איזה בשר שמים בגולש

מחפשים רעיון לתבשיל בשר חורפי ומחבק? אחרי לא מעט חקירה, הגענו למסקנה שתבשיל גולש זאת המנה שתחמם ותנעים לכם את החורף – בסופו של דבר אין כמו בשר טרי ורך שישב שעות בחברת רוטב טוב וירקות שורש כדי להפוך את ארוחת השבת שלכם למפוארת וטעימה, והחלק הכי טוב – כל אחד יכול להכין את התבשיל זה בקלות ובמהירות! אז איזה בשר שמים בגולש ומה הם הסודות לגולש הונגרי מושלם? כל המידע במאמר הבא! 

בקיצור, איזה בשר שמים בגולש?

בשר לגולש יכול להגיע מחלקים שונים של הבקר, אבל אם אתם רוצים ללכת על בטוח – כדאי שתצטיידו בבשר מספר 5 ובבשר מספר 8, אחרי מספר שעות הם יתרככו ויתמוססו לכם בפה.

אז איזה בשר הכי מתאים לגולש ומה הסוד של התבשיל המסורתי הזה – המדריך השלם לגולש המושלם יגלה לכם את כל הסודות, וגם תקבלו מתכון לגולש בשר שאתם הולכים להתמכר אליו

חשקה נפשכם בגולאש אבל אין לכם בשר? אנחנו עושים משלוחי בשר לכל מרכז הארץ! תזמינו עכשיו וקבלו בשר משובח עוד היום! 🙂 

כל מה שרציתם לדעת על בשר לגולש ולא העזתם לשאול

לפני שנכנס לפרטים הטכניים אולי כדאי שנחזור קצת אל השורשים שלנו – הגולש מגיע אלינו מהונגריה, שם הוא מככב כאחת המנות הפופולריות והאהובות ביותר על אוהבי בשר בבישול ארוך.

מדובר בתבשיל סמיך, מהביל ויחסית פשוט שעם השנים קיבל לא מעט וורסיות שונות ששיפרו, חידשו ושידרגו את המנה המסורתית הזו – הגולש מורכב מתפוחי אדמה, שלל ירקות שורש נוספים וקוביות בשר בקר טרי. אתם עשויים להתקשות בהגדרה הקולינרית שלו, מאחר ויש בו אלמנטים של מרק ותבשיל ביחד, וכמובן שזה תלוי גם במי שמכין את הגולש. מלבד הירקות והבשר החשובים לתבשיל, לא פחות חשובים הם התבלינים, הגולש שופע בפפריקה אדומה ופלפלים מה שמעניק לו חום וייחוד ים תיכוניים. עכשיו, אחרי שעשינו היכרות ראשונית אפשר להתחיל להיכנס לפרטים הקטנים והטעמים במיוחד.

הסיפור שמאחורי הגולש

הגולש הוא תבשיל בבישול ארוך שצעדיו הראשונים החלו אי שם במאה ה- 18, בהרי הונגריה על ידי רועי צאן נוודים, בני שבט המדיארים. בזמן נדודיהם בעקבות כרי דשא עסיסיים עבור עדרי הבקר שלהם הם מצאו את עצמם רעבים בלי מקרר זמין שיספק להם מענה לרעב. כך, הם שחטו את אחת מהפרות שהייתה להן בעדר, את הבשר הכניסו לקדירת ברזל גדולה הנקראת בוגראץ’ עם הירקות שהיו איתם באותה עונה, מכאן גם הגיע שמה הראשונה של המנה ‘בוגראגויאש’.    

כך עשתה המנה הזו את צעדיה הראשונים ברחבי המדינה כמנה בסיסית, פשוטה ועממית – וכמו כל דבר טוב, גם שמו של הגולש הלך לפניו ואט ואט הבשורה התפשטה בכול המדינה והגיעה אפילו לאוזניהם של האצילים, אפשר לומר שהמנה נכנסה לליבם כי הם אימצו את המנה והפכו אותה למנת הדגל של הונגריה המסמלת אותנטיות ולאומיות גם יחד.

אתם בטח יכולים לדמיין את המשך הסיפור – המנה הפכה למפורסמת בכל רחבי הונגריה, היא נמכרת במסעדות יוקרה, בדוכני אוכל פשוטים וכל מטבח הונגרי שמכבד את עצמו יגיש לכם תבשיל גולאש מהביל עם כיכר לחם טרייה וחמה.

תבשיל גולש עם בשר

בשר לגולש – הסוד שמאחורי התבשיל

מאחורי כל מנת גולש עומד בסיס איתן והוא – בשר בקר טרי ואיכותי. שוחחנו עם מספר קצבים ושפים הונגריים כדי להבין איזה בשר הכי מתאים לגולש וקיבלנו מספר תשובות שונות ומעניינות. כדי להכין את המנה המושלמת, ההמלצה היא לשלב בין שני סוגי בשרים – בשר מספר 5, זה נתח בשרים המגיע מאזור הכתף ובשר מספר 8, המגיע מאזור הזרוע. כן, אתם לא טועים אלו נתחים שמגיעים מאזורים פעילים מאוד של הבקר, מה שהופך את המרקם שלהם למעט קשה, הודות לרקמה (קולגן) שהבשר מפתח כדי להתמודד טוב יותר עם עומס המשקלים המצוי על שרירי הבקר. הבישול הארוך מפרק את הרקמה והופך את המרקם שלה ושל הבשר לנימוח במיוחד, מה שהופך דווקא את הסוגים הללו למושלמים לבשר לגולש הונגרי.

סוגי בשר לגולש הונגרי

מתחילת דרכו הגולאש קיבל לא מעט השפעות ממדינות שונות שהוא הגיע אליהן, כמו בטעמים וגם בסוגי הבשרים שאפשר להוסיף אליו. כך שלשאלה איזה בשר מתאים לגולש, יכולה להיות כמה תשובות שונות. רוב הנתחים שיכולים להיות מועמדים אידיאלים לגולש שלנו מגיעים מאזורים בבקר שעובדים קשה – והודות לזה ולקולגן הם הופכים לג’לטינים לאחר בישול ארוך וזה באמת תענוג לפה.

 בשר לגולש יכול להגיע ממגוון אזורים שונים הבקר, הנה כמה מהנתחים שישדרגו את הגולש שלכם:

אם אתם אוהבים את עושר הטעמים שסוגי הבשרים יכולים להעניק לתבשיל שלכם, אתם יכולים להוסיף גם זנב עגל ובשר ראש.

יחד עם זה אנחנו יודעים שיש אניני טעם שהמרקם הג’לטיני של הבשר לא יפיל אותם מהרגליים, אל תדאגו, יש בשר שיכול להתאים גם לגולש שלכם כמו, נתחים מאזור הכתפיים או הצלעות מגיבים טוב בבישול ארוך ויכולים להוות תחליף ראוי לכל אלו שאינם מתחברים למרקם הג’לטיני.  

אם אתם קרניבורים מתקדמים ולא יכולים להכין תבשיל בלי כמה עצמות טובות, אתם יכולים להשתמש בנתחים שכוללים עצם כמו, אסאדו, אוסבוקו או חזה בקר, זה בהחלט יכול להקפיץ את הטעמים של הגולש ולהעמיק את הטעמים שלו, על אף שבתבשיל המקורי שמים בשר ללא עצם.

תבשיל גולש עם בשר

אז אחרי שלמדנו קצת על סוגי הבשרים האידיאלים לגולש – הנה כמה טיפים שיהפכו את טעם הבשר לנימוח ומושלם

הדבר הראשון שעליכם לשים לב אליו הוא סוג הבשר וזמן הבישול האידיאלי ביותר עבורו לדוגמה, אם בחרתם נתח בשר לגולש הונגרי שמגיע מהחלק האחורי של הבקר, זמן הבישול שלו יהיה קצר יותר לעומת נתחים שריריים המגיעים מאזור הזרועות. הסיבה לכך היא שכבת הקלוגן, בבישול קצר היא הופכת את הבשר לקשה וצמיגי, אך בבישול ארוך היא מתפרקת והופכת את הבשר מרקם ג’לטיני ויש שיגידו אפילו שמיימי.

  • בישול ארוך- גולש מסורתי מביאים לרתיחה ומבשלים על אש נמוכה לכמה שעות טובות אך אם אתם רוצים להגיע לטעמים מרוכזים ומתוחכמים יותר, אתם יכולים להביא את התבשיל לרתיחה אך במקום להמשיך את הבישול על אש קטנה, כסו את הסיר ברדיד אלומיניום, ובמכסה עמיד לחום התנור, או אפילו טוב יותר – בשלו את הגולש מבעוד מועד בסיר ברזל יצוק שמאים גם לתנור. והמשיכו את הבישול בתור בחום של 140 מעלות לשעתיים נוספות. פיזור החום בצורה אחידה מכל צדדיו של התנור מעניקים לו ריכוז טעמים נדיר במיוחד.
  • הקפידו על תיבול מדויק- את הגולש מומלץ לתבל רק בהתחלה, מומלץ להוסיף מלח גס לפי הטעם, ואם יש צורך תוכלו לדייק את הטעמים עם מלח עדין בסוף הבישול. חשוב שלא להגזים בהמלחת הגולש מכיוון שהנוזלים עתידים להצטמצם בתהליך הבישול מה שגורם לריכוז טעמים גדול עוד יותר. תמיד ניתן להוסיף מלח, אך מנה מלוחה מדי יהיה קשה מאוד לתקן.
  • פרגנו בפפריקה הונגרית- זה לא יהיה מוגזם להגיד שגולאש בלי שפע של פפריקה הונגרית זה לא גולאש, אז לצד השאלה הגדולה איזה בשר מתאים לגולש כדאי שתשימו לב גם לפפריקה, שמהווה חלק לא פחות חשוב בצבע ובטעם של התבשיל. אנחנו אוהבים להגזים עם הפפריקה ולהוסיף לא פחות מכף גדולה מאוד שתתן טעם טוב, צבע, וריחות מדהימים לגולש שלכם. אבל לפני שאתם מאמצים את הפפריקה במרכיב עיקרי בבישול שלכם כדאי שתדעו מה זה התבלין הייחודי הזה – אז הפפריקה על כל סוגיה היא למעשה פלפל אדום מיובש שנטחן היטב לאבקה, אם תפתחו מילון הונגרי תגלו שהמילה פפריקה בשפה ההונגרית היא פלפל, בעוד אצלינו פפריקה מסמלת תבלין מסוים. חשוב לציין שהפפריקה היא תבלין עדין ביחס לתבלינים אחרים, היא נשרפת די מהר, כך שהפתיחה שלה נעשית בצורה מסוימת ועדינה (על אש נמוכה, או כאשר מורידים את סיר מהאש) ומייד לאחריה מוסיפים את המים כדי למנוע ממנה להישרף ולייצר טעם חרוך בגולש שלכם. בדומה לתבלינים רבים, מומלץ לרכוש את הפלפל המיובש ולטחון אותו נקודתית אם אתם ממש רוצים להשקיע בעצמכם, או לרכוש ולאחסן בכמויות קטנות כדי לשמור על איכות הטעמים.
  • השורש של הגולש- דבר נוסף ולא פחות חשוב שיש להתייחס אליו, אלו הירקות שורש שיתווספו למרק ויעניקו לו טעם עשיר ומשמח. רוב האנשים נוטים להוסיף את הירקות בתחילת הבישול, אך ההמלצה היא דווקא לצרף את הירקות לתבשיל לקראת סופו, בשעה האחרונה, כך הירקות מעניקים את טעמם הנפלא לגולש, מתרככים בדיוק במידה הנדרשת ובלי להתפרק.

אחרי שיישמתם את הטיפים הנפלאים הללו, (חכו יש עוד מתכון לא פחות מצוין) אחת מהשאלות שאנחנו נתקלים בהן לא מעט היא, כיצד מאחסנים את הגולש וכמה זמן הוא מחזיק עם טעם טרי וטוב. אז כמו הרבה מאכלים אחרים, מומלץ לאחסן את הגולש במקרר בקופסה או בסיר סגורים. הגלש יהיה טוב וטעים לארבעה ימים לערך. ההמלצה לא להימנע מלאחסן את התבשיל בהקפאה, בניגוד למאכלים אחרים, הגולש לא חוזר למצבו כמו שצריך לאחר הקפאה, הבשר מאבד את המרקם הרך שלו ועל איכות הבשר עומד הגולש.

אז עכשיו, אחרי שהכרתם את הגולש ההונגרי ממש מקרוב הגיע הזמן להכין אותו! אז הנה מתכון לגולש בשר שיעשה לכם ממש טוב על הלב

המתכון מתאים ל- 8 מנות יפות, אפשר לבשל חצי מהכמות אם אתם רוצים לקבל 4 מנות יפות.

רשימת מצרכים:

  • 9 כפות שמן
  • 2 בצלים בינוניים
  • 2 כפות גדושות של פפריקה הונגרית (או פפריקה מתוקה רגילה)
  • חצי קילו בשר מספר 5, המגיע מהכתף
  • חצי קילו בשר מספר 8, המגיע מהזרוע
  • 2 כפיות זרעי קימל
  • 2 פלפלים ירוקים מתוקים
  • 2 עגבניות
  • 6 גזרים
  • 4 תפוחי אדמה בינוניים עד גדולים
  • מלח
  • פלפל שחור
  • 6 ליטר מים
  • סיר או קדרה גדולים – רצוי כאלה שניתן להכניס גם לתנור

איך מכינים?

  1. חותכים את הבצל, תפוחי האדמה, הפלפל והבשרים לקוביות קטנות בינוניות, את הגזר לעיגולים.
  2. מחממים את הסיר עם השמן על אש בינונית, מוסיפים את קוביות הבצל ומטגנים עד להזהבה.
  3. מורידים מהאש, מוספים את הפפריקה ומערבבים כדי לפתוח את הטעמים.
  4. מחזירים את הסיר לאש, מוסיפים ליטר אחד מים, מערבבים היטב, מוסיפים את זרעי הקימל ואת הבשר וממשיכים לבשל תוך כדי ערבוב (כחצי שעה).
  5. מוסיפים חמישה ליטר מים, מכניסים פנימה את העגבנייה והפלפל וממשיכים לערבב. מוסיפים מח ופלפל לפי הטעם שלכם וממשיכים לבשל עוד שעתיים, בזמן בישול הבשר הנוזלים ייצרו קצף, יש להסיר אותו.
  6. מוסיפים את יתרת הירקות וממשיכים לבשל עוד כשעה על אש נמוכה, בשלב הזה ניתן להעביר גם לתנור לחום של 150 מעלות לשעה עד שהירקות מתרככים – כעת ניתן לטעום ולתקן טעמים במידת הצורך. שיהיה בתיאבון!!

 

מתכון לגולאש עם בשר משובח

בשר לגולש, זה כל הסיפור

גולש זה אחד מהתבשילים האהובים, הוא מסמל אותנטיות שופעת שתזכיר לכולם את הבית (גם אם אתם לא הונגרים) בשר לגולש זה אחד מהמרכיבים החשובים, אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לקצביה שלנו, (תוכלו לבקר אותנו בשוק התקווה וגם באתר ולהזמין עד הבית) להנות ממבחר בשרים שייקחו את התבשיל שלכם למסע הונגרי במיוחד.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך