בריסקט במעשנת מושלם שאתם חייבים לנסות

מדי פעם, כשהרצון לפנק ולהרשים (טוב נו, וגם לעשות קצת שרירים) את החבר’ה והמשפחה המורחבת היה עולה לי לראש, הייתי מעלה מופע, עם תפאורה שלא הייתה מביישת את המסעדות הכי דרמטיות באזור! ומכין בריסקט במעשנת.

בריסקט מעושן זאת אחלה לדרך לגרום להרבה פיות להיפער בתדהמה. כייף וקל לחלוק אותו עם הרבה אנשים ואולי הכי חשוב – זה לא כזה קשה להכין אותו. במיוחד אם יש לכם את הכלים והמדריך (אהם אהם) הכי טובים.

מה שכן, תנשמו עמוק ותתכוננו – כי זה הולך להיות שיעור בסבלנות.

אחת מהתכונות היותר מתסכלות ומדליקות של בשר מעושן, זה שהוא לוקח את הזמן.  אי אפשר להאיץ בו – לא אם אתם רוצים שהוא ייצא רך, עסיסי ומושלם.

אצלנו בבית היו אומרים – הבשר מת, או בריסקט! כשמדובר בעישון חזה בקר, אלו היו שתי התגובות הנפוצות, אין אמצע! זה היה עד כדי כך קיצוני, שלקח לי איזה רגע או שניים להתחיל להתמודד עם האתגר

אם כבר רכשתם בשר טרי ואיכותי, לא תרצו שהוא ייצא חלומי? תרצו! למזלנו, זה לא מדע טילים ואם אתם פה, אז כנראה שאתם מוכנים לצאת לדרך! אז בריסקט במעשנת – איך עושים את זה?

אני יודע שהדלקתי אתכם. אבל לפני שנשלוף סכינים ונדליק פחמים, בואו נלך קצת אחורה, ממש מההתחלה.

מה זה בריסקט?

השם עם הניחוח האקזוטי צרפתי הופך אותו למסתורי ולא מוכר, אבל תתפלאו הוא די מרכזי . הנתח הזה מגיע מהחזה של הפרה, מאזור שעובד קשה כמו חמור, למרות שזאת פרה! הוא מתאפיין בגזרה די שטוחה ורזה משומנים. וטונות של סיבי שריר, אפשר לומר שזאת הברכה והקללה של הנתח.

הבשר הזה סופר עשיר בטעמים וקשה להשגה, צריך לדעת איך לפרק את השרירים שלו כדי להגיע לתוצאות היסטריות, עם הרבה זמן סבלנות, זוכרים? וגם קצת טכניקה.

בעבר הנתח הזה היה נחשב לבררה, לשאריות, או אפילו לזבל של הקצבים. בעשורים האחרונים הוא כבש את פסגת העישונים, ולא פעם מסעדנים משתמשים בו כדי להציג לראווה את המיומנויות שלהם. מי שמצליח לעבוד אתו, זה מכרה של ביצי זהב, או יותר נכון, נתחי זהב. הבשר הזה יכול להיות הנתח הכי טעים ועסיסי שאי פעם הכנסתם לפה, אם הוא קיבל את הטיפול והבישול הנכונים.

ככה התאהבתי בבריסקיט מעושן. הוא אתגר לי את האגו הבשרי ואהבתי את זה.  

כי ביננו, זה לא איזה סטייק אנטרקוט שאפשר לזרוק על המנגל באהלן אהלן ולדעת שמה שלא יהיה הוא ייצא טעים (אלא אם אתם ממש גרועים).

איפה קונים בריסקט?

למקום שממנו תרכשו את הבריסקט שלכם יש השפעה על התוצאה הסופית שלכם. נשמע מוזר? ובכן, לא כזה. אם אתם מתכננים להרים מופע, אז בבקשה אל תעגלו את הפינות. לכו עם זה עד הסוף! אני כמובן מתכוון לאיכות וטריות הבשר.

אתם יכולים לקנות חזה בקר קפוא מהסופר, אני לא שם את השם שלי על מה שייצא. זה אולי יהיה אכיל, אבל אני לא יודע לגבי האיכותי.  

בשר קפוא לרוב יהיה עמוס בנוזלים והוא פשוט לא טרי – או בקיצור, הוא לא ייתן פייט שיתקרב לבשר טרי ואיכותי מהקצביה.

האחים אהרון – בשר טרי שיעשה לכם שואו!

חזה בריסקט עגלה ללא עצםבשר חזה טרי ואיכותי שמתאים לעישון ארוך. עשיר בטעמי בעשר עמוקים וארומטיים. מה שאתם באמת רוצים זה, חזה שלם ללא עצם. כזה שיכיל מצבור יפה של שומנים ושרירים.

אם אתם מגיעים ישירות לקצביה שנמצאת בשוק התקווה בדרום תל אביב, תוכלו לבקש ישירות מהקצב את הנתח שאתם רוצים (הם ממש נחמדים!) לעישון הבא שלכם.

אם אתם לא יכולים להגיע, חבל כי אתם מפספסים חוויה קולינרית, אבל זה לא סיבה לדאגה. תוכלו להזמין בקלות משלוח חזה בריסקט טרי ואיכותי, ארוז יפה, במשלוח מקורר, עד לפתח הבית.

מה המשקל המומלץ לבריסקט המושלם?

הכל תלוי בכמות האנשים שאתם מתכננים להאכיל. אני מודה, כאחד שגדל בבית מזרחי, החשש שהאוכל לא יספיק כדי לפטם את כולם טוב טוב תמיד מרחף מעל הראש שלי ולכן אני תמיד מגזים בכמות. ובסוף, הכול נטרף ואף פעם לא נזרק.

אחרי כמה ניסיונות, מצאתי את הכמות שמספיקה לקבוצה של גברים ונשים מורעבים, וגם מגיבה הכי טוב למעשנת. נתח במשקל של 12 עד 15 קילו. עדיף שתרכשו נתח אחד, אבל אנחנו לא נתאבד על זה וגם שניים שלושה נתחים יכולים לעבוד לכם.

איך קוטמים בריסקט?

אם בחרתם בנתח גולמי, שזה המועדף עלי! תצטרכו לחתוך קצת ממכסת השומן ולהוריד סנטימטר של שומן מכל ההיקף. הזמן הכי טוב לעשות את זה, זה כשהבשר עדיין קר מאוד. השומן יהיה יחסית במרקם של גומי ויהיה קל לחתוך אותו. אם יש לכם סכין בשרים איכותית, התהליך יהיה יחסית קליל.

תיבול שעושה טוב לבשר

שימו לב, תהליך העישון עצמו מלא בטעם! אז תחזיקו את עצמכם חזק, הפעם אנחנו לא רצים לארון התבלינים, אלא שומרים על סולידיות עם כמה תבלינים די בסיסיים שייתנו לבשר את הקיק המושלם.

אני כמובן מתכוון למלח, פלפל, שום וטימין.

טיפ של מקצוענים: תיבול הוא הרבה יותר מרק טעם. שימוש נכון במלח גס יעזור לחלץ ולפזר את הנוזלים מהבשר. זה שומר אותו לח ועסיסי.  

טוויסט קטן בעלילה – ערבבו בקערה קטנה כוס יפה של מלח גס, רבע כוס סוכר חום ומעט צ’ילי גרוס. תערובת התיבול הזאת עובדת כמעט כמו קסם!

מפזרים על הבשר כמות נדיבה של תערובת המלח, מעט פלפל שחור גרוס, אבקת שום וטימין טרי או יבש. מעסים את כל התבלינים לתוך הבשר בתנועות עיסוי טובות, אל תתביישו להשקיע.

הגיע הזמן לנוח! (חלק ראשון)

אחרי שתיבלתם את נתח הבריסקט כיד המלך והמלכה, מניחים אותו בצד למנוחה בת שעה לפחות. בזמן הזה הוא יוכל להתחמם ולהגיע לטמפרטורת החדר. זה ימנע ממנו  לחטוף שוק חום.

להכניס בשר קר לתנור או מעשנת חמים זה ביג נו נו של טירונים! הוא פשוט מקבל צריבה מהירה מדי ולא אחידה מבחוץ ונשאר חי מדי מבפנים.  

אל תדאגו, זה לא אומר שאתם יכולים לנוח על זרי הדפנה. זה הזמן להדליק את המעשנת!! אם יש לכם מעשנת עצים אולד סקול זה ייקח קצת יותר זמן ממעשנת חשמלית או על גז. כך או כך – אנחנו רוצים להגיע לטמפרטורה המדויקת עבור תינוק הבשרים שלנו. וזה מוביל אותנו ל…

בריסקט במעשנת – איך עושים את זה, עם הטמפרטורה, הזמן והעצים הנכונים?

השלב הבא בהרפתקת עישון הבריסקט שלנו, הגיע הזמן לבחור את העץ הטוב ביותר לעישון חזה בקר. בנקודה הזאת יש לא מעט וויכוחים בקהילת המעשנים שלי, על מה נכון והכי טוב.

באופן אישי אני אוהב להשתמש בעץ אלון כעץ העיקרי, הוא מעניק לבשר טעמים מטריפים ומספק מקור חום די עקבי. חוץ ממנו, אני אוהב להשתמש גם בנתחים של דובדבן ותפוח- הטעמים המתקתקים הללו משלימים את הטעם האדמתי של האלון. הדובדבן  גם מעניק צבע שזוף ומרשים לבשר.

מבחינת טמפרטורות, אני מתחיל מטמפרטורה יחסית נמוכה של 107 עד 115 מעלות. אני מעדיף בהרבה את שיטת העישון האיטית לבישול החזה שלי. זה דורש סבלנות (פעם אחרונה שאני אומר את זה!) אבל זה כל כך שווה את זה, נשבע שתודו לי.

יש מעשנים סופר מקצועיים שמעדיפים להתחיל בטמפרטורה של 130 ואפילו, 150 מעלות כדי לזרז את התהליך ויוצאות להם תוצאות מעולות. שוב, זה הכל עניין של העדפה. בכל מקרה אם זה העישון הראשון שלכם, אני ממליץ להתחיל בחום נמוך. זה ייתן לכם זמן להבין את התהליך ולנהל אותו טוב יותר, בלי לכבות שריפות חירום.

אם למעשנת שלכם יש תבנית מים מובנית (או מקום לאחת), אני ממליץ למלא אותה בסנטימטר של מים וכמה כפות שמן זית. אני מניח את שלי מתחת לרשת הגריל כדי לעזור לשמור על הלחות בתוך המעשנת, או הגריל.

אחרי שמעשנת, או הגריל שלכם התחמם – הכניסו את הבשר פנימה כשהנקודה העבה יותר פונה לחלק החם של המעשנת. סגרו את המכסה, תפסו איזה דרינק טוב ואל תפתחו את המכסה ל 8 עד 10 שעות הקרובות. זה הולך להיות קשה, אבל אנחנו רוצים לשמור על כל מעלה בתוך המעשנת.

אחרי כל השעות שבאמת נראות כמו נצח, הגיע הזמן לשלוף את המדחום ולבדוק – אם הבשר הגיע לטמפרטורה פנימית של 75 מעלות והקליפה נראית כהה ויפה, זה הזמן לעטוף אותו!

איך לעטוף את הבריסקט?

זה די פשוט, ניתן לעטוף את הנתח בנייר אלומיניום, או נייר קצבים. מה שכן, חשוב לשמור אות הבשר כמה שיותר אטום ולוודא שהצד השמן כלפי מעלה.

אחרי שעטפתם, מחזירים את הבשר למעשנת לסיבוב אחרון עד שהוא מגיע לטמפרטורה של 94 מעלות צלזיוס והללויה, אפשר להוציא את הבשר מהמעשנת.

הגיע הזמן לנוח (חלק שני), לפני שאתם מתנפלים על הבשר

אני יודע שאני הולך לקבל הרבה פרצופים חמוצים עכשיו. אבל בכל זאת, אל תתפשרו על מנוחה טובה של שעה לפחות, אחרי שהבשר מוכן. תניחו אותו בצד ונסו לשכוח שהוא שם. זה זמן טוב להכין תוספות, להריץ קוקטיילים, כוסות יין וסלטים.

הבשר הסופר שרירי שלנו עובר מתיחה וכיווץ די רציניים במעשנת והוא צריך זמן להירגע ולהרפות, כדי לאפשר למיצים להתפזר בצורה אחידה לאורך החזה. לא סתם אמרתי שתצטרכו להיות סבלניים, הזמן הופך להיות חלק די קריטי בתהליך ההכנה. חיתוך מוקדם עלול לגרום לבשר להיות קשה וצמיגי.

ולסיום סיומת, החיתוך הנכון!

השלב האחרון (!!) בדרך לנירוונת הבשרים שלנו, הוא לחתוך את נתח הבשר המעושן והיפה שעישנו בעמל רב. הרגע הזה יכול להיות ההצלחה או האסון הכי גדולים, בלי להגזים! שימו לב שאתם חותכים כנגד התבואה. זה די פשוט, למרות שכיוון התבואה יכולה להשתנות בחלקים שונים של הנתח.

איך מגישים? עם לחם טרי וחם, רטבים וירקות צלויים וכמובן, דרינק טוב ואתם על הדרך המהירה לגן עדן!

 

כמה מילים לסיכום

בריסקט במעשנת זה אולי תהליך הבישול הכי מרובד שיש. כל חלק משפיע עמוקות על החלק השני. זה כל כך יפה ומתסכל באותה נשימה. אני מזכיר לעצמי שתהליך ההכנה, הטנגו בשרים הזה הוא לא פחות מענג מלהגיש את הבשר לאהובים שלי. אני מקווה שתוצאה יצאה לכם מושלמת והתהליך היה מהנה. נפגש במנגל הבא!

 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך