נתחיל מגילוי נאות, אני לא מרוקאי, אבל המתכון, כן…100% מרוקאי. למזלי יש לי חברים מרוקאים, ואני מוזמן כל שנה למימונות 🤓 אבל לעניינו – את המתכון הזה למדתי מאמא של חבר קרוב, כשהיינו ילדים הייתי בא אחרי בית ספר, אחת לכמה זמן אמא שלו הייתה מפתיעה אותנו עם סיר ענק עם תבשיל בשר פשוט מדהיםםם! מאז גדלנו אבל הייתי חייב ללמוד את המתכון הזה, ובאחד הימים כשבאנו לקפה היא לימדה אותי שלב אחר שלב איך להכין – ואני הוספתי מעט טוויסטים שלי. 

כמה מילים על המתכון הזה

אין על צלי מרוקאי. רק מלומר את השם של המנה הזו ואני נהיה רעב! זה לא הצלי הרגיל הזה שאתם חושבים. זה מתבשל ברוטב עגבניות עשיר וחריף במשך שעות, וממלא את הבית בניחוח שיכול לפתות כל אחד. הבשר נהיה רך מתפרק, מושרה בתבלינים חמים כמו כמון, פריקה וצ’ילי. כל ביס הוא סימפוניה של טעמים – אתם הולכים באמת להתאהב! 

המנה הזו מחזירה אותי לילדות שלי, אל אחר הצהריים עצלים של קיץ עם החבר הכי טוב שלי, יוני היינו קורעים דרך משחקי כדורגל בפארק, אבק עוטה את הבגדים שלנו וזיעה צורבת בעיניים. אבל החלק הכי טוב של היום היה תמיד לחזור לביתו, בידיעה שהריח המשכר של הבישולים של אמו ממתין.

לדודה ורדה, כפי שקראנו לה, היה מגע קסם במטבח. החום שלה לא היה רק בחיוך שלה, זה חלחל לכל מנה שהיא הכינה. והצלי המרוקאי הזה? שמעו, זה היה הצגה. בפעם הראשונה שטעמתי אותו, הייתי מודהם. המתיקות של העגבניות התמזגה בצורה מושלמת עם חמימות התבלינים והחריפות העדינה הזו ובשר הבקר הרך כמעט התמוסס בפי. זה היה יותר מסתם אוכל; זו הייתה חוויה.

כמובן, בהיותי זאטוט קטן סקרן, הייתי חייב לדעת את הסוד מאחורי יצירת המופת הקולינרית הזו. הציקתי ליוני ללא הפוגה, אבל הוא, בהיותו הבן הנאמן, לא הסכים – זה מתכון משפחתתי הוא כל הזמן אמר לי. לבסוף, יום אחד, דודה ורדה תפסה אותנו מתלחשים וציחקקה, עיניה נוצצות. “אתם רוצים ללמוד את הסוד, נכון?” שאלה, ברק שובב בעיניה. שנינו הנהנו בשקיקה.

וכך, בהדרכתה הסבלנית, למדנו את אומנות הצלי המרוקאי. השכבות המוקפדות של התבלינים, הרתיחה האיטית ששידלה את הטעמים, האהבה שנכנסה לכל שלב. זה לא היה רק מתכון; זו הייתה מסורת, חלק מהמורשת שלה. 

עכשיו, בכל פעם שאני מכין את הצלי  הזה, המטבח מתמלא באותה ארומה שמימית, ומחזיר אותי לימי הקיץ חסרי הדאגות האלה. 

איזה בשר מתאים לצלי בשר מרוקאי?

הצלי המרוקאי הזה נכנס לקטגוריה של בישול ארוך, ולכן – כמו הרבה בשרים בבישול ארוך, 

1# נתחים מהחלק האחורי של הבקר
נתחי בקר המגיעים מהרגליים האחוריות של הפרה, אתם יכולים לדמיין לעצמכם שמדובר באזור שרירי וקשוח, עם אחוז שומן יחסית נמוך, מעולה לנו! יתרון נוסף בנתח הזה, הוא די זול בהשוואה לנתחים אחרים ועדיין איכותי.

כעת נשאר לכם רק לבחור בין חתך עליון לתחתון, שניהם מעולים לתבשילים ארוכים. אני אוהב יותר את החתך התחתון, הוא קשה יותר ומעולה לבישול איטי.

2# צ’אק
נתח הצ’אק נלקח מהכתף, הוא אחת מהבחירות הכי פופולריות לבישולים ארוכים. הוא סופר שרירי ומכיל כמויות שומן בינוניות, השילוב המושלם לתבשיל מנצח! מדובר בנתחים יחסית גדולים, קצת יותר יקרים מצלי עגול. אתם אולי מכירים את הנתח הזה בשם צלי צ’אק, הרבה אנשים משתמשים בהם להכנת צלי מפנק.

3# סינטה
הסינטה מגיעה אלינו מהגב של הפרה. החתך הזה נופל בין הכיסאות, איפשהו בין צ’אק לצלי עגול מבחינת השריריות ותכולת השומן. זה נתח מדהים שיהפוך את התבשיל שלכם לחלומי במיוחד וככזה, הוא גם קצת יותר יקר מהנתחים האחרים.

5# צלעות קצרות עם עצם
הצלעות הקצרות מגיעות מהבטן של הפרה ולרוב נמכרות עם העצם בפנים. דלישיאס! אין כמו לאכול את הבשר הרך ואז למצוץ את העצם עדי שהיא מלבינה. (כבר ציינתי שאני משוגע לדבר?) הצלעות מביאות איתן טעמים עשירים מאוד עם איזון נהדר בין שריריות לשומן, צלעות נחשבות לבשר משובח ויוקרתי, קחו בחשבון שלרוב הן יהיו יקרות יותר מיתר הבשרים. אבל אם אתם מתכננים ארוחת חג מיוחדת, זה לגמרי שווה את ההשקעה!

עוד כמה טיפים חשובים

תתחילו לעבוד עם הבשר אחרי שהוא מגיע לטמפרטורת החדר
יש דעות שונות לגבי בישול בשר בטמפרטורת החדר. אני לגמרי בעד להוציא את הבשר מהמקרר מבעוד מועד ולהניח לו להתחמם קצת לפני הבישול. זה עוזר לבשר לשמור על המיצים הטבעיים שלו. וחוץ מזה, כשאתם מוציאים את הבשר ישירות מהמקרר אל חום התנור, יש פער עצום בטמפרטורה, השוק הזה משפיע על הטעם. תוציאו את הבשר לפחות חצי שעה לפני לשבת לנוח בחום של החדר, זה יעזור למרקם ולטעם שלו להיות טובים יותר.

לפני שאתם מכניסים את הבשר לתנור, תוודאו שהוא באמת חם
זה מאוד לא מומלץ לבשל בשר בתנור קר. הסיבה העיקרית היא, מכיוון שחום גורם לשרשרת של תגובות כימיות במזון שאנחנו לא רוצים להפריע להן להתרחש. אחת מהן היא תגובת מיילארד, אולי יצא לכם לשמוע על צמד המילים הללו מעולם הקולינריה. במהלך התהליך הסוכרים והחלבונים מתקשרים אחרי שהם מגיעים לטמפרטורה מסוימת ותופעת הלוואי של ההתקשרות היא יצירת שכבת קרמול שמשנה את הצבע והטעם של הבשר – זה בעיקר הופך אותו למעורר תיאבון וזה בדיוק מה שאתם רוצים, כאשר אין הבשר לא מקבל את הטמפרטורה המינימלית התהליך פשוט נעצר ונחסם. חוץ מזה, כשאנחנו נותנים לבשר להתחמם ביחד עם התנור, המיצים והמים מתאדים והבשר מתייבש הרבה יותר מהר והופך לצמיגי.

צרבו את הבשר לפני שאתם מכניסים אותו לתנור
רגע לפני שאתם מכניסים את הבשר שלכם לתנור, סגרו אותו יפה מכל הצדדים באמצעות צריבה קטנה על מחבת יצוקה ולוהטת. זה יעזור לו לשמור את כל המיצים העסיסיים שלו בפנים. אופציה נוספת לשמירה על המיצים של הבשר היא להשרות אותו במרינדה כמה שעות לפני הבישול. אם בחרתם לבשל נתח גדול ושלם, הקפידו מדי פעם לשפוך עליו מעט רוטב כדי לשמור על העסיסיות שלו.

חכו רגע לפני שאתם חותכים את הבשר
התבשיל מוכן וממש בא לכם להסתער עליו כל עוד הוא לוהט, חכו עוד רגע קטן ותנו לו לנוח לחמש עד עשר דקות לפני שאתם מגישים אותו. המנוחה הזו נחוצה לבשר כדי להתייצב ולשחרר לחצים, הפעולה הפשוטה הזו שומרת על הטעם והארומה, אתם תתפלאו איך כמה דקות יכולות להיות משמעותיות. 

מתכון לצלי בשר מרוקאי אוריגנל!

מספר מנות

4

מנות
זמן הכנה

1

שעה
זמן בישול

3

שעות

נתחיל מגילוי נאות, אני לא מרוקאי, אבל המתכון, כן...100% מרוקאי. למזלי יש לי חברים מרוקאים, ואני מוזמן כל שנה למימונות 🤓 אבל לעניינו - את המתכון הזה למדתי מאמא של חבר קרוב, כשהיינו ילדים הייתי בא אחרי בית ספר, אחת לכמה זמן אמא שלו הייתה מפתיעה אותנו עם סיר ענק עם תבשיל בשר פשוט מדהיםםם! מאז גדלנו אבל הייתי חייב ללמוד את המתכון הזה, ובאחד הימים כשבאנו לקפה היא לימדה אותי שלב אחר שלב איך להכין - ואני הוספתי מעט טוויסטים שלי.

מצרכים

  • 2 ק"ג בשר אונטריב
    אפשר גם להשתמש בנתחים ארים כמו אסאדו או כל נתח אחר שאוהבים לבישול ארוך. 

  • 5 עלי דפנה 

  • כפית זרעי כוסברה 

  • לרוטב: 

  • 1/2 כוס שמן 

  • 8 שיני שום 

  • 2 כפות פפריקה מתוקה 

  • חצי כף פפריקה מעושנת 

  • כפית צ'ילי גרוס 

  • 1/2 כף כורכום 

  • כף כמון 

  • 3 פלפלים אדומים חתוכים לקביות

  • 3 וחצי כוסות מים

  • צרור כוסברה קצוצה

  • 4 כפות רסק עגבניות 

  • 1 כוס גריגרי חומוס מוכנים 

איך מכינים 

    1. מכינים את הבשר: בשלב הראשון יש להכניס את נתחי הבשר לתוך סיר עם מים חמים את נתח הבשר, זרעי הכוסברה ועלי הדפנה ומבשלים אצ הבשר למשך שעתיים (שימו לב שכל נתח צריך זמן שונה) עד שהבשר ממש מתרכך. אני ממליץ להכניס את הנתח בשלמותו לסיר ולאחר שהנתח רך ומוכן לקרר ולחתוך לקוביות. (חשוב לבשל את הבשר עד שיהיה רך ממש לפני שמכניסים אותו לרוטב).   
  • מכינים את הרוטב: בתוך סיר שימו את החצי כוס שמן, שום וצ'ילי גרוס.  מוסיפים את יתר התבלינים ופותחים גם אותם בשמן על אש נמוכה.

  • מוסיפים את הפלפלים החתוכים, מטגנים מעט מוסיפים את המים החמים ומבשלים כ-30 דקות עד שהרוטב מתחיל להצטמטם. 

    1. מוסיפים את קוביות הבשר שהכנו מראש לרוטב, מוסיפים את החומוס, הכוסברה והרסק, מערבבים את הכול היחד מבשלים עוד 30 דק לפחות על אש נמוכה. 

       

    לוגו של האחים אהרון
    רוצים לשתף את המתכון שלכם?
    צרו איתנו קשר!
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
    {{ options.labels.newReviewButton }}
    {{ userData.canReview.message }}
    לוגו האחים אהרון

    ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

    האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

    אז מה חדש??

    לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

    מתכונים מומלצים

    מתכונים פופלריים

    הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

    פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך