהוא עשוי מנתח שומני.  עם זאת, אנו ממליצים להוסיף שמן כדי לעזור לשפר את ההשחמה של הבשר הטחון.
    • אל תעמיסו יותר מדי את הפאן- אם אתם מבשלים כמות גדולה של בשר טחון, הקפידו לעשות זאת בקבוצות במקום להעמיס את המחבת. זה יעזור להבטיח שלבשר יהיה מבושל בצורה אחידה. 
    • אל תערבבו יותר מדי – אתם רוצים לקבל קצת צבע על הבשר הטחון שלכם עבור הטעם הטוב ביותר. ערבוב יתר של בשר יכול למנוע ממנו להשחים כראוי. המפתח לבשר טחון שמושחם יפה הוא להשאיר אותו במחבת ומדי פעם לנער אותה. ברגע שהמחבת חמה, עליכם לפזר את הבשר באופן שווה במחבת ואז להתנגד לדחף לערבב כל הזמן. השאירו את הבשר בלי לגעת בו במשך כמה דקות.  כשהוא שחום מצד אחד, הפכו את הבשר כדי לצרוב את הצד השני. ממש אין צורך “לבחוש” את הבשר כל רגע, אבל כן חשוב לפרק גושים גדולים.
    • תיבול  – למרות שאתם עשויים להתפתות לדלג על שלב זה, הוספת קצת תיבול בזמן בישול הבשר הטחון יעזור להוציא את הטעם שלו. לכל הפחות, מומלץ להשתמש במלח ופלפל שחור. אתם יכולים גם להוסיף שום, אבקת בצל, פפריקה, כמון וכו’.
    • אל תבשלו יותר מדי את הבשר-  מבשלים את הבשר עד שהוא כבר לא ורוד במרכזו ומסירים אותו מהאש. בישול יתר יאדה את הלחות במהירות ויותיר את הבשר שלכם יבש.
    • צליית בשר טחון בתנור למנות גדולות – אם אתם מבשלים להרבה אנשים וצריכים לטגן את הבשר, אתם יכולים לעשות זאת בתנור. מחממים את התנור ל180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה. מפזרים את הבשר הטחון בצורה אחידה על המגש ומתבלים במלח ופלפל. מבשלים כ-15 דקות. מוציאים מהתנור ומפרקים את הגושים הגדולים יותר בעזרת כף עץ, הופכים את הבשר ובמידת הצורך מבשלים עוד מספר דקות. 

האם אפשר לבשל בקר טחון קפוא?

אתם מכירים את ההרגשה – השעה 18:30 בערב ואתם צריכים עכשיו להתחיל להכין ארוחת ערב עבור יקיריכם. אבל…שכחתם להוציא את הבשר, ועכשיו אתם תוהים אפשר אפשר לבשל בשר טחון שהוא קפוא.

מבחינה טכנית, אתם יכולים לבשל בשר בקר טחון מקפוא. האם זה כדאי? אני לא ממליץ על זה והנה הסיבה…

בישול בשר בקר קפוא עלול להוביל לבישול לא אחיד. המשמעות היא שחלקים מסוימים של הבשר יתבשלו עד שחלקים אחרים עדיין יהיו קפואים או נאים.

בנוסף, בישול של בשר קפוא עלול לגרום לו לאבד הרבה מהמיצים שלו. הסיבה לכך היא שבישול בשר בקר טחון מקפוא ייקח זמן רב יותר, מה שמביא לאידוי כל המיצים הטעימים. זה מוביל לבשר יבש וקשה.

לבסוף, השחמת בשר טחון עוזרת ליצור טעם. אם הבשר קפוא, הוא לא יתקרמל כמו שצריך כדי ליצור קרום החום והטעים.

לכן, בעוד שאתם יכולים לבשל בשר בקר טחון קפוא, אני לא ממליץ על זה. תמיד עדיף להפשיר את הבשר לפני.

כיצד להפשיר במהירות בשר בקר טחון

כמובן, הדרך הטובה ביותר להפשיר בשר בקר טחון היא להוציא אותו מהמקפיא ולהכניס אותו למקרר למשך הלילה. כדי למנוע טפטוף, הניחו את הבשר הטחון על צלחת או בקערה.

אנו לא ממליצים להשאיר אותו על השיש להפשרה, מכיוון שחיידקים יכולים להתפתח במהירות בסביבה החמה.

אם אין לכם מספיק זמן להפשיר את הבשר למשך הלילה, אתם יכולים להשתמש באחת מהשיטות המהירות הבאות:

הכי מומלץ: שיטת הפשרה במים
שיטת הפשרה זו מהירה יותר משיטת הלילה במקרר המסורתית ומספקת תוצאות אחידות יותר משיטת המיקרוגל. החיסרון היחיד הוא שזה דורש קצת תשומת לב.שיטה זו לוקחת בערך 1 – 2 שעות עבור 1 קילו בשר.

הסירו את הבשר הטחון מאריזתו והניחו את הבשר הטחון בשק,ית  הסירו כמה שיותר אוויר. 
הניחו את השקית עם הבשר לתוך קערה עם מים קרירים.
מחליפים את המים כל 20-30 דקות עד להפשרה.

הכי מהיר: שיטת הפשרה במיקרוגל
שיטה זו היא הדרך המהירה ביותר להפשיר את המזון הקפוא שלך, אבל אתה צריך להיות זהיר. אם לא, האוכל שלכם עלול להיות מופשר בצורה לא אחידה ואפילו מבושל חלקית. השתמשו במיקרוגל כדי להפשיר את הבשר.

מניחים בשר בקר טחון קפוא על צלחת מרופדת המתאימה למיקרוגל והשתמשו בהגדרות ההפשרה כדי להפשיר אותו. תצטרכו להפוך אותו באמצע תהליך ההפשרה.

הקפאה מחדש של בשר טחון

שימו לב – מהרגע שבשר טחון מופר אין להקפיא אותו מחדש.

אם אינכם מתכננים לאכול את הבשר הטחון תוך 1-2 ימים לאחר ההפשרה, עדיף לבשל אותו לפני ההקפאה מחדש. בדרך זו, אתם יכולים לאחסן אותו בבטחה במקפיא לשימוש מאוחר יותר.

רוצים ללמוד איך להפשיר עוד סוגי בשר? בואו למדריך שלנו על הפשרת בשר 

אחסון בשר בקר טחון

כמה זמן בשר בקר טחון יכול להישאר במקרר?
יש לאחסן בשר בקר טחון במקרר עם טמפרטורה בטוחה בין 0-4 מעלות צלזיוס

ניתן לאחסן בשר טחון טרי ונא במקרר למשך 1-2 ימים, ואז יש לבשל אותו או להקפיא אותו.
בשר מבושל יכול להישאר במקרר עד 3 ימים לפני שיש לאכול אותו או להקפיא אותו

כמה זמן בשר בקר טחון יכול להישאר במקפיא?
אם מאחסנים לתקופות ארוכות במקפיא, הקפידו לעטוף את הבשר היטב בנייר קצבים, נייר כסף או שקיות וואקום. יש להשתמש בו עד 4 חודשים מרגע ההקפאה. 

איך לדעת אם בשר טחון לא טוב?

כאשר בשר טחון מתקלקל, הוא עלול לפתח ריח רע או מרקם רירי. אין שיטות שבאמת יעזרו לכם. אם יש ספק פשוט

למה הבשר הטחון שלי לא אדום? זה חום או אפור עמום!

בשר בקר טחון יכול להשתנות בצבע בהתאם לחשיפה שלו לאוויר (חמצן). בשר חתוך טרי יכול להיות סגול ואז לשנות צבע כשהחמצן מגיב עם פיגמנטים של הבשר כדי להפוך אותו לאדום. אתם יכולים למצוא את החלק הפנימי של בשר בקר טחון בצבע חום-אפור מאותה סיבה. 

האם בשר טחון זה בריא?

בשר בקר טחון הוא מקור מצוין לתזונה ומקור מצוין לחלבון, ברזל, אבץ, סלניום, ריבופלבין, ניאצין, ויטמין B6, ויטמין B12, זרחן, פנטותנט, מגנזיום ואשלגן. לישראלים רבים יש מחסור בחומרי מזון מרכזיים כמו ויטמין B12, אבץ וברזל המסייעים באנרגיה, סינתזת אנרגיה, בריאות חיסונית, זיכרון ועוד:מה שהופך את הבשר הטחון לאופציה נהדרת 

 

מה אפשר להכין עם בשר טחון? הנה כמה רעיונות

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך