פטה כבד – מתכון

אני זוכר תקופה שבה הייתה לי הזדמנות לנסות את פטה כבד במסעדה קטנה ומוזרה בלב לנקסטר, פנסילבניה. המסעדה, הידועה באווירה הביתית ובמנות הדשנות והמסורתיות שלה, הייתה התפאורה המושלמת לטעום את ההתמחות הגרמנית הזו. 

זה היה אחר צהריים שטוף שמש, וחיפשתי משהו אחר שידגדג לי את בלוטות הטעם. מלצרית ידידותית המליצה על כריך עם פטה כבד, והבטיחה לי שהוא אחד האהובים על המקומיים. להוט לאמץ את התרבות המקומית, החלטתי לנסות את זה.

הפטה כבד הגיע בצלחת פשוטה, שהוגשה בצורה כפרית ולא יומרנית. הוא הוגש על לחם שיפון טרי אפוי עם תוספת של חרדל חריף ותלולית קטנה של כרוב כבוש. הכריך עצמו היה לבבי והיה לו תערובת טעמים ייחודית. הפטה כבד היה חלק וקרמי, עם טעם כמובן של כבד מובהק, וטעמיו התאזנו על ידי הכרוב הכבוש והטאץ’ החריף של החרדל.

אם אתם סקרנים לנסות את פטה כבד מסורתי ולהכין אותו בעצמכם – במדריך הבא אני הולך ללמד אותכם כל מה שצריך, אז קדימה בואו נתחיל. 

לא בא לכם לקרוא את כל החפירה? הכול טוב, אני לא נעלב (סתם אני קצת). פשוט דלגו לחלק שרלוונטי לכם באמצעות תפריט הניווט שלו 🙂 

תוכן עניינים

מה זה בדיוק פטה כבד? 🇩🇪

פטה כבד – יש יותר טעים מזה? האמת שזה תלוי את מי שואלים. אותי? לגמרי כן. אני מכור. מעדן מרתק שמקורו באירופה, הוא ממרח מפואר למריחה עשויה ממיטב הכבדים, מעורבבת בקפידה עם תערובת של מרכיבים טעימים. לבה של המנה זה כמובן הכבד, שניתן לקבלו מבעלי חיים שונים, כולל בשר בקר, עוף (הכי פופולרי בארץ) או, באופן מסורתי וההיסטורי –  חזיר. אבל אנחנו כמובן לאורך כל המתכון רק בגרסה הכשרה! 

דמיינו את הכבד כיצירת מופת קולינרית, שבה הכבד תופס את מרכז הבמה. הוא טחון דק ומשיג מרקם חלק ויוקרתי במיוחד.  התוצאה היא לא פחות מיוצאת דופן – ממרח שמתהדר בפרופיל טעם אדמתי ומפנק עם חריפות מעודנת שגורמת לך לחזור לעוד. היופי של בפטה כבד טמון במגוון שלה. זוהי זיקית של העולם הקולינרי, מוכנה לפאר את שולחנך בצורות שונות, בין אם היא מרוחה בנדיבות על לחם טרי, על קרקר, או אפילו כמנה ראשונה מתוחכמת.

על תהליך הייצור המסורתי של פטה כבד 

תהליך הייצור המסורתי של בשר כבד כרוך בגישה זהירה וקפדנית ליצירת הנקניקיה הניתנת למריחה עשירה וטעימה. בעוד ששיטות ספציפיות עשויות להשתנות בין אזורים ויצרנים, הנה מתאר כללי של תהליך הייצור המסורתי:

בחירת הכבד: התהליך מתחיל בבחירה קפדנית של כבד איכותי. כבד עוף הוא הבחירה הפופולרית ביותר, אך ניתן להשתמש גם בכבדים אחרים כגון בשר בקר. 

ניקוי והכנת הכבד: הכבד מנוקה ונחתך ביסודיות כדי להסיר רקמת חיבור, דרכי מרה או חלקים לא רצויים אחרים. זה מבטיח שרק החלקים הטובים ביותר של הכבד משמשים.

טחינה וערבוב: הכבד המנוקה  נטחן דק להשגת מרקם חלק.

תיבול: לתערובת הכבד מוסיפים תערובת של תבלינים. התבלינים הנפוצים כוללים שום, בצל, מיורן, מלח, ולפעמים תבלינים אחרים כדי לתת לכבד את הטעם המובהק. 

אמולסיפיקציה: לאחר הבישול התערובת נטחנת שוב דק ליצירת מרקם חלק וקרמי. שלב זה חיוני להשגת המרקם שמאפיין את הפטה כבד.

אחסון ויישון: ניתן ליהנות מפטה כבד טרי, אך זנים מסוימים נהנים מהתיישון לתקופה קצרה כדי לשפר את הטעמים שלהם. הם מאוחסנים בדרך כלל בתנאי אחסון קרירים כדי לשמור על איכותם. תוכלו לקרוא על תהליך יישון הבשר במדריך שהכנתי, לקריאה לחצו כאן. 

תהליך הייצור המסורתי עשוי לכלול וריאציות אזוריות ומתכונים משפחתיים סודיים שהופכים כל בשר כבד לייחודי. בין אם אתם נהנים מפטה כבד קלאסי או טוויסט מודרני, ההקפדה על הפרטים הקטנים ומבחר המרכיבים האיכותיים הם המפתח ליצירת פטה כבד מושלם.

לפני הכול – קונים כבד כמו שצריך 💯

כשאתם באים לקנות כבד עוף טרי יש כמה  דברים שחשוב לשים אליהם לב: ראשית, הכבש אתם לוקחים צריך להיות   להיות מבריק, אבל גם לא רך מדי. הצבע שלו צריך להיות אדמדם עד חום יפה כזה.

כדאי לדעת – כבד למעשה מורכב מ-2 אונות, והראשונה היא גדולה יותר מהשניה. כשמחברים  את שתי האונות יש כיס המרה, חשוב להסיר  אותו כשמנקים את הכבדים. כמו כן, יש לרוב חתיכת שומן שמחברת את 2- האונות האלה שגם אותה מומלץ להסיר. 

בניגוד לה שאנשים חשובים, במקרה של פטה כבד בהחלט אפשר להכין את הפטה כבד מכבד קפוא מהסיבה הפשוטה שבסוף הוא עובר טחינה במעבד מזון והמרקם שלו לא מושפע מהענייןץ. 

הדבר היחידי שיש לקחת בחשבון זה שכבד אחרי הפשרה מאבד קצת מהגמישות שלו. בנוסף, אם אתם משתמשים בכבד קפוא זה בסוף עשוי להבתטא בצבע קצת יותר בהיר אבל זה לא באמת נורא לדעתי. 

כדאי לדעת: כדי שפטה כבד יחזיק מספיק זמן במקרר – מוסיפים לו תמיד שומן. הגרסה המסורתית דוגלת בחמאה, אבל מטעמי כשרות בהחלט אפשר להשתמש בתחליפים מתאימים או פשוט בשומן אווז. 

האם זה קל להכין פטה כבד? דרגת קושי של סכיני השף שלנו 4/5 🔪🔪🔪🔪

הכנת פטה כבד בבית יכולה להיות מאתגרת במידה, במיוחד אם אינכם מנוסים בהכנת נקניקים או עיבוד בשר. זה כרוך במספר שלבים, כולל טחינה ובישול  המרכיבים כדי להשיג את המרקם הרצוי. הצורך בתיבול מדויק והבטחת בטיחות המזון על ידי בישול יסודי של הכבד יכולים גם הם להוסיף למורכבות. למרות שזה ניתן לביצוע עם הציוד וההדרכה הנכונים, למתחילים אולי יהיה קל יותר להתחיל עם מתכונים פשוטים יותר ובהדרגה להתקדם לפרויקטים קולינריים מעורבים יותר (תוכלו להתחיל מללמוד איך להכין פסטרמה ביתית במדריך הזה). 

אם אתה בשלן מנוסה או חובב, הכנת פטה כבד בבית יכולה להיות מאמץ מתגמל וטעים. עם זאת, למי שמחפש ממרח מהיר ופשוט, בשר כבד שנקנה בחנות זמין בקלות.

התהליך מאלף עד תף - הכנת פטה כבד עוף בבית 🤩

לאחר שניקיתם את הכבדים, עוברים לשלב הטיגון. בשלב הראשון, אתם תצטרכו לאדות את הבצל, ברמה המסורתית חמאה, אבל כמובן ששומרי הכשרות ישתמשו בתחליפי חמאה או בשומן אווז. לאחר שהבצל מוזהב יפה, תוסיפו את הכבדים ואת התיבול (אני אפרט עליו במתכון אבל בגדל זה רוזמרין, שום, טימין, עלי דפנה, דבש מלח ופלפל). 

לאחר מכן, מבשלים את הכול ביחד. הטיגון צריך לייבש את הכבדים ולהוציא מהם דם. אני ממליץ לבשל אותם עד מידת עשיה WD, עשויים טוב טוב. מידות עשייה רכות מדי לטעמי וזה עשוי לפגוע בטעמים הסופיים. בנוסף, בישול למידת עשייה וול דאן יבטיח לכם חיי מדף ארוכים יותר לפטה כבד שלכם. 

אחר כך, בערך 20 דקות של בישול – הכבדים צריכים להיראות יציבים וקשים. הוציאו משם את עלי הדפנה וענפי הרוזמרין. 

 ממש תכף נעבור לשלב הטחינה, אבל לפני – יש לחתוך חמאה או מרגרינה. הניחו את זה בצד. אחד הדברים שיותר חשוב זה להתחיל לטחון את הכבדים כשהם עדיין חמים. בזמן תהליך הטחינה לא לשכוח להוסיף את קוביות החמאה או המרגרינה, שימו לב: בהדרגתיות. אתם צריכים להגיע למרקם חלק.  זו הסיבה גם שאני ממליץ לטחון את הכבד כששהוא חם כי זה תורם רבות למרקם הזה שאני מדבר עליו. אחרי שטחנתם תטעמו את הפטה כבד כדי לוודא שהוא באמת לטעמכם ובמידת הצורך תתבלו אותו עוד.

כדאי לדעת: כבד הוא חומר גלם נוח למדי לעבודה ורך. אתם ממש לא צריכים להשרות את הכבד בניסיון לרכך אותו. בנוסף  שיטת ההכנה של פטה כבד קלאסי היא מאוד פשוטה ואתם לא צריכים התחכמויות או לדעת טריקים. 

לאחר שטחינת הכבד מאחוריכם, זה השלב שכדאי להחליט איך תגישו את המנה המופלאה הזו. תוכלו להעביר את הפטה כבד לכלם קטנים כדי לצור מנות אישיות. אני באופן אישי ממליץ להעביר את כל התערובת לתבנית פשוטה של אינגליש קייק, לדעתי זה יותר נוח ואפשר לפרוס את הפטה ישר עם הכמות שאתם רוצים ולהחזיר למקרר וככה להבטיח גם חיי מדף ארוכים יותר.

רק לפני שאתם מעבירים את הפטה כבד לתבנית – תצפו את הבתנית בשכבה של ניילון נצמד. זה יאפשר לכם לשחרר את הפטה כבד בקלות אחרי שיתקרר. תוכלו לדרג את הפטה כבד עם פיזור של בתלינים ותוספות שאוהבים על הניילון נצמד זה יוכל לתת חזות יותר אסתטית למנה. איזה תוספות? הא השמים הם הגבול. ממלח אטלנטי שיעניק טאץ’ מלוח ופריך או גריגרי פלפל, שקדים קלויין ועוד. שימו לב שזה לא חייב להיות רק בתחתית של התבנית. זה יכול להיות גם במאצע הפטה וכך ליצור הפתעות מופלאות בכל ביס. 

הכנת הריבה:
בסיר קטן עם תחתית עבה תבשלו את כל המרכיבים על אש נמוכה. חצי שעה אמור להספיק.

טיפים נוספים להכנת פטה כבד כמו מקצוענים! 👨🏽‍🍳

יש כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להכין פטה כבד לא פחות ממושלם בבית! 

1. מרכיבים איכותיים:
התחילו עם מרכיבים באיכות גבוהה, מכיוון שהם ממלאים תפקיד מכריע בטעם ובמרקם הסופי של הפטה הכבד שלכם. בחרו כבד עוף טרי בדרגה גבוהה, כתף עוף שומנית ומעט שומן. ודאו שכל המרכיבים טריים ככל האפשר ותקנו בקצביה מומלצת. 

2. הכנת כבד:
הכנה נכונה של הכבד חיונית להשגת מרקם חלק וקרמי. התחילו  על ידי חיתוך רקמות חיבור או ממברנות מהכבד. משרים את הכבד במים לכמה שעות או לילה (במקור משרים בחלב אבל אנחנו פה שומרים על כשרות :)) . זה עוזר להפחית את הטעם החזק של הכבד ומקדם טעם מתון יותר. 

3. איזון טעמים:
השגת האיזון הנכון של הטעמים היא המפתח לפטה כבד מוצלח. השתמשו בשילוב של תבלינים כגון מלח, פלפל, פלפל אנגלי. התנסו  עם כמויות קטנות בכל פעם, שוב לטעום תוך כדי כדי להבטיח תערובת הרמונית של תבלינים. המטרה היא להעצים את עושר הכבד מבלי להעמיס אותו בתבלינים.

4. טחינה וערבוב:
השקיעו במטחנת בשר איכותית להשגת המרקם הרצוי. טוחנים את הכבד, כתף ושומן יחד טחינה עדינה כדי להבטיח עקביות. ערבוב חשוב לא פחות – עשו זאת היטב כדי לפזר את התבלינים באופן שווה בכל התערובת. מתכונים מסוימים עשויים לדרוש תוספת של פירורי לחם, שיכולים לסייע בספיגת לחות עודפת ולתרום למרקם מוצק יותר.

5. בקרת טמפרטורה:
שמרו על החומרים והציוד שלכם קרים ככל האפשר לאורך התהליך. זה עוזר למנוע מהשומן להישבר ומבטיח מרקם חלק וקרמי. צננו את אביזרי המטחנה, קערות הערבוב וכלים אחרים לפני השימוש. בנוסף, שקלו לשים את תערובת הבשר במקפיא לפרקי זמן קצרים במהלך תהליך.

6. בישול ועישון נכון:
בישול ועישון הם שלבים בלתי נפרדים בתהליך הכנת הפטה כבד. מבשלים לאט את הכבד באמבט מים (סו וויד) או בתנור בטמפרטורה נמוכה עד שהן מגיעות לטמפרטורה פנימית של כ-65 מעלות צלזיוס. לאחר הבישול, האופציה הזו שמורה למשקיעינים בלבד אפשר לעשן מעט את הפטה כבד. השתמשו בשבבי עץ המשלימים את עושר הכבד, כמו עצי תפוח אם יש לכם גישה לכאלה (בעיקר ברי המזל שמתגוררים בצפון הארץ או בחנויות מיוחדות תוכלו להשיג אותם בארץ). 

7. יישון ואחסון:
מומלץ למי שכבר מכיר ויודע ליישן את הפטה כבד כמה ימים במקרר לפני ההגשה. זה משפר את הטעמים ומאפשר לפטה להתייצב כמו שצריך. לאחר היישון מלא, אחסנו  במקרר בכלי סגור היטב או בוואקום במקפיא לשימור ארוך יותר.

 8. מגישים כמו שצריך

אחרי שהשקעתם והכנתם – אל תשכו לתת הצגה טובה כשמגישים את הפטה הכבד הביתי שלכם. פורסים אותו דק, ומגישים אותו מלווה בלחם טרי, חרדל וחמוצים. ממליץ להוסיף עשבי תיבול טריים או תבלינים כקישוט כדי לשפר את המראה ברמה האסתטית. 

פטה כבד על לחם

המתכון לפטה כבד - מכינים לבד בבית ובקלות!

פטה כבד עוף – מספיק לכ-20 מנות או 2 תבניות אינגליש קייק:

400 גרם מרגרינה (או חמאה למי שאין בעיית כשרות)

3 ק”ג כבד עוף נקי 

10 בצלים חתוכים דק קצוץ 

1 ענף רוזמרין

חופן עלי טימין

8 עלי דפנה

8 שיני שום 

חצי כפית אגוז מוסקט 

1/3 כוס ברנדי 

1 כפית פלפל 

מלח לפי הטעם 

300 גרם אגוזים שאוהבים  – קלויים 

חצי כפית קינמון 

4 כפות סילאן 

 

לריבת גזר:
1/2 כוס סילאן 
5 כפות סוכר 
1 כפית יין אדום 

10 עלי דפנה

1/2 ק”ג גזר חתוך למקלות
רבע כפית הל 

4 מקלות קינמון 

2 לימונים חתוכים לפרוסות 



אופן ההכנה:
1. במחבת רחבה יש להמיס את המרגרינה. 

2. כעת הוסיפו את הבצלים. יש לטגן אותם עד שהם מזהיבים. 

3. כעת הוסיפו את כבדי העוף ואת כל התבלינים כולל הרוזמרין, מלח פלפל שום, טימין, עלי דפנה ואז יש לבשל כחצי שעה הכול ביחד.

4. הורידו את הסיר מהאש  ותסירו את עלי הדפנה ועשבי התיבול השלמים. 5. העבירו את כל התערובת למעבד מזון עד לקבלת מחית.
6. כעת, פזרו את האגוזים הקצוצים לתחתית התבנית ומעל תיצקו את מחית הכבד.

7. מכסים בניילון נצמד ואז הניחו במקפיא לשעתיים. לאחר מכן מעבירים למקרר.


7. להכנת הרוטב: בסיר  מבשלים את כל החומרים על אש נמוכה עד לקבלת ריבה, הבישול צריך לקחת כחצי שעה. 8. להגשה: פרסו לפרוסות וקשטו עם אגוזים והריבה.

 

שיהיה בתיאבון! 

כמה מילים אחרונות

אני מקווה שהמתכון הזה יעזור לכם להכין פטה כבד שהוא הצגה! אין ספק שמדובר במתכון שהוא מעט יותר מאתגר, זה דורש בעיקר בשר איכותי (שתוכלו להשיג אצלנו) תשומת לב ודיוק. הכנתם את המתכון? נשמח לשמוע מה אתם חושבים! שתפו אותנו בתגובות. 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך