מתכון לכרוב ממולא בבשר

אחד המאכלים הכי מעניינים בעיניי זה ממולאים! ירק ממולא בבשר טחון עסיסי וטעים, אחרי שהתבשל ברוטב וספג טעמים נפלאים, מסודר לו יפה יפה בתוך הסיר – תודו שזה נשמע מרגש?

הכנת ממולאים זה משחק של איזונים – לקחת כרוב ולמלא אותו בתערובת בשר, כך שכול ביס יכיל את כמות הבשר והכרוב המדויקת. זה יצריך מאיתנו להשתמש כמעט בכל החושים שלנו. או בקיצור, כשמכינים ממולאים, אי אפשר לעבוד על אוטומט, אתם צריכים לשים לב למה שאתם עושים.

כשהתחלתי לחפש מתכון לכרוב ממולא בשר ישר הלכתי לדבר עם הסבתות בשכונה, הן מחזיקות בידע עתיק ויקר ערך. במשך שנים הן היו אמונות על הכנת כל סוגי הממולאים, זאת הייתה מלאכה שהנשים היו עושות ביחד וגם לבד, עוטפות ומגלגלות בשר מתובל בעדינות ואסרטיביות מהממת, מניחות את הממולאים זה ליד זה. תאמינו לי אף ירק לא מעז לזוז מהמקום ולהרוס את צורת המנדלה מהירקות שנוצרת בתוך הסיר.

כמעט כל סבתא לקחה סוג של בעלות על עולם הממולאים והחליטה שהם התחילו מהמדינה בה נולדה – עיראק, מרוקו, איראן, הונגריה, טורקיה, יוון ומדינת הממולא עוד נטויה.

אחרי מחקר מעמיק גילית שעם השנים לא מעט מדינות יצרו וורסיה מקומות למאכל המסקרן הזה. בעיני זה לא כזה מי הכין אותו הראשון, העיקר שנכין אותו! סיר ממולאים זה בין הדברים הכי משמחים ומרגשים שיש.

לקח לי שנים עד שהעזתי לנסות להכין את המאכל הזה, שנראה לי לא פחות מאתגר מלפתור חידה מסובכת. וכמו הרבה מאכלים, אחרי שהעזתי והתייעצתי עם שש סבתות לפחות, גילית שזה לא כזה מסובך כמו שזה נראה.

אז נכון, לקחת לי קצת זמן לגלגל לתפארת כל הסבתות בישראל, בהתחלה, המולאים שגלגלתי לא היו הדוקים מספיק וקצת התפרקו, אבל אחרי כמה ניסיונות הצלחתי להכין סיר מוצלח ומרשים, לגמרי לבד ואפילו נהניתי!   

כהרגלי בקודש, אני לא שומר את סיפורי ההצלחה שלי לעצמי, הכנתי לכם מתכון לכרוב ממולא בבשר, כדי שצעד אחר צעד גם אתם תוכלו להתענג על עלי כרוב ממולאים בבשר רך, עסיסי ונימוח ולהגיש את הטעמים הביתיים הללו גם ליקרים לכם.

טיפים להכנת כרוב ממולא מושלם!

לפני שניגש לעניינים עם מתכון לכרוב ממולא בבשר, כדאי שנעבור על כמה טיפים ממש יעילים שיהפכו את החיים שלכם להרבה יותר קלים, ואת תהליך הכנת הממולאים להרבה פחות מתסכל.

  • תבחרו את הכרוב הכי מתאים

בואו נגיד את האמת, לא כל הירקות גדלו שווים. כולם יכולים להיות טעימים, אבל רק חלק מהם יכולים להתאים למתכון שלנו.

אם אי פעם הסתובבתם בשוק ערבי אסלי, בטח יצא לכם להבחין בכרובים קצת משונים, הם לא עגולים כמו הכרובים הרגילים שנמצאים בכל ירקניה, יש להם מראה פחוס, כמעט שטוח. תכף ומייד תשימו לב שהם גדולים וכבדים יותר מהכרוב העגול שאנחנו מכירים, הם גם קצת יותר חיוורים.

נעים להכיר, מלפוף! זה כרוב ערבי אסלי. תוכלו למצוא אותו בעונה, בשווקים ערביים, או אצל ירקנים שמספקים גם את הירקות הפחות סטנדרטיים. אם התמזל מזלכם ומצאתם, אל תהססו לקחת אותו, עבודת המילוי והגלגול הולכת להיות הרבה יותר נוחה וקלה.

אל תדאגו, גם אם לא מצאתם אתם לא נשארים בצד, גם כרוב לבן רגיל יעשה לכם את העבודה יופי.

  • לימון מוסיף המון, לממולאים

לא הרבה אנשים יודעים, ממולאים מעלי כרוב אוהבים מאוד טעמים חמוצים. אולי בגלל שהם עלולים להיות קצת כבדים (לרוב מגישים אותם בחורף) והחומציות מקלילה את הטעמים, במיוחד אם בחרתם להשתמש בבשר שמן.

כדי להוסיף חמיצות אתם יכולים להשתמש במיץ מלימונים טריים, לפזר מעט סומק על עלה הכרוב לפני הגלגול, או אם אתם אמיצים ואוהבים טעמים עשירים, להשתמש מיץ רימונים מרוכז. כל אחד מהם יספק לסיר שלכם טעמים חמוצים נפלאים וייחודיים.

  • משתמשים רק בבשר טרי

אחד ממשפרי הטעם הידועים – הרבה לפני השימוש בטכניקות ותבלינים מיוחדים – מתחיל בבחירת חומרי הגלם שתבשלו איתם. הרבה אנשים שאני פוגש בקצביה סיפרו לי שהם עשו אחד לאחד מה שאמרתי להם והממולאים שלהם עדיין יצאו רק נחמדים.

מייד שאלתי אותם באיזה בשר הם השתמשו, חשכו אוזניי לשמוע שהם השתמשו בבשר טחון שהם קנו בסופר, או כזה ששכב להם במקפיא זמן לא ידוע.

חברה, אם אתם להרגיש את הטעם האמיתי של בשר טוב ואיכותי, בלי טעמי לוואי של מקפיא – כדאי שתתחילו לקנות בשר טרי מקצביות. אתם יכולים לקנות בשרים איכותיים וטריים מהקצביה המשפחתית שלנו, האחים אהרון שנמצאת בשכונת התקווה, או מכל מקום אחר. העיקר שהבשר יהיה טרי ואיכותי, כי חבל על הסיר ועל המאמץ שלכם.

אני ממליץ להשתמש בבשר שומני ברמה בינונית, כמו נתח מהכתף, בשר צוואר, או שילוב בין בשר טלה לכבש. באופן כללי, כמעט כל בשר יעשה לכם את העבודה, אפילו בשר רזה. הכול תלוי בטעמים ובמרקמים שאתם אוהבים.

  • רגע לפני שאתם מסתערים, תנו לממולאים לנוח

אני יודע, אחרי כל ההשקעה הזו, הדבר הראשון שרוצים לעשות זה למלא את הצלחת ולטרוף. אבל! אם הגעתם עד כאן, לא תרצו לתת לממולאים שלכם את הפיניש האחרון שיהפוך אותם לכליל השלמות? בטח שתרצו. לשם שינוי, מה שאתם צריכים לעשות הפעם, זה לא לעשות כלום! אחרי שהסיר מוכן ומכבים את האש, תנו לו לנוח ולהצטנן לפחות לרבע שעה. זה יעזור לממולאים להתייצב ולקבל מרקם סופי הדוק ונהדר. תאמינו לי, דחיית הסיפוקים משתלמת.

אוהבים אוכל ביתי? בואו לראות את המתכון שלנו לשניצל ביתי >>

מתכון לכרוב ממולא בבשר, אנחנו יוצאים לדרך!

רשימת מצרכים (לסיר גדול, עם 15-20 ממולאים)

  • כרוב גדול ויפה
  • בצל בינוני
  • כוס אורז לבן
  • חצי קילו בשר טחון שאוהבים
  • צרור פטרוזיליה
  • 4 עגבניות גדולות וקלופות (אפשר להחליף בעגבניות משומרות)
  • רסק עגבניות
  • עלה דפנה
  • כורכום
  • פפריקה מתוקה
  • שמן זית
  • מלח
  • פלפל שחור
  • אגוז מוסקט
  • בהרט
  • סוכר
  • מיץ משלושה לימונים

אם אתם כבר פה, בואו ללמוד איך מכינים ממולאים מדהימים עם בשר >> 

איך מכינים?

1# מטפלים בכרוב

בשלב הראשון נשטוף את הכרוב ונפריד את העלים. כדי לעשות את זה, נשתמש בסכין חדה עם שפיץ ובזהירות נחתוך את לב הכרוב החוצה, זה החלק התחתון היכן שהיה מחובר לצמח והוא ממשיך פנימה אל לב הכרוב, זה החלק שמחזיק את כל העלים ביחד.

2# מבשלים ומפרקים את הכרוב

נמלא מים בסיר גדול ועמוק (כזה שהכרוב יכול להיכנס פנימה בשלמותו) נכניס את הכרוב פנימה, נרתיח את המים ונשאיר את הכרוב בפנים לכמה דקות עד שהעלים החיצוניים יתחילו להתרופף וקצת להתנתק.

לאט ובעדינות תתחילו להוריד את העלים, אני ממליץ להוריד מקסימום שלושה עלים בכל נגלה ולהחזיר את הכרוב לסיר לבישול נוסף של שתיים שלוש דקות, כדי לרכך גם את השכבות התחתונות.

אני מוריד את השכבות עד שהעלים שיורדים קטנים מכדי להשתמש בהם לממולאים. לרוב, מראש כרוב גדול יוצאים בין 15 ל- 25 עלים טובים לשימוש, זה מאוד תלוי אם נקרעו לכם עלים בדרך, לפעמים זה קורה.  

טיפ קטן גדול: אחרי שקילפתי ומיינתי את העלים (לפעמים חלק מהעלים נקרעים בתהליך, בהם אני לא משתמש, אני שומר אותם לתיקונים) אני מכניס אותם למקרר לשעה שעתיים, אם יש לי זמן. הקירור עוזר לרכך אותם עוד קצת וזה מקל על מלאכת המילוי.

3# מכינים את התערובת למילוי

קוצצים את הבצל ומטגנים אותו במחבת עם שמן זית חם עד שהוא מקבל גוון זהוב עדין, מוסיפים פנימה חצי כפית בהרט, חצי כפית כורכום, מגרדים פנימה מעט אגוז מוסקט (רבע כפית אם יש לכם טחון), רבע כפית פלפל שחור ועלה דפנה, ומערבבים ביחד שתיים שלוש דקות. מוסיפים פנימה כוס אורז לבן (מומלץ לשטוף אותו לפני) ומטגנים ביחד דקה שתיים על אש בינונית.

מוסיפים פנימה כוס מים ומניחים לתערובת להגיע לרתיחה ומדי פעם מערבבים. מפוררים את הבשר הטחון לתוך המחבת ומערבבים הכול ביחד, זה יעזור לכול החומרים להתאחד. ולבסוף, מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה וכפית מלח ומערבבים יחד חמש דקות עד שהאורז מתרכך מעט, אנחנו רוצים להביא אותו לדרגת חצי בישול לפני שממלאים את הכרוב.

4# מכינים את הרוטב!

מחממים שמן זית בסיר רחב ונמוך, בזמן הזה נחתוך את העגבניות שלנו לקוביות בינוניות ונוסיף אותן לסיר. נוסיף פנימה כף גדושה של פפריקה מתוקה, כפית שטוחה של כורכום, חצי כפית סוכר, חצי כפית פלפל שחור כפית מלח, עלה דפנה ומערבבים הכול יחד.

מוסיפים פנימה חצי ליטר מים, שתי כפות רסק עגבניות, סוחטים פנימה ארבעה לימונים, מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש.

5# ממלאים את עלי הכרוב  

הגענו למאני טיים! ממלאים את עלי הכרוב, ברגע שמרגילים את הידיים, זה הופך כייף גדול ולא כזה קשה כמו שזה נראה.

בכל פעם נגלגל עלה אחד ונניח אותו בתוך הרוטב בסיר. כדי להתחיל, נניח על של כרוב על השיש, או על קרש חיתוך גדול. מניחים 2 כפות של בשר בתחילת עלה הכרוב (המקום שבו הוא מתחבר ללב).

מגלגלים את הקצה פנימה, כך שכל הבשר מתכסה בעלה הכרוב, מהדקים ממש בעדינות וסוגרים את הקצה הימני והשמאלי פנימה לכיוון מרכז העלה. אחרי שסגרנו את הקצוות, נגלגל את הממולא שלנו עד שכל העלה נגמר ונוצר לנו גליל יפה של כרוב ומניחים בעדינות בתוך הרוטב, כך שהממולא מתכסה כמעט כולו, אבל לא מוצף ברוטב

אל תיבהלו אם נקרע לכם העלה תוך כדי המילוי, זה קורה, פשוט קחו שארית של כרוב ותכסו את הקרע, כשהממולא יהיה בתוך הסיר לא תבחינו בהבדל.

ממלאים את כל עלי הכרוב ששמרנו במקרר עד שהסיר מתמלא והרוטב מכסה את הממולאים שלנו, אם חסר, ניתן להוסיף מעט מים. מכסים את הסיר במכסה ומבשלים על אש בינונית עד שהרוטב מגיע לרתיחה וממשיכים בבישול על אש קטנה לארבעים וחמש דקות, עד שעה. מדי פעם אפשר לפתוח את הסיר ולוודא שהרוטב מכסה את הכרוב, טועמים את הרוטב ומתקנים את התיבול במידת הצורך.

מכבים את האש, מניחים לממולאים להתקרר מעט ואפשר להגיש עם אורז טרי, חלה חמה או ירקות טריים.

כמה מילים לסיכום

הכנת ממולאים אולי נשמעת מאיימת, אבל פועל מדובר בפעולה די פשוטה, אם עובדים בנחת ובתשומת לב. והתוצאה? לדעתי, שווה כל מאמץ. מה שהכי יפה לראות זה, שמפעם לפעם אנחנו מגלים דרכים נוספות לגלגל את הממולאים שלנו בצורה הדוקה, אסתטית וטעימה יותר.

מתכננים להכין ממולאים בארוחה הקרובה? אנחנו מזמינים אתכם להתפנק בבשר טחון שימלא לכם את הכרוב בטעם טוב וטרי!

בקצבית האחים אהרון, בשכונת התקווה תמצאו מגוון בשרים טריים ואיכותיים לטחינה במקום.

לא יכולים להגיע? אל תדאגו יש לנו בשר גם בשבילכם, ניתן להזמין משלוח בשרים טרי ומקורר עד לפתח הבית.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך