כל מה שרציתם לדעת על טאבון ביתי + המלצות

אני זוכר איך בתור ילד, היינו מדי פעם כל הילדים בונים טאבון מבוץ בחוץ ומכינים עליו פיתות ואפילו חלות שוקולד כאלה (שלא יצאו הכי מוצלחות אבל ללא ספק טעימות). מאז עברו שנים והמילה טאבון נשכחה מראשי, אבל לא מזמן יצא לי להיות מוזמן לחנוכת בית של חברים, שם הראו לי בגאווה את הפנימה החדשה בגינה – טאבון! והכינו עליו פיצות (מטורפות) וזה היה הרגע בו נפתחו עיניי והבנתי, שאני חייב טאבון ביתי. העניין שלא ידעתי בכלל איפה להתחיל, מה לחפש ואיפה לקנות? אז בדיוק בשביל זה הכנתי לכם את הסקירה והמדריך הזה. בואו נתחיל.

אז מה זה בעצם טאבון?

לפני שנמשיך לכל ההסברים, בואו נדבר קצת על מקורות הטאבון ומאיפה והא מגיע אלינו. כשמחפשים טאבון באנגלית, כולם יצביעו על כך שהמקור של התנור חוץ הזה הוא ערבי מזרח תיכוני. למעשה, אם נלך ממש אחורה נגלה שכבר בתקופת המקרא היו לא מעט עדויות לקיומ של טאבונים שהיו משמשים בתים ומשפחות לבשל.

בנוסף, גם אז השימוש בטאבון היה יותר פופולרי באזורים בהם לא היו הרבה חומרי בעירה, איך זה קשור לטאבון? כי לטאבון המסורתי יש מבנה ייחודי שנועד למעשה לשמור על חום גבוה. אז, היו משתמשים בחומרי בעירה שונים כמו חתיכות עץ, בדים ופחמים כדי להדליק את הטאבון. 

אז מה קורה היום? 

מסתמבר שבשנים האחרונות הטאבון עשה קאמבק של ממש! אם פעם היו מכינים אותו ביידים (מבוץ לדוגמה) היום הוא הפך לאחד מאבזירי הבישול המשלימים והנהדרים ביותר שאפשר לשים בבית! בכנות, זה לא מתאים לכל אחד – רוב מי שקונה אותו הוא חובב בישול וגאדג’טים של מטבח, כי הוא מתאים להכנת מאפים, בשרים ופיצות והכול ברמה של מסעדה. 

בהמשך נגיע למותגים שאני ממליץ עליהם – אתם תשימו לב שיש חברות שמגיעות מאיטליה ולמה? כיוון שמדובר במדינה שהסמל הלא רשמי שלה הוא פיצה, אז הם גם עושים כבוד גדול לטאבונים רבים. 

הטאבון הקלאסי שהייתי מכין גם בתור ילד עם צורת הכיפה הוא ללא ספק הפופולרי ביותר, אבל היום טאבונים מגיעים במגוון עיצובים. תוכלו גם למצוא טאבונים שעובדים על שיטות בעירה שונות, חדשניות וגם קלאסיות. 

ואם חשבתם שטאבון הוא משהו כבד שצריך למקם במקום אחד ואין אפשרות להזיז אותו – אז הרשו לי לחדש לכם שהיום ניתן למצוא גם טאבונים קומפקטיים וניידים שיכולים להתאים למטבח רגיל ואין צורך בחצר גדולה. 

תמונה של טאבון

למה אתם ממש רוצים שיהיה לכם טאבון בבית

זה נשמע קצת הזוי להביא טאבון הבייתה, הייתי אומר גרנדיוזי – אבל לא באמת. קודם כל, החוויה. בואו, דמיינו שהחבר’ה באים אליכם רק שבמקום עוד ערב על האש אתם עושים ערב של פיצות בטאבון עם בירות. קלאסיקה. זה באמת כיף, מרגיש מאוד שורשי וחמים והאמת שזה כבר לא יקרה כמו שזה היה פעם. 

היום כבר לא צריך לצאת למסעדות שף כדי ליהנות מפיצה משובחת, או בכללי – מאפים. אשר לעשות את זה פשוט באמצעות טאבון ביתי. אחד הדברים שמייחדים את האבונים היא העובדה שהם מייצרים חום מאוד גבוה וזה קורה זמן קצר יחסית, כמה גבוה? יכול להגיע ל-500 מעלות צלזיוס (!). השילוב המנצח הזה של בישול בחום גבוה לצד יכולת שימור החום הגבוהה של הטאבון הביתי תאפשר לכם להכין מגוון של מאפים אבל גם נתחי בשר משובחים וכל מיני מאכלים נוספים שלא ניתן להגיע לתוצאות מדהימות בשום תנור ביתי. 

למעשה, הטאבון הביתי יכול לשמר חום בצורה כל כך מדהימה – שתוכלו להכין בו דברים בלי אש פעילה בכלל. האפיייה והבישול בטאבון היא ממש סוג של אומנות, כי אתם צריכים לדעת מתי ואיך להכין באש פעילה או לא, מתי צריך להזיז את הגחלים ולאן, בקיצור יש המון פרמטרים וכל בישול זה תהליך למידה. אם אתם אוהבים ונהנים מהקטע הזה – אז טאבון ביתי לגמרי בשבילכם. כי זה הרבה ניסוי וטעייה ובסוף אתם מקבלים תוצרים טעימים ומיוחדים מאוד. 

מבחינת טכניקת בישול, טאבונים על גז נחשבים לקלים יותר מבחינת תפעול ומומלצים לאלה שמתחילים. דבר אחד אתם יכולים להיות בטוחים, ברגע שיהיה אצלכם טאבון אנשים יעמדו בתור כדי לטעום מהמאכלים שלכם 🙂 

טאבון ביתי

מה אפשר להכין בטאבון ביתי

אז אלה החדשות הטובות: אפשר להכין כל דבר, כמעט והרבה יותר! בין אם אתם רוצים לאפות משהו בצורה מהירה, או להכין פיצות ברמה ל מסעדה, לחמים ומאפים עם בצק פריך מושלם ומבפנים רךךך ומדהים, הכנה של בשרים, דגים, סטייקים. אגב, תוכלו להכניס לטאבון גם מחבת מברזל יצוק וסיר הולנדי להכנה של תבשילים בבישול ארוך. 

השמים הם הגבול! (ובסוף המדריך הזה נשים לכם גם מתכון שווה שאתם חייבים לנסות)

 

לקנות טאבון כמו בוס – מונחים שאתם חייבים להכיר לפני רכישה 😎

אבן שמוט

אבן שמוט מתחממת מהר ולמעשה מעצימה את אפקט החום ובאותה נשימה מייבשת את הלחות, התוצאה היא מאפים עם בצק שהוא פריך מבחוץ אבל רך ואלוהי מבפנים. אגב, זה משהו מקצועי ותוכלו למצוא בהרבה פיציריות מסורתיות ומאפיות. 

הודות לחימום המהיר של האבן, תהליך האפייה מהיר בהרבה – כך שאפשר לקבל פיצה עם בצק קריספי מבחוץ ורך בדיוק מבפנים – בתוך כמה דקות בודדות.

אבן השמוט משמשת כבסיס בלא מעט טאבונים מקצועיים – וגם בטאבונים יותר קטנים וביתיים והיא תאפשר לכם להגיע לתוצאות מושלמות ומדויקות יותר. 

סוגי מבערים

היום ברוב הטאבונים תוכלו לבחור בין האופציה להשתמש בעץ לבעירה או גז ולכל אחת מהשיטות הללו יש את היתרוונת והחסרונות שלה.  הגז מוצת על ידי מבער מובנה. יש מותגים רבים שמוכרים טאבון ביתי שמאפשר לכוון את עוצמת הלהבה ככה שתוכלו לשלוט בכל רגע בתהליך הבישול. 

מבערי הגז של הטאבונים הביתיים עובדים בלחץ של 30 מיליבר – לחץ שללא ספק מתאים לכל טאבון ביתי. 

בידוד

החום הרב והעוצמתי שהטאבון הביתי מייצר לא שווה ללא יכולת בידוד טובה – ככה שיהיה ניתן לשמור את החום בחלל הבישול. עם זאת,  חשוב להדגיש כי מקור חום כל כך גדול יכל להיות סכנה ולגרום לכוויות. לכן בכל טאבון- בין אם זה טאבון תעשייתי או ביתי חשוב לבדוק שיש בידוד טוב שיוכל לשמור  על החום ולמנוע סכנת כוויות.

מה ההבדל בין טאבון שעובד על עץ לטאבון גז?

כמו שאמרנו קודם – בכל שיטת מבער יש יתרנות וחסרונות, קשה לקבוע מה הכי טוב – כי לכל אחד מהם יש קהל יעד שונה שעשוי להעדיף את השני. 

יש משהו יותר מספק בשימוש מעץ אבל כן חשוב לקחת בחשבון שלמרות שזה מכניס טעמים מיוחדים למנות זה המון התעסקות ודורש גם ניסיון. השימוש בעץ דורש דיוק רב יותר בטכניקת הבישול, ויש יותר ניקיון וכן נדרש ידע כדי לבחור את העץ המתאים. 

השימוש בגז לצורך העניין הוא הרבה יותר פשוט ונקי. כל מה שצריך זה ללחוץ על הכפתור הפעלה והופ – לא צריך לשבור את הראש. מצד שני, הטעמים בטאבון על גז פחות מורכבים בהשוואה לעץ. 

רגע לפני שאתם קונים את הטאבון הביתי שלכם

חשוב שתהיו כנים עם עצמכם תשאלו את עצמכם האם הטאבון באמת מתאים לבית שלכם. יש בשוק מגוון ענק של דגמים – חלקם ביתיים, קטנים, ניידים, ענקיים וכאלה ששוקלים עשרות ואף מאות ק”ג שההבלה שלהם תהיה מורכבת. 

אז הנה כמה שאלות שאני ממליץ לכל אחד שרוצה  טאבון ביתי לשאול את עצמו: 

1. האם יש לכם חצר גדולה?

2. האם אתם מארחים הרבה? 

3. האם השכנים שלכם  יהיו בסדר עם ריחות עשן שיגיעו מהטאבון? 

אם התשובה היא כן לכל אחת מהשאלות הללו – ואם אתם מבינים שטאבון הוא לא עסק זול, אז זה השלב שבו תוכלו להתחיל לבחור טאבון ביתי ולשלב אותו בגינה שלכם 🙂

אביזרים נלווים שמומלץ לקנות עם הטאבון הביתי שלכם

אחרי שבחרתם את הטאבון הביתי שלכם – הנה כמה דברים נוספים שאתם ככל הנראה תהיו חייבים להביא. 

מגרפת פחמים

במידה ואתם משתמשים בעץ בטאבון שלכם, תהיו חייבם להצטייד גם במגרפת פחמים. בעזרת המגרפה – יהיה לכם הרבה יותר נוח ופשוט לשנות את המיקןם של הפחמים. 

כפפות

כי הטאבון רותח ואתם חייבים לשמור על הידיים שלכם! כמו שכתבתי החום של הטאבון הביתי יכול להגיע ל500 מעלות צלזיוס ואפילו יותר בזמן קצר למדי – זו סכנת כוויות. לכן כשאתם עובדים עם הטאבון הביתי שלכם, אתם חייבים להצטייד בזוג כפפות איכותיות שעמידות בחום. 

מחבת ברזל יצוק

עם מחבת ברזל יצוק תוכלו גם להכין מגוון תבשילים ודברים טעימים בטאבון הביתי, תוכלו לקרוא על זה עוד במדריך שלי למחבת יצוק.

מרדה

לעבוד כמו המקצוענים במאפיה! מרדה זה כלי שימושי שיעזור להם להכניס ולהחליק את הפיצות בקלות. 

מברשת ניקוי לטאבון

האבן שמוט שדיברנו עליה קודם תהיה מלולכלת בכל שימוש – ולכן כדי לשמור עליה לטווח הארוך חשוב לשמור על נקיה. מברשת ניקוי תוכל לעזור לכם לשמור על הניקיון של אבן שמוט. 

כף עץ לפיצות ומאפים

תעזור לכם להוציא את הפיצות הטעימות שלכם מהטאבון הביתי שלכם. פריט חובה שישמור גם על הבטיחות שלכם!

מדחום ייעודי 

איך תדעו כמה חם הטאבון ומתי הגיע הזמן להכניס את הפיצות? באמצעות מד חום, אבל אתם תהיו חייבים מד חום לייזר שיוכל להחזיק את כל החום. תוכלו לקרוא עוד על מדחום לבישול בסקירה הזו שהכנתי על מדי חום.

תמונה של טאבון

לסיכום…

אם תמיד חלמתם להכין פיצות ומאפים אחרים הבייתה, אם בורכתם בחצר גדולה ואתם אוהבים לארח – כנראה שטאבון ביתי הוא בהחלט פתרון מ ושלם עבורכם. אפשר להכין בו מגוון מטעמים מופלאים מבלי לשבור את הראש וזה יהיה ברמה של המסעדות האהובות עליכם!

אני מקווה שהמדריך הזה עזר לכם, אם יש לכם שאלות נוספות על טאבון אשמח לענות – תשאירו תגובה!

מוצרים הנמצאים במתכון זה

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

מוצרים הנמצאים במתכון זה

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך