איך מכינים סטייק סינטה? המדריך המלא

מאז שאני מכיר את עצמי תמיד הייתי קרניבור מושבע. זה התחיל מהבית שבו גדלתי, הייתה שם תרבות בשרים עשירה. יותר נכון, לא הייתה ארוחת ערב או צהרים בלי איזה מרכיב בשרי – קציצות, סטייקים, ממולאים, צלעות, כל ארוחה הייתה מקושטת במנה בשרית מרשימה וטעימה.

מהר מאוד גם אני הצטרפתי למועדון אוהבי הבשרים, בהתחלה הייתי רק טועם ואוכל, זה היה תענוג אמיתי. אבל זה לא סיפק לי חווית בשרים מלאה כמו שרציתי. אז בצעדים קטנים, גם אני נכנסתי למטבח והכרתי את עולם נתחי הבשר ממש מקרוב.

טבילת האש שלי בתחום הייתה כשרציתי להכין סטייק סינטה של הביוקר, אבל בבית. זה היה הזמן שהבנתי שבין לאהוב לאכול סטייקים איכותיים ולהכין כאלה, עוברת דרך ארוכה ואני הייתי מוכן לצעוד אותה !

אז איך מכינים סטייק סינטה? הנה המדריך המלא – בהתחלה עבדתי בשיטת ניסוי וטעיה, אתם יכולים לדמיין שזה הוביל ללא מעט סטייקים עשויים מדי, יבשים וצמיגיים עד שהגעתי לנוסחה המושלמת! כן, יש כזאת! אפשר להכין סטייק סינטה עסיסי ונימוח גם בבית ועם הכלים הכי פשוטים.

 אבל לפני שנשלוף את הנתחים הטובים, בואו נלמד כמה פרטים בסיסיים

מאיפה מגיע סטייק סינטה?

אני מודה, כשזה מגיע להכנת בשרים פיתחתי אובססיה קטנה, אני אוהב לחקור כול מה שאפשר על הנתח לפני שאני מתחיל להתעסק אתו. אז קבלו אותו!

סטייק סינטה, המוכר גם בשם סירלוין או בשר מספר 11 (אם אתם נמצאים אצל הקצב ולא זוכרים את השם) הוא מגיע מאזור הגב והעורף של הבקר. הוא נתח רזה, עם תכולת שומן יחסית נמוכה.

הוא נחשב לאחד מנתחי הסטייק האהובים בקהילת הקרניבורים הישראלית ובצדק, הוא נימוח, עסיסי ועשיר בטעמי בשר חזקים.

אפשר להכין אותו בשלל דרכים – מצלייה כל הגריל דרך בישול ארוך בתנור ועד לבישול בשיטת סו וויד –  כל טכניקה תוציא טעמים שונים וייחודיים מהבשר.

נהוג לחלק את הנתח הזה לשני חלקים, בהתאם למיקום שלהם:

סינטה עליונה, ידועה גם בשם “סטייק סינטה”, היא המקור לנתחי הסטייק האיכותיים ביותר, היא הרכה והטעימה יותר מבין השתיים.

סינטה תחתונה, הנתח הזה מגיע בגוש יחסית גדול, בשר הסינטה התחתונה קשה יותר מהסינטה העליונה ולכן לא נהוג להשתמש בו כסטייק, אלא כבשר טחון לקציצות וקבב ובזה הוא הכי טוב.

ואחרון חביב, בדיוק במרכז שבין שני חלקי הסינטות העליונות והתחתונות, שוכן לו הנתח המפורסם, הפילה היוקרתי.     

אני מאוד אוהב את הסינטה על כל צורותיה, אולי בגלל שהיא הייתה ההתנסות הראשונה שלי בעולם הסטייקים ואולי כי מדובר בסטייק מעולה – כך או כך, כדאי לכם להכניס אותו לתפריט הקבוע בבית. ולא רק בגלל הטעם המדהים, הסינטה היא גם בין הנתחים החסכוניים ביותר, ביחס לסטייקים אחרים.  

 אז אחרי שעשיתי לסינטה בילד אפ של כוכבת, כדאי שתדעו שהנתח הזה לא משאיר הרבה מקום לטעויות וצריך לבשל אותו בזהירות מכיוון שהוא יכול להתקשות ממש בקלות ולפני שתשימו לב תיהיה לכם חתיכת צמיג במחבת.

יש נתחים שאוהבים תשומת לב, הסינטה היא חת מהם. אם תיקחו את הזמן ותטפלו בה בתשומת הלב הנכונה, היא לגמרי תככב לכם על השולחן ובתוך הפה.

אחרי כל ההקדמות, אני הולך לספר לכם כל מה שצריך לדעת על איך להכין סטייק סינטה כמו מקצוענים ועל הדרך להימנע מטעויות של מתחילים. 

איך מכינים סטייק על האש כמו מומחים? היכנסו למדריך שהכנו >>

בואו ניגש לעבודה, איך מכינים סטייק סינטה?

 1# קודם כל תבחרו את הנתח שלכם

לפני שנתעמק בטכניקה, חשוב לדעת שבישול או צלייה מוצלחת מתחילה בבחירת הנתחים הנכונים ובאיכות הטובה ביותר.

אז לפני שאתם רצים לקנות סינטה מהקצב השכונתי, כדאי שתדעו לאיזה נתח אתם מכוונים. אם אתם רוצים להכין סטייק, כדאי שתבקשו נתח מהסינטה העליונה, היא רכה ועשירה בטעמים יותר מאחותה התחתונה.

בנוסף, חשוב לדעת שלא כל הבשרים עוברים תהליך יישון דומה, מה שאומר שהם לא יהיו שווים באיכות וברמת הטעם שהם יכולים לספק לכם. יישון טוב מתחיל לפחות בשבועיים, זה קריטי עבור סוג הבשר הזה, מאחר והזמן הזה מאפשר לאנזימים לעשות את העבודה שלהם והיא, לרכך את הבשר. בשר שלא עבר תהליך יישון כמו שצריך, עשוי להיות קשה ובעל מרקם צמיגי.

דבר נוסף ואחרון, כאשר אתם בוחרים את הבשר, שימו לב לעובי הסטייק שלכם. סטייק עבה או דק יותר יצריך זמן בישול שונה.

אני רוכש את הבשר שלי מקצבית האחים אהרון, במשלוח טרי ממש עד הבית, (לא תמיד יש לי זמן לבקר בשוק התקווה, למרות שזאת חוויה פרייסלס) הבשרים טריים ובאיכות מעולה.

אני ממליץ לכם למצוא קצביה טובה ולהיצמד אליה, אפשר ללמוד הרבה רק מלהסתכל על הקצבים עובדים וכמובן, מלרכוש בשרים איכותיים באמת.

 

2# הכינו את הכלים המתאימים

אם אתם מתכננים לבשל את הסטייק שלכם בטכניקה של צלייה, עדיף להשתמש במחבת גדולה וכבדה, או במחבת פסים. המחבתות היצוקות מוליכות ושומרות על חום בצורה מעולה וגם מפזרות אותו בצורה אחידה וזה מעולה אם אנחנו רוצים לקרמל את הבשר ולהגיע לצלייה טעימה, עם האפטר טייסט המעושן והחרוך אבל בלי לבשל את כל הבשר.

מחבת טובה תעזור לכם להמיס את השומן בצורה שתהפוך את הסטייק לרך, עסיסי ומלא במיץ טעים! בנוסף, כדאי שתחזיקו בזוג מלקחיים טובים שיאפשרו לכם להפוך את הסטייק בקלות.

3# הכנות מוקדמות

כדאי להוציא את הבשר מהמקרר לפחות שעה לפני הבישול ולהניח אותו בצד לנוח ולהתחמם לאיטו עד שיגיע לטמפרטורת החדר. אנחנו רוצים לאפשר לחום של המחבת לחדור בקלות לתוך הבשר ובצורה אחידה, כדי לעשות את זה מומלץ לצמצם את פערי הטמפרטורות.

אני “בזבזתי” על השיעור הזה כמה סטייקים טובים, שיצאו מבושלים בצורה מאוד לא אחידה והתוצאה הייתה קצת מאכזבת, אבל היי זה היה שכר לימוד קטן וחוויתי. אז הנה אתם זוכים לדלג על הטעות של המתחילים הזאת.

4# תיבול מקדים

אני טיגנתי את הסטייק בלי שמן בכלל, הוא מכיל מספיק שומנים כדי לדלג על החלק של השמן. אבל אם אתם ממש מתעקשים, אתם יכולים לצפות אותו בשמן חמניות. לא כדאי להשתמש בשמן זית, החום עלול לגרום לשמן להוציא מרירות שאתם ממש לא רוצים על הבשר שלכם.

התיבול של הסטייק נעשה עם מלח גס בלבד. אתם בטח שואלים מה יש לי נגד מלח דק? זה לא אישי, אבל אם בטעות תפזרו יותר מדי מלח גס, אתם יכולים בקלות להיפטר ממנו אם תנערו את הסטייק. אבל במקרה ששמתם יותר מדי מלח דק, נגמר הסיפור – המלח הדק נמס מייד לתוך הבשר בצורה נקודתית ואי אפשר להיפטר ממנו. ואם שאלתם את עצמכם, גם זה היה חלק משכר הלימוד הבשרי שלי. מה לא עושים בשביל להגיע לסטייק המושלם.

הפעולה של המלח מאוד חשובה, הוא נספג בבשר ומוציא ממנו את הלחות דרך ערוצים שאחר כך ישמשו אתנו לצלייה מדויקת יותר ולתוצאה רכה יותר.

אם ממש כמוני, גם אתם אוהבים טעמים ארומטיים שרק צמחים יכולים להעניק, אתם יכולים להוסיף פנימה תימין יבש או רוזמרין טרי.

רוצים להכיר את הבשר סינטה לעומק? קראו את המדריך שכתבנו על נתח מספר 11, למעבר לחצו כאן 

6# צליית הסטייק

קודם כל וודאו כי המחבת (או הגריל) מספיק חמה, אנחנו רוצים לתת צריבה יפה שתקרמל ותצרוב את הבשר ולא תבשל אותו באיטיות.

כדאי להתחיל בצריבה יפה של שכבת השומן החיצוני למשהו כמו דקה, דקה וחצי, לא יותר. לאחר מכן עשו את אותו הדבר לצד השני. בהתאם למידת העשייה שאתם רוצים, אפשר לתת לסטייק עוד כמה שניות של טיגון מכל צד ואז אפשר להניח בצלחת למנוחה קלה. זה השלב האידיאלי ביותר לפזר מלח גס ולא רגע אחד לפני.

אחת הטעיות שבשלנים חובבים עושים היא לפזר פלפל שחור בזמן שהסטייק עדיין על המחבת, זה שורף את הפלפל ובמקום שהוא יספק ארומה מפולפלת ומתוקה הוא הופך למר וחריף יתר על המידה.

7# מנוחת הלוחם

אחרי הבישול, העבירו את הנתח לצלחת למנוחה קטנה, המנוחה הזאת חשובה כדי לתת לסטייק רגע להרפות את הכיווץ שנוצר מהצלייה ואז המיצים משתחררים והסטייק הופך לרך ונימוח עוד יותר.

אפשר לחתוך את הסטייק לרצועות יפות ועסיסיות, אם אתם כמוני מהמשוגעים לדבר, אתם יכולים ליצוק את הנוזלים של הצלייה על הסטייק ופשוט לטרוף אותו לצד רוטב צ’ימיצ’ורי, ירקות על הגריל או ככה כמו שהוא.

יש עוד כמה דרכים טובות להכין סטייק סינטה

  1. סו וויד – טכניקה מדליקה ממש, אם אתם חובבי הז’אנר. מתבלים את הנתח בתיבול שאתם אוהבים, עוטפים אותו בתוך וואקום מניילון ייעודי – ושולחים אותו להתפנק בתוך מיכל מים בטמפרטורה נמוכה וקבוע לכמה שעות טובות ואז אפשר להנות מבשר רך וטעים כל כך שלא תדעו את נפשכם.
  2. בישול ארוך בתנור – אני באופן אישי קצת מכור לסינטה בבישול ארוך – למרות שפה התמקדתי בצלייה, כי יש בה משהו יותר יומיומי ופרקטי, בכל זאת אני רוצה את הסטייק שלי כאן ועכשיו! – זה יחסית פשוט, מניחים את הבשר ביחד עם התבלינים והרוטב שאתם אוהבים, במקרה שלי זה יין אדום. משגרים לתנור לכמה שעות ואז אפשר לעבור לעולם שכולו בשר נימוח וטוב.
  3. צלייה על הגריל – אופציה נהדרת למי שיש גריל גז או פחמים בהישג יד, צולים את הנתח משני צדדיו לדקה שתיים בצורה די דומה לטכניקה של המחבת, שימו לב שאתם לא צולים יותר מדי כדי שהבשר לא יתייבש.

מה הולך לצד הסינטה?

כמו שאמרתי ממש בהתחלה, אני גדלתי בתרבות של בשרים. ואחת הסיבות שאני אוהב את הסינטה, זה כי יש בה הרבה צדדים עממיים ופשוטים שמזכירים לי את הבית.

היא הולכת טוב עם צ’יפס בצד, פירה, אנטיפסטי, סלט ירוק ורענן, חתיכת חלה חמה או רק בשר נקי ובקבוק בירה קרה.

לא משנה מה תבחרו לשים ליד, זה הולך להיות טעים!

כמה עולה סטייק סינטה?

לשאול כמה עולה בשר יכול להיות די דומה לכמה עולה מכונית. זה מאוד משתנה בהתאם לאיכות ולטריות של הבשר.

אם תבחרו לרכוש (ואני מקווה שלא תבחרו) סטייק סינטה קפוא מהסופר, כנראה שהמחיר שלו יהיה הרבה יותר זול מקצביה ואל תצפו לטעם יותר מדי מעניין.

המחיר יכול להשתנות גם בין קצביות והוא נע בין 140 שקל לקילו ועד 179 שקל לקילו, בהתאם לאיכות היישון וטריות הנתח.

הסינטה המושלם, אצלכם במטבח הביתי

עכשיו אתם יודעים שגם אתם יכולים להוציא סטייק סינטה כמו מקצוענים, זה אולי יצריך ממכם כמה ניסיונות כדי להגיע לניואנסים הקטנים כמו, הזמן המדויק שכדאי להפוך את הסטייק. אל תדאגו, עם הזמן אתם פשוט תרגישו את זה.

עד אז, אתם יכולים להתחיל בלהזמין בשר איכותי עד הבית אטליז כשר האחים אהרון!

הקצביה המשפחתית שלנו פועלת כבר עשרות שנים ומספקת הבשרים הכי טריים ואיכותיים

לא בטוחים איזה נתח אתם רוצים לארוחה הבאה?

הקצבים המקצועיים שלנו ישמחו לעזור לכם לבחור את הנתח שיככב לכם על השולחן.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך