איך להכין רוסטביף בתנור מושלם?

רוסטביף תמיד היה אחד המאכלים האהובים עלי, מאז שהייתי ילד צעיר שעזר בקצבייה המשפחתית. אני עדיין זוכר את הפעם הראשונה שבאמת טעמתי רוסטביף טוב – זה היה יום ראשון אחר הצהריים וסבא גילף נתח יפהפה שנצלה לאט כל הבוקר. הוא חתך לי חתיכה כשהיא עדיין חמה ועסיסית והושיט לי אותה.  לקחתי את הביס הראשון של הבשר שהיה רך, נימוח ומתובל בצורה מושלמת והוא כמעט נמס לי בפה. מכאן ואילך, הייתי נחוש ללמוד את הסודות של איך להכין רוסטביף בתנור שהוא מושלם! 

לאחר שנכנסתי פול פאוור לעסק המשפחתי, התחלתי להתנסות בנתחים, שיטות בישול ותבלינים שונים. ניסיתי הכל מאנטריקוט ועד פריים ריב, צלעות בבישול איטי וקצר. שפשפתי את הבשר בעשבי תיבול, שום, חרדל – אני לא אספר לכם גם כמה פעמים יצאו לי תוצאות הרות אסון- בשר לא לעיס, יבש וקשה שאף אחד לא יאכל. אבל כל כישלון לימד אותי משהו. 

עם השנים שיכללתי את הטכניקה שלי. למדתי לקשור את הנתחים בזהירות כדי לשמור על צורתם כך שהם יתבשלו בצורה אחידה.תיבול פשוט של מלח, פלפל ואבקת שום נותן לטעם הטבעי לזרוח.

פריצת הדרך האמיתית הגיעה כשהתחלתי לבשל את הרוסטביף ממש בתנור שלו בקצביה. הריח התמידי של צליית בקר שיגע אנשים! לקוחות התחילו להיכנס להתחנן כדי לדעת מה אנחנו מבשלים. ברגע שהם ניסו את הרוסטביף שלי, שהיה חתוך בצורה מושלמת והוגש על לחם טרי שקנינו באותו בוקר-  לא יכולתי לעמוד בביקוש, כל כך הרבה אנשים ביקשו מתכון והנה החלטתי לחלוק אותו.

אז אחרי כל הפתיח המכובד הזה, בואו נתחיל במדריך של איך להכין רוסטביף בתנור מושלם – בלי לייבש! 

כשגדלנו, זה היה בימי שבת שהיינו נהנים רוסטביף. כמבוגר, אני מכין אותם בסופי שבוע ארוכים, בבעיקר בחורף. זה כיף להגיש לארוחת ערב, תמיד נזלל אבל אם נשאר שאריות – אפשר להכין יום למחרת כריך רוסטביף חמים וטעימים. 

מה זה רוסטביף ואיזה בשר מתאים?

האמת שלפעמים קורה לי שאנשים באים לקצביה ומבקשים “רוסטביף” – אבל כאן הבלבול. רוסטביף הוא לא שם של נתח, אלא שם של מנה. אפשר להכין אותו ממגון סוגים של נתחים, אני תמיד ממליץ על סינטה שזה נתח עסיסי וקל מאוד לצליה, אבל אפשר גם להכין מאנטריקוט שנחשב לנתח שמנמן יותר אך באותה עת עסיסי, שייטל שהאמת זו בחירה מאוד פופולרית בחו”ל בגלל שהוא עשיר בהמון טעמים ומאוד נוח ומהיר להכנה. בכל אופן – אפשר להתנסות בכמה סוגי נתחים, אם אתם מוכנים לשקיע ממליץ גם על נתח פילה

הכי חשוב זה לקנות נתח טרי בקצביה שאתם סומכים עליה, אם אתם אוהבים טעמים מיוחדים – נסו את הבשרים המעושנים שלנו (אנחנו עושים משלוחים במרכז). 

אל תקנו בשרים קפואים ובטח שלא כאלה שהופשרו – תשקיעו בבשר טרי, טעים ככה שיצא לכם רוסטביף בתנור שהוא מושלם! 

משקל – מה וכמה? 

המטרה: רוסטביף עסיסי, חם, נימוח שנשאר ורוד במרכזו. קחו בחשבון – בשר תמיד מתכווץ במהלך בישול, לכן ממליץ לקנות לפחות 2 ק”ג בשר – תלוי כמה אנשים אתם כמובן. 

תיבול הרוסטביף

יש הרבה דיונים על איך לתבל רוסטביף בתנור. באופן כללי – לא צריך לתבל הרבה, אני ממליץ ללכת על הבסיס: מלח, פלפל, שמ”ז ואולי טימין או רוזמרין ושום יכולים לעבוד טוב. יש כאלה שאוהבים להוסיף חרדל דיז’ון והנועזים אפילו יין אדום. גם דבש יכול לתת טאץ’ מעניין – אבל אני באמת ממליץ מאוד לא להגזים, כי כשזה מגיע לרוסטביף בתנור – הטעמים שלו כל כך מיוחדים שלא צריך לתבל יותר מדי. 

אל תשכחו לעשות מסאז’ לבשר שלכם מכל הכיוונים כדי להחדיר לו את הטעמים. 

בישול הרוסטביף 

באופן אידיאלי, עדיף לבשל את הצלי על חום נמוך ואיטי. יש לזה יתרונות על פני בישול הבשר מהר. על ידי בישולו בטמפרטורה נמוכה יותר, המיצים בתוך הבשר נשמרים, והתוצאה הסופית תהיה רכה ועסיסית יותר.

בישול איטי יותר פירושו שהבשר יתבשל בצורה שווה יותר; הרוסטביף לא תמיד מתבשל  בצורת אחידה, אתם לא רוצים שחלקים מהבשר יהיו מבושלים יתר על המידה. אז על ידי בישול איטי של הצלי, תוכלו להבטיח שהוא יתבשל בצורה אחידה יותר.

תנו לרוסטביף לנוח 

מה זה אומר לנוח לרוסטביף? זה אומר שהמיצים בתוך הצלי יקבלו הזדמנות להתפזר מחדש בתוך הצלי.

יש לזה כמה יתרונות. תוכלו להכין את הרוטב, לערוך את השולחן, או אפילו להכין סלט בזמן שהבשר נח. 

אפשר לחתוך אותו מיד כשמוציאים אותו מהתנור, אבל אם תחכו כמה דקות זה ישתלם. כששולפים את הרוסטביף מהתנור מכסים אותו בנייר כסף ונותנים לו לנוח לפני שמתחילים לחתוך.

לא חובה אבל אפשר…

צריבה

 צריבה יכולה לעזור להשחים את הצלי מבחוץ. יש אנשים המאמינים שזה נותן לרוסטביף טעם טוב יותר. אני עוד לא יודע לגבי הטעם – אבל זה כן נותן לצלי צבע יפה ושחום. 

את הצריבה אפשר לעשות על מחבת ברזל או או בתנור על החום הכי גבוה – חייב להיות חם רותח כשהנתח נכנס! 

הצליה 

בצליה אנחנו מתחילים להנמיך את הטמפרטורה ל-160 מעלות – ממשיכים לצלות עד שמגיעים לדרגת העשייה שרוצים (נגיע לזה עוד מעט) 

בחירת בשר לרוסטביף

כשזה מגיע להתפנק עם רוסטביף עסיסי, הבסיס של ארוחה בלתי נשכחת טמון בבשר שתבחרו. עם שפע של אפשרויות זמינות בדלפק, בחירה נכונה יכולה להיות הרפתקה קולינרית בפני עצמה. בין אם אתם בשלנים וותיקים או לוקחים כאן צעדים ראשונים עם צלי הרוסטביף הראשון שלכם הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה:

1. השיוש עושה את ההבדל

השיוש, עירוב השומן בתוך סיבי השריר, הוא גורם מפתח בהשגת רוסטביף רך ועסיסי. חפשו נתחים עם פסים עדינים של שומן המפוזרים באופן שווה בכל הבשר. השיש הזה לא רק תורם לטעם העשיר אלא גם מבטיח שהבשר יישאר לח במהלך תהליך הבישול. נתחים כמו סינטה וצלי צ’אק ידועים בשיש שלהם והם בחירה מצוינת. 

2. קחו בחשבון את נתח 

בחירת הנתח קובעת את הטעם הכללי, המרקם ושיטת הבישול של הרוסטביף שלכם. נתחים שונים מציעים רמות שונות של רוך וטעם. אם אתם מחפשים חוויה נמסה בפה, בחרו בגזרה עדינה כמו ריב או פילה. לאיזון בין רוך לטעם חזק, שקול צלי סינטה. מצד שני, צלי צ’אק מתהדר בטעמים עמוקים והופך רך להפליא בבישול איטי.

3. שיטת הבישול משנה

שיטת הבישול שבה אתה מתכנן להשתמש משחקת תפקיד משמעותי בבחירת נתח הבשר הנכון. למשל, אם אתם נוטים לצלייה מהירה, מתאים נתח רך כמו פילה או סינטה. עם זאת, אם אתם מחפשים לבשל לאט את הרוסטביף שלכם, נתח קשיח יותר כמו צ’אק או אנטריקוט  יכול להיות בחירה יותר נכונהה. 

4. גודל ומנה

קחו בחשבון את גודל הרוסטביף שאתם מתכוונים להכין. נתחים גדולים יותר דורשים לרוב זמני בישול ארוכים יותר כדי להבטיח עשייה אחידה. מומלץ להתייעץ עם הקצב שלך כדי לקבוע את גודל המנה המתאים על סמך מספר המנות שאתה צריך. 

5. עם עצם או בלי עצם 

בחירה בין חתכים עם עצם וחתכים ללא עצם היא היבט נוסף שיש לשקול. חתכים עם עצם נוטים להוסיף טעם נוסף ולתרום לתוצאה עסיסית יותר. עם זאת, קל יותר לחתוך חתכים ללא עצמות. לשתי האפשרויות יש יתרונות; זה מסתכם בסופו של דבר בהעדפה אישית ובחווית הבישול שאליה אתה מכוון.

6. דברו עם הקצב שלכם 

הקצב ס שלך הוא משאב שלא יסולא בפז בכל הנוגע לבחירת נתח הבשר המושלם עבור הרוסטביף שלך. יש להם שפע של ידע ויכולים להדריך אותך דרך האפשרויות הזמינות, להמליץ על חתכים על סמך העדפותיך ואפילו לתת כמה טיפים. 

זמני הכנה

זאת אחת השאלות הכי נשאלות – כמה זמן מבשלים רוסטביף בתנור? 

אז זה תלוי קודם כל בדרגת העשייה שאתם רוצים. שלב הצריבה לוקח גג 15 דקות ושלב הצלייה יכול לקחת כמה שעות. 

אני ממליץ להגיש על מידת עשייה M – זה מושלם לרוסטביף, בחוץ שחום ובפנים הבשר יהיה ורדרד ועסיסי.  יותר מזה אתם מסתכנים בייבוש הבשר.

איך יודעים מהי רמת דרגת עשייה? 

רק עם מד חום! תוכלו לקרוא על זה לעומק כאן. 

אם אין לכם מד חום – אפשר לפי זמנים, אבל קחו בחשבון זה ממש לא מדויק! 

לדרגת עשייה R ייקח בערך 12 דקות 

לדרגת M לוקח בערך בממוצע 15 דקות 

לדרגת עשייה MW לוקח 27 דקות 

לדרגת עשייה WD – 20 דקות

כיצד לאחסן שאריות רוסטביף
כדאי לאחסן שאריות רוסטביף בכלי אטום במקרר עד 5 ימים. אפשר גם להקפיא שאריות רוסטביף בכלי אטום במקפיא עד 3 חודשים. 

מה להגיש עם רוסטביף

הנה כמה תוספות טעימות להכנה ולהגשה עם רוסטביף:

  • תפוחי אדמה עם טימין בתנור
  • במיה מטוגנת 
  • שעועית ירוקה בסויה 
  • בטטה בתנור 
  • אנטיפסטי 

איך להכין רוסטביף בתנור מושלם?

מספר מנות

4

מנות
זמן הכנה

חצי

שעה
זמן בישול

4

שעות

מתכון מושלם וקליל לרוסטביף מושלם בתנור, פשוט להכנה!

מצרכים

  • נתח של 1.5 ק"ג לרוסטביף, בשר שאוהבים -  אני ממליץ על שפיץ צ'אך. 

  • 3 כפות שמ"ז לצריבת הנתח (למי שאין בעיית כשרות, אפשר עם חמאה) 

  • 2 כפות חרדל דיז'ון 

  • כפית זרעי חרדל 

  • 4 כפות סילאן (או דבש) 

  • מעט צ'ילי גרוס (לא חובה אבל מומלץ)

  • כפית מלח גס

  • פלפל שחור לפי הטעם

  • גבעול של רוזמרין 

הוראות הכנה

  • מחממים את התנור ל-160 מעלות צלזיוס. 

  • מעסים את הנתח טוב טוב עם שמן זית. 

  • מחממים מחבת ברזל יצוק או מחבת פסים על אש גבוהה, כשהמחבת חמה מאוד צורבים את הנתח עד שהוא מקבל קראסט יפה וזהוב. 

  • מוציאים לצלחת את הנתח ובנתיים בקערה קטנה מערבבים חרדל, גרירי חרדל, מלח ופלפל. 

  • אחרי שהנתח מתקרר מצפים את הנתח שלכם בתערובת מכל הכיוונים. מעבירים לתבנית אפייה עם נייר אפייה. 

  • צולים בתנור את הנתח עד שמגיע לדרגת מדיום רייר.  אפשר להשאיר יותר זמן אם רוצים את הנתח יותר מוכן אבל לא מומלץ יותר מדי כי אתם מסתכנים בייבוש. 

  • לאחר 50-60 דקות (או לפי מה שהמד חום מסמל לכם) מוציאים את הבשר, שופכים מעליו את הסילאן, מפזרים את הרוזמרין ונותנים לו לנוח למשך כ-20 דקות.

  • פורסים ומגישים עם התוספת שהכי אוהבים (מומלץ ירקות בתנור) לצד חרדל משובח. 

    אודות כותב המאמר

    יונתן רוזנפלד

    יונתן רוזנפלד

    בן 28, מראשון לציון, כתב, מדריך טיולים , שף חובב, קרניבור מושבע ומנגליסט

    הכנתם? שתפו אותנו בפייסבוק!
    לוגו של האחים אהרון
    רוצים לשתף את המתכון שלכם?
    צרו איתנו קשר!
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
    {{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
    {{ options.labels.newReviewButton }}
    {{ userData.canReview.message }}
    לוגו האחים אהרון

    ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

    האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

    אז מה חדש??

    לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

    מתכונים מומלצים

    מתכונים פופלריים

    הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

    פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך