מתכון לספגטי בולונז קלאסי

איכשהוא יצא שלאחרונה קיבלתי גל של בקשות למתכון לבלונז – גם לקוחות שקונים מאיתנו בקבוע בשר טחון, בת זוג שלי (שעוד לא התאוששה מהטיול האחרון שלנו במילאנו איטליה) וגם בקהילת הפייסבוק שלנו  – קרייזי מיט פיפל. בכל מקרה, אני גאה ונרגש להציג בפניכם את הרוטב הכי טעים לבולונז, אותנטי, אמיתי – ישירות מאיטליה. איך אני יודע? כי חבר איטלקי יקר שביקרנו לפני כמה חודשים הועיל בטובו לחלוק את סודות המטבח האיטלקי – כך שממש בקרוב תוכלו להתענג על טעמים מופלאים של בשר בלונוז מבלי להחתים דרכון. שווה לא?

במדריך הבא, אני הולך לעבור איתכם על כל איך להכין ספגטי בולונז קלאסי – ממש כמו באיטליה – אם כל מה שאתם צריכים לדעת על הכנת הפסטה עצמה (כן, יש טיפים וטריקים) וכמובן, טיפים להכנת הבשר לבולונז. יצאנו לדרך. 

קצת על המתכון ספגטי בולונז

אוכל מנחם, כיף שהוא גם בריא – זה משהו שאנחנו מחפשים בנרות לאחרונה. להכין ארוחה שתוכל גם להשביע וגם לרצות פיות של רעבים וגם כאלה שנוטים להיות בררנים? ספגטי בולונז כמובן! מי לא אוהב פסטה ספוגה ברוטב עגבניות בשרני ומשובח! קל, מהיר, מזין ומשביע.

ספגטי בולונז זו קלאסיקה בכל מקום בעולם מלבד איטליה, שם הוא לא קיים. אל תבינו אותי לא נכון, רוטב הבולונז המסורתי אכן, מגיע מהעיר בולוניה (ומכאן מגיע השם בולונז). עם זאת, באיטליה, הוא מוגש עם פסטה עבה יותר כמו טליאטלה, פטוצ’יני או פפרדלה. האיטלקים טוענים שפסטה שטוחה ורחבה יותר מסוגלת לשאת את הרוטב העשיר והבשרני הזה הרבה יותר טוב מספגטי. מה שמוביל אותנו לסיפור המרתק הבא…

למי שמעניין - הסיפור שמאחורי ספגטי בולונז (מומלץ לקריאה!)

אי שם בשווקים ההומים של בולוניה, שבאיטליה, שמלאים בתוצרת טרייה, עשבי תיבול ארומטיים ופטפוטים –  כאן, בעיר התוססת הזו, השוכנת בלב אזור אמיליה-רומאניה, מתחיל הסיפור.

לפני המון שנים במאה ה-18, הופיע בבולוניה המתכון המתועד הראשון לרוטב על בסיס בשר, או ragù. אלברטו אלוויסי, הטבח של הקרדינל מאימולה, יצר את התערובת הטעימה הזו של בשר בקר טחון, בצל, גזר וסלרי. הבולונזים כבר היו מומחים באמנות הפסטה, ועד מהרה נישאה הראגו עם טליאטלה, ויצרה את המנה הידועה כיום, Tagliatelle al Ragù.

אבל רגע, איך הספגטי הפך להיות מה שאתם היום, אתם שואלים? טוויסט בסיפור שלנו לוקח אותנו מעבר לאוקיינוס האטלנטי לארצות הברית.

כשהמהגרים האיטלקים נהרו לחופי אמריקה, הם הביאו איתם את מסורותיהם הקולינריות, אך גם החלו להתאים אותן לטעמים המקומיים ולמרכיבים הזמינים. במהלך תחילת המאה ה-20, ספגטי בולונז, קיבל חיים משלו ונולדה וריאציה חדשה.

לפיכך, המנה שאנו מכירים כיום כספגטי בולונז היא מיזוג של ראגו בולונז מסורתי והשפעה אמריקאית. באיטליה תמצאו את הגרסה המקורית המוגשת עם טליאטלה, בעוד שבחוץ לארץ המגף, הספגטי הפך לשילוב המועדף. 

כמה דברים שכדאי לדעת על המתכון

לא משנה באיזו פסטה תבחרו בסופו של דבר, רוטב הבולונז הוא המקום שבו הטעם נמצא. הגרסה הביתית היא באמת מדהימה. זה מבושל מאפס, ללא חומרים משמרים – כך שהתוצאה היא בריאה למדי. 

המרכיבים העיקריים הם עגבניות משומרות, המון ירקות בריאים, עשבי תיבול וחצי קילו בשר בקר משובח. או שאתם יכולים להשתמש בשילוב של בשר בקר טחון ובשר טלה טחון (קחו בחשבון שיהיה יותר שומני, אנחנו נגע לעומק בבשר לבולנוז בהמשך המדריך).

לא צריך להיות שף כמדופלם כדי להצליח עם המתכון הטעים הזה. הטכניקה פשוטה מאוד. כל מה שאתם צריכים זה זמן.  את רוטב הבולונז הטוב ביותר מבשלים על אש נמוכה במשך 2.5-3 שעות (מופתעים?) זה מאפשר לטעמים להתמזג. כן, יש גם גרסאות קצרות ואני אסביר איך לקצר את זמני הבישול מבלי לפגוע באיכות הפסטה בולונז.

מהו הסוד לרוטב בולונז מושלם?

הבסיס לרוטב הזה עשוי משילוב של פרוסות בצל, גזר וסלרי שמבושלים היטב  בשמן זית. האיטלקים קוראים לזה ‘סופפריטו’ ומשתמשים בו כבסיס לרטבים, מרקים ותבשילים רבים.

אני מכין רוטב בולונז כבר שנים רבות וגם שיניתי אותו מספר פעמים במרדף אחר הטעם המושלם הזה. הגרסה שאני חולק היום היא ללא ספק הגרסה הטובה והסופית שלי. אחרי שנים של נסיעות לאיטליה ושיעור בישול שלקחתי בטיול האחרון, אספתי את הידע הדרוש כדי לשחזר את המתכון האותנטי הזה בבית. 

הכנת רוטב בלונז זה קל – ולא תורה מסיני. כמו שכבר אמרתי, זה לא דורש כישורים מיוחדים – רק זמן וסבלנות. התוצאה הסופית תשתלם ותהיה טעימה במיוחד (הרבה יותר מכל משלוח פסטה בלונז בוולט, מבטיח). 

אם אתם רוצים את הרוטב בגרסה המהירה – מוזמנים לבדוק את המתכון הזה (פסטה בלונז ב20 דקות).  

אוהבים אוכל איטלקי? 🍝 אולי יעניין אותכם גם 

👈🏼מתכון ללזניית בשר

👈🏼 מתכון פסטה בסיר אחד 

כמה טיפים לבולונז מושלם!

סבלנות זה המפתח

סבלנות חיונית כשמדובר בהכנת רוטב בולונז נהדר. הרוטב העשיר והבשרני הזה מקבל את העומק שלו מתשומת לב לפרטים בכל שלב בתהליך ואחריו רתיחה עדינה וממושכת. מהקפדה על ירקות שחתוכים בצורה אחידה והשחמה עדינה של הבשר ועד להקטנת הציר בעדינות תוך מעקב קפדני של הסיר, המנה דורשת שעות של הקדשה כדי להשיג את המרקמים הדקדנטיים ושכבות הטעם של בולונז אמיתי. כן, בולונז – זה בישול איטי בניגוד למה שכולם חושבים. 

למרות ניסיונות רבים של בשלנים ביתיים, יצרנים ואפילו שפים מקצועיים להכין גרסה מהירה יותר של הרוטב המפורסם, אין קיצורי דרך שיניבו את הטעמים העשירים והמפותחים של בולונז אמיתי.  זה הרבה יותר מבשר טחון מעורבב עם צנצנת של רוטב עגבניות. למנה האיטלקית יש עשרות וריאציות אזוריות ברחבי איטליה, הנבדלות כמעט בכל מרכיב, מסוג הבשר ועד לשילוב של יין או חלב, ואפילו מה להגיש עם הרוטב. עם זאת, הדבר היחיד שכל האיטלקים מסכימים עליו בכל הנוגע לבולונז הסמיך והבשרני הוא שלוקח זמן ליצור את המורכבות של הרוטב  הזה.

2. בחרו בשר נכון 
לסוג הבשר שאתם בוחרים להכין את הבולונז תהיה כנראה אחת ההשפעות הגדולות ביותר בכל הנוגע למרקם והטעם של התוצר הסופי. גרסאות רבות משתמשות בבשר טחון אם כי חלק מהטבחים עשויים לבחור לקצוץ את הבשר לחתיכות קטנות או שילוב של השניים. ראג’ו איטלקי מסורתי כולל בדרך כלל שניים או שלושה סוגי בשר, כאשר הקלאסי ביותר עבור בולונז הוא תערובת של בקר. לפעמים מוסיפים גם כבש או עגל כדי לרכך את המרקם.

לא משנה איזה בשרים תבחרו, הם צריכים להיות איכותיים ולשאת מעט שומן.אני ממליץ להימנע מנתחי בשר רזים שחסרים בהם שומן כדי להחדיר טעם ולהגן על הרוטב מפני התייבשות. אם אתם חותכים או טוחנים את הבשר בעצמכם, לכו עם סטייק צ’אק או פלנק ושילוב של טלה טחון.

3. השתמשו בסיר גדול
מכיוון שבולונז דורש רתיחה ארוכה ואיטית, חשוב שיהיה סיר גדול מספיק כדי להכיל את כל המרכיבים שכן הם מצטמצמים בעדינות לרוטב עשיר. צריך לו מספיק מקום להחזיק את הבשר, הירקות והנוזלים עד שיספיקו להתמזג.

 סיר גדול מאפשר הרבה מקום להשחמה אחידה של הבשר והירקות. ניתן להכין את החומרים הללו בנפרד בשתי מחבתות שונות או לבשל אחת בכל פעם בסיר. 

4. קוצצים ירקות בצורה אחידה
כישורי עבודה עם סכין הם הבסיס להכנת מנה איכותית בין אם אתם  בשלנים חובבים או שפים. תחתכו לקוביות. לא תאמינו אבל סוג וגודל החיתוכים לשנות את הטעם והתחושה של האוכל שלכם. למשל, הגדלת שטח הפנים על ידי חיתוך דק של ירק חושפת יותר מהמרכיב לשיטת הבישול ומאפשרת להם להתערבב עם רכיבים אחרים כמו שומן או תבלינים. החיתוך ישפיע גם על זמן הבישול והמרקם של המנה.  כאשר מכינים בולונז, מומלץ לטחון או לחתוך את הירקות לקוביות קטנות.  חיתוך זה יאפשר לכם בישול אחיד ומאפשר לירקות להתמזג בקלות לתוך הרוטב כשהוא מצטמצם.

5. תאזנו את הרוטב עם סוכר

לה קורדון בלו מתאר את הטעם האיזון כמדע וגם כאומנות שיכולה לרומם את חווית האוכל. על מנת לבנות מנה הרמונית, יש לשמור על איזון בין חמשת מרכיבי הטעם: מתוק, מלוח, חמוץ, מר ואומאמי. כל אלמנט עשוי לשפר או לנטרל אחר, כגון מתוק ומלוח או חריף וחמוץ.המרכיבים העיקריים בבולונז נוטים מאוד לכיוון מלוח ומלוח עם תוספת של עגבניות המביאות גם תווים חומציים. ניתן לאזן בקלות את פרופילי הטעם הללו על ידי הוספת מעט סוכר.

6. הוסיפו מעט יין 

לאורך ההיסטוריה הארוכה של המנה הזו, בולונז עוררה ויכוחים סוערים רבים. טיעון אחד הוא סביב האם להשתמש ביין לבן או אדום כדי ליצור את הגרסה הטובה ביותר של המנה הזו. באופן מסורתי, האיטלקים משתמשים ביין לבן בבולונז ולא באדום כדי להימנע מהשתלטות טעמים. יש טוענים שוודקא יין אדום נועז יכול לשדרג בולונז.  בעוד שלשני הצדדים יש את עמדותיהם,  ההחלטה צריכה להסתמך בעיקר על מתי אתם מגישים את המנה.  יין אדום יכול להיות אגרסיבי, מה שיכול לעבוד לטובתכם אם אתם מכינים את הרוטב ראש ונותנים זמן ליין להתמזג עם המרכיבים האחרים. עם זאת, אם אתם מתכננים ליהנות מהבולונז שלכם באותו ערב, מומלץ לבחור ביין לבן כדי שלא ישתלט על המנה. 

טיפ: אין לכם יין ועדיין בא לכם בולונז? הוסיפו טיפת חומץ בלסמי. 

איך מכינים ספגטי בלונוז? המתכון המלא

רכיבים

  • 1 כף שמן זית
  • 1 בצל חתוך לקוביות
  • 2 גזרים חתוכים לקוביות
  • 2 גבעולי סלרי חתוכים לקוביות
  • 2-3 שיני שום
  • 5-6 עלים בזיליקום טרי או 2 כפיות בזיליקום מיובש
  • 400 גרם עגבניות מקולפות (שימורים)
  • 500 גרם רכז עגבניות
  • 250 מ”ל/1 כוס מים
  • 2 כפיות אורגנו מיובש
  • 1 ק”ג בשר בקר טחון
  • מלח ופלפל לפי הטעם
  • חבילת ספגטי. 

הוראות הכנה לספגטי בולונז 

במחבת גדולה ועמוקה מחממים 1 כף שמן זית, ואז מוסיפים לקוביות בצל, גזר, סלרי, שום טחון ומבשלים על אש נמוכה במשך 10 דקות עד להזהבה קלה של הירקות.

לאחר מכן מוסיפים בשר בקר טחון ומשחימים אותו עד שהבקר כבר לא ורוד מבפנים תוך כדי ערבוב מתמיד. הקפידו לשבור את הבשר (שלא יווצרו גושים גדולים).

יוצקים פנימה את הרסק והעגבניות מוקפלפות, הומים עם קורט מלח ופלפל.
מפזרים מעט אורגנו מיובש ועלי בזיליקום (שומרים כמה קטנים בצד), מביאים הכל לרתיחה. לאחר מכן מנמיכים את האש ונותנים לתבשיל להתבשל עם מכסה פתוח למשך 2.5-3 שעות תוך ערבוב מדי פעם.

כשהבולונז כמעט מוכן הרתיחו סיר גדול של מים ותבשלו את הספגטי לפי הוראות שרשומות באריזה. (בדרך כלל אני מבשל 2 דקות פחות ממה שהחבילה ממליצה, הפסטה שלכם ממשיכה להתבשל כשאתם משלבים אותה עם רוטב ואתם ממש לא רוצים שהיא תהיה מבושלת מדי!)

מסננים את הספגטי ומוסיפים את הפסטה לרוטב, מערבבים בעדינות ומורידים מהאש. למעלה פזרו מעט עלי בזיליקום. מומלץ להגיש עם גבינת פרמזן טרייה מגוררת או עם תחליף גבינה. 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך