מעשנת קמאדו – כל מה שחשוב לדעת והמלצות

תמיד הייתי חובב גריל, אבל התשוקה שלי לבישולי חוץ עלתה כשגיליתי את מעשנת קמאדו, יותר נכון לומר גריל – אבל בארץ מתייחסים לזה רק כמעשנה, אבל זה ממש לא. במדריך הבא, אני הולך לתת סקירה מלאה על קמאדו, מה זה בכלל? מה היתרונות? איך משתמשים וכמובן – הדגמים הכי מומלצים לשנת 2024. אז קדימה, בואו נתחיל! 

הסקירה כוללת קישורים למוצרים שאנחנו מרוויחים עמלה קטנה מהם – זה לא בא על חשבונכם כמובן אלא רק כבונוס בשבילנו כדי שנמשיך לייצר לכם תכנים והמלצות על מוצרים, אז נודה לתמיכתך ❤

תוכן עניינים

מה זה בדיוק "קמאדו?" ומאיפה הוא מגיע אלינו (סיפור מעניין)

קמאדו הוא למעשה מעין “ביצה” שעשויה מחימר וחרס ולא הרבה יודעים זאת אבל במקור – זה  היה בשימוש במשך אלפי שנים בסין, יפן והודו, אבל גריל הקמאדו המודרני כמו שאנחנו מכירים היום קיים רק כמה עשורים. ככל שהתפתחו שיטות בישול עתיקות, הם מצאו את דרכם למשקי בית יפניים כמו בישולי אורז מושקאמאדו, מכשירי בישול על פחמים ועוד.  אמריקאים שהוצבו ביפן במהלך מלחמת העולם השנייה הביאו את המכשירים האלה הביתה, ויזמים כמו אד פישר הפכו את תנורי החימר עם הכיפה לגריל הקמאדו המקורי: הביצה הירוקה הגדולה שאנחנו רואים היום.

עם הזמן, החימר הוחלף בזיגוג פורצלן וקרמיקה עמידים יותר, מה שהופך אותם חזקים מספיק כדי להחזיק מעמד כמעט לכל החיים. המעשנות האלה מתפקדות יותר כמו גריל עצים מכיוון שהצדדים העבים יכולים לספוג המון חום. הם גם נוטים להיות יעילים יותר בשימוש שלהם בפחם ומבשלים מזון בצורה שווה יותר מאשר מעשנות וגרילים שעשויים מפלדה מצופה.

אתם יכולים  להשתמש בגריל קמאדו כדי לעשן סטייקים, להכין המבורגרים, או להפוך אותו לתנור חיצוני להכנת פיצות. האפשרויות אינסופיות! 

איזה דגם קמאדו כדאי לבחור?

למרות שהדגם הכי מפורסם של הקמאדו זה הביצה הירוקה –  (והאהוב עלי מניסוני), זה ממש לא  האפשרות היחידה. כשמסתכלים על ביקורות על מעשנת קמאדו, יש הרבה ויכוחים בין קמאדו ג’ו נגד ביצה הירוקה הגדולה.

אז איך תדעו באיזה דגם לבחור? זה מסתכם בכמה גורמים: צורה, מחיר ומה כלול במכשיר. לרוב מעשנות  הקמאדו יש צורה דומה, אך לחלקם יש משטחי בישול אובליים – כמו הדגם Extra Large של גריל פרימו. יש דגמים שנותנים לכם מספיק מקום להזיז את הגחלים וליצור אש דו-אזורית לבישול אזורי (הדרך המסורתית לבשל על חום עקיף לעישון או למאכלים שלוקח יותר מ-30 דקות לבשל). 

לגבי מחירים – אף אחד מהמעשנות האלה זולות, זה משהו שחייב לקחת בחשבון. אני כמובן מסתכל על המחירים באמזון כי שם יוצא הרבה יותר זול מהארץ, אבל בשורה תחתונה תתכוננו להיפרד לפחות מ-700$.  למרבה המזל, מעשנות הקמאדו היקרות יותר בנויות להחזיק מעמד זמן רב עם טיפול ותחזוקה נאותים, ולרבות מהן יש אחריות.  

Big Green Egg Large – קמאדו ירוקה 

לפני שניסיתי את Big Green Egg, חשבתי שגרילי קמאדו יקרים מדי. עכשיו, אני מבין למה אנשים מוכנים לשלם עבורם.

גרילי קמאדו נדלקים כמעט במהירות כמו גריל גז, קלים לשימוש וניתנים להפיכה למעשנת או לתנור. כל כך אהבתי את Big Green Egg שלא רק שמנו אותו לגריל הקמאדו הטוב ביותר לקנות, אלא גם חסכתי וקניתי את דגם ה-XL לבית שלי.

בישול על קמאדו זה הוא תענוג מוחלט. כמו גרילי הקמאדו האחרים במדריך זה, הוא גדול וכבד, אך גלגלי העגלה שלו מחליקים בקלות תוך כדי הזזה וננעלים היטב במקומם. לדגם הגדול יש חלל גריל גדול מספיק כדי להתאים ל-12-15 המבורגרים. בזמן בישול על אש גבוהה, הקמאדו מגיעה לטמפרטורות של מעל 370 מעלות צלזיוס, ויוצרת סימני גריל יפים על סטייקים והמבורגרים והופכת חמה מספיק כדי ליצור פיצה באיכות מסעדה. השימוש בגריל עם חום עקיף היה מוצלח באותה מידה, והביא לחזה עוף מעושנים ולצלעות כבש עסיסיים ונימוחים במיוחד.  בקרת טמפרטורה היא אחת התכונות האהובות עליי של הקאמדו, וכאן היא מצטיינת יותר משאר גרילי הקאמאדו. 

כבונוס, כאשר פתחי האוורור סגורים לאחר הבישול, ה-Big Green Egg מכבה גחלים מהר יותר מגריל אחרים.  אחרי שבישלתי על ה-Big Green Egg במשך שבוע שלם, ביליתי שעות בבישול המבורגרים, עוף, כתף בקר, צלעות כבש ופיצות מרובות. כמובן, החיסרון הגדול ביותר של הדגם הוא המחיר.

אם יש לי תלונה אחת לגבי הדגם הזה, זה היעדר דלי אפר. ניקוי האפר המושקע מתחתית הקמאדו  עשוי להיות מעט מטלה ודורש מכם לקנות כלי בנפרד. 

יתרונות

  • מאוד תכליתי
  • יעיל מאוד
  • בקרת טמפרטורה מעולה

חסרונות

  • יקר
  • מתקרר לאט 
  • קשה לנקות 

 Kamado Joe Classic II

זה כמעט בלתי אפשרי לכתוב על קמאדו ג’ו מבלי להזכיר את הביצה הירוקה הגדולה כי במובנים רבים הם דומים. שניהם גרילי קמאדו קרמיים עבים ואיכותיים ולשניהם יש נאמנים נלהבים, שניתן למצוא בקלות באינטרנט, שמשייכים את עצמם למותג זה או אחר, כפי שחלק מהאנשים עושים עם מותגים כמו אפל או נייקי. אבל אם תסירו את זהות המותג כדי להשוות רק את גופי הקרמיקה שלהם, תגלה שההבדלים הגדולים ביותר הם הצבע (ביצה הירוקה הגדולה היא, כמובן, ירוק בעוד שהצבע החתימה של קמאדו ג’ו הוא אדום), ומבנה תיבת האש : ל-Big Green Egg יש תיבת אש קרמית מחלק אחד שיושב בתוך החלק התחתון של הגריל ואילו Kamado Joe’s הוא תיבת  אש קרמית מרובת חלקים כדי לסייע במניעת שבירה.

לאחר בדיקתם,  שניהם התמודדו עם המשימות שלנו בצורה דומה

אם תסתכלו רק על המחיר, אתם עשויים לחשוב שקמאדו ג’ו יקר יותר מקמאדו ביצה ירוקה גדולה. אבל כשאתם קונים קמאדו ג’ו, אתם מקבלים כמעט כל מה שאתם צריכים כדי להתחיל לצלות ולעשן. כל Kamado Joes מגיע עם מעמד או רגליים בתחתית, כי אתה לא רוצה פשוט להפיל את הגריל הקרמי היקר. ואז יש את מסיטי החום; יש צורך בהטיית חום כלשהי בין הגחלים לרשת הבישול כדי להפוך גריל למעשנת וה-Kamado Joe Classic Joe II מגיע עם שתי צלחות קרמיות חצי ירח למטרה זו. אתם יכולים להשתמש בשניהם לעישון, או פשוט להשתמש באחד כדי לכסות מחצית מהפחמים לבישול דו-אזורי כאשר משתמשים בג’ו כגריל פחמים. 

כל קמאדו ג’ו מגיע גם עם שולחנות צד מתקפלים ומערכת הבישול הגמישה Divide & Conquer של המותג, רשת בישול רב-מפלסית המאפשרת לבשל מאכלים שונים בטמפרטורות שונות על ידי שמירה על פריטים מסוימים קרובים לגחלים ומיקום אחרים רחוק יותר מהחום. כל אלה, כולל מעמד, נחשבים לתוספות ל-Big Green Egg וצריך לרכוש אותם בנפרד, מה שמעלה את המחיר גבוה יותר מקמאדו ג’ו תלוי באיזה גודל ופיצ’רים תרצו.

מה לא אהבתי ב-Kamado Joe Classic II
בכנות אין מה לא לאהוב ב-Kamado Joe Classic II.  רק שימו לב שכל הגרילים הקרמיים כבדים  במיוחד כשהם על עגלה, ולכן יש לטפל בהם בזהירות (ורצוי בעזרת אדם נוסף). הקרמיקה יכולה לעמוד בחום גבוה ובמזג אוויר גרוע, אך הביצה תישבר לחלוטין אם תיפול.

גריל קמאדו  Weber Summit Kamado

המחשבה הראשונה שלי כשראיתי את Summit S6, גריל הקמאדו של וובר, היא שזה הגריל החתיך ביותר של וובר שאפשר לקנות. ואחרי שצליתי ועישנתי עליו, אני מרגיש אותו הדבר –

ה-Summit הוא קמאדו באיכות וובר  העשוי מפלדה עם אמייל פורצלן. פלדה לא שומרת על חום כמו קרמיקה, אבל העיצוב בעל הקירות הכפולים משתמש באוויר לבידוד, ואוויר הוא למעשה מבודד תרמי טוב. וברגע שתלמדו כיצד לשלוט בזרימת האוויר דרך פתחי האוורור, ה-Summit יכול לשמור על טמפרטורות נמוכות באותה מידה כמו קמאדו קרמי (אפילו כמעשן קמאדו מנוסה, לקח לי כמה ניסיונות להגיע לזה בדיוק)  זה מתקרר מהר יותר מאשר קרמיקה ולמען האמת זה נחמד. 

מתחת למכסה הצירים הניתנים לפתיחה קל.  משטח הבישול מנירוסטה התואם את תוספות מערכת ה-Gourmet BBQ System של וובר. האביזרים הללו נמכרים בדרך כלל בנפרד וכוללים רשת צריבה, מחבת פסים, צליית עופות, ווק ועוד. ה-Summit אכן מגיע עם סט של סלי פחם של Weber – מיכלי פלדה מאווררים שבהם תוכלו להשתמש כדי ליצור אזורי צלייה עם גחלים כאשר אתם רוצים לעשות על האש כמו שאנחנו אוהבים. 

הגריל יושב על עגלה שחורה חזקה עם שלושה גלגלים ננעלים, מתלה תחתון שימושי, וווים לאחסון כלים.

האם אפשר להשתמש בפחמים רגילים במעשנות קמאדו?

כמעט כל יצרן גריל קמאדו ממליץ להשתמש בפחם גושי על פני לבני פחם. רבים מהם אפילו מוכרים פחם יקר של מותגים קטנים. מניסיוננו, בריקטים עשויים לעלות פחות, אבל פחם גושי מתאים יותר לגריל קמאדו. זה יכול להגיע לטמפרטורות גבוהות יותר והוא נוטה להריח טוב יותר גם כשאתם מבשלים אותו.  אם אתם רוצים  להשתמש בבריקטים, קראו את כל האותיות הקטנות כדי לוודא שזה לא יבטל את האחריות של המעשנה היקרה שלכם. 

אוקיי קניתי, איך משתמשים בקמאדו? 

מעשנות הקמאדו יכולות  לשמש כגרילי פחמים רגילים, אבל אפשר גם להפוך אותם למעשנות או תנורים חיצוניים. אם זה מרגיש קצת ריסקי, אל תדאגו; העמדנו למבחן Big Green Egg וגילינו שהיא סופר קלה לשימוש, לא משנה איך תבחרו להשתמש בה.

ראשית, נתחיל עם איך להדליק את הקמאדו. ישנן מספר דרכים להפעיל גריל פחמים, אבל הדרך הקלה ביותר מנצלת את תיבת האש המבודדת של הקמאדו.

פתחי האוורור בגריל קמאדו מאפשרים לכם  לווסת את כמות זרימת האוויר בתוך היחידה, ומעניקים  שליטה מוחלטת על טמפרטורת הגריל. זה אומר שאתם לא צריכים לדאוג לגבי כמה פחם להוסיף בבת אחת. 

לאחר שהוספתם את הפחמים, טמנו 1 או 2 מדליקי פחמים. לאחר 10 עד 15 דקות, הגחלים מסביב לקובייה יהיו לוהטות אדומות ומוכנות לשימוש. פורשים את הגחלים וסוגרים את המכסה. מכאן ואילך, אתם יכולים  להשתמש בפתחי האוורור כדי לשלוט בחום

לצריבה בטמפרטורה גבוהה (כמו בהכנת  סטייקים), פתחו את פתחי האוורור העליונים והתחתונים לרוחבם. זה יאפשר זרימת אוויר מקסימלית לתוך הקמאדו, ומגביר את הטמפרטורות עד ל-370 מעלות צלזיוס. לבישול בטמפרטורה נמוכה יותר (כמו במקרה של עישון נתחי בשר), סגרו את פתחי האוורור כדי להפחית את כמות האוויר שנכנסת לגריל.

 מיקום פתח האוורור התחתון פתוח למחצה היה משיג טמפרטורות סביב 200 מעלות צלזיוס. זכרו שבניגוד לגריל פחמים רגיל, תרצו להשתמש בקמאדו עם מכסה סגור – גם אם אתם מבשלים משהו כמו המבורגרים. גישה בלתי מוגבלת לאוויר עלולה לגרום להתחממות יתר של הפחמים ולפגוע בקרמיקה.  זה נשמע מפחיד יותר ממה שזה באמת, אבל תמיד פתחו את המכסה לאט בעמידה מהצד. מומלץ ללבוש כפפות עמידות בפני אש גם עם הגרילים האלה. לאחר מכן, כשתסיימו, סגרו את פתחי האוורור במלואם כדי לנתק את זרימת האוויר. לוקח זמן עד שהגריל מתקרר, אבל הגחלים יכבו מהר מאוד. כל עודפי גחלים יישמרו לפעם הבאה שתצטרכו. 

מה אני יכול להכין בגריל קמאדו?

גריל קמאדו נהדר לצליית חזה, הודו, סטייקים ועוד.

רב גוניות היא נקודת המכירה הגדולה ביותר של גריל הקמאדו! ישנם מאות מתכונים של Big Green Egg זמינים באינטרנט, כולל עוף, פיצה, צלעות, הודו, בקר ועוד. אם אתם יכולים להכין את זה על גריל או לבשל את זה בתנור, רוב הסיכויים שאתם יכולים לעשות את זה לקרות על גריל קמאדו. עוד משהו אדיר זה שתוכלו להכין פיצה על בטאבון על הקאמדו וזה יוצא מדהים! 

איך מנקים גריל קמאדו?

כדי לנקות מעשנת קאמדו , אתם צריכיםלהשתמש בכלי אפר כדי לנקות את הגחלים סביב תיבת האש, לדחוף את האבק והאפר דרך החורים בתחתית. ניקוי הסורגים של הגריל הוא קל – בכל פעם שאתם  משתמשים בו, צחצחו את הסורגים עם מברשת ניקוי גריל אלחוטית כשהם עדיין חמים. החום  עוזר להסיר כל החתיכות והשרוף. כדאי לנקות את הסורגים בכל פעם שאתם צולים, אבל תרצו גם לנקות את החלק הפנימי של הגריל מדי פעם. 

דברים אחרונים שכדאי לקחת בחשבון לפני שקונים קמאדו

אחריות 
גריל קמאדו הוא השקעה, במיוחד אם אתם קונים  דגם קרמי ברמה גבוהה. מותגים אמינים כמו Big Green Egg ו-Kamado Joe מציעים אחריות מוגבלת לכל החיים על חלקי הקרמיקה, אך רק לבעלים המקורי (משהו שכדאי לזכור אם אתם חושבים לקנות יד שנייה). 

גודל
 הגודל הרשום של גריל קמאדו מתייחס לקוטר של הגריל. הגודל הוא עניין של צורך והעדפה אישית, אבל ככל שהגריל גדול יותר, כך הוא ישקול ויעלה יותר וגם השילוח עליכם לקחת בחשבון. אפילו גרילי הקמאדו הקלים ביותר כבדים יחסית. 

מחיר
קמאדו יקרים, לפחות בהשוואה לגרילי פחמים סטנדרטיים, ולעתים קרובות המחיר מעיד על איכות, חומרים וגודל. 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך