בוריטו מקסיקני מתכון 100% מקסיקני

עצמו את העיניים ותנו לדמיון שלכם לנדוד לרחובות התוססים של מקסיקו. דמיינו את הכיכרות שטופות השמש שופעות חיים, את הצלילים הקצביים של מוזיקת מריאצ’י ממלאים את האוויר, ואת הניחוח המפתה של בשרים על האש שרוקדים על הבריזה הקרירה. במסע מטורף דרך הארץ הקסומה הזו מצאתי את עצמי שקוע בהרפתקה קולינרית, ואני הולך לחשוף כאן את התעלומות מאחורי הבוריטו המקסיקני המושלם.

כששוטטתי בשווקים ההומים, טעמתי לא מעט אוכל רחוב ואימצתי  את התרבות המקומית, נתקלתי בפנינה נסתרת – מפגש שישנה לעד את התפיסה שלי לגבי הבוריטו האהוב. עם השמש החמימה על עורי וסקרנות שאינה יודעת שובע, מצאתי את עצמי בטקרייה צנועה באחת הסמטאות. לא ידעתי שבין הקירות הללו, אני הולך להיחשף למתכון סודי, שנשמר על ידי דורות של בשלנים מיומנים ששיכללו את אמנות הכנת הבוריטו.

בהתרגשות רבה, זללתי בשקיקה את הביס הראשון שלי ביצירת המופת הקולינרית הזו- בוריטו מגולגל במילוי בשר עסיסי. התחושה הייתה קסם טהור – סימפוניה של טעמים, תבלינים תוססים ותוספות טריות שהובילו אותי ללב מקסיקו.

כעת, חמוש במתכון הסודי וברצון בוער לחלוק את פנינה הקולינרית הזו עם העולם, אני מזמין אתכם להצטרף אליי למסע המרגש הזה. יחד, נחשוף את מקורות הבוריטו, נגלה את הסוד ליצירת מילוי בשר מדויק, ונעבור צעד אחד צעד בדרך למתכון הבוריטו המקסיקני. התכוננו לצאת להרפתקה מפתה, שבה כל ביס יעביר אתכם אל הרחובות הצבעוניים של מקסיקו.

אז, תפסו את הסינר שלכם, הכינו את בלוטות הטעם שלכם לחגיגה, ובואו נצלול עם למלאכת יצירת הבוריטו המושלם – מנה שכוללת את המורשת התרבותית העשירה של מקסיקו.

אז מוכנים? בואו נתחיל לבשל!

קצת על הבוריטו המקסיקני

האגדה מספרת שמקורו של הבוריטו שלנו מגיע מעיירה סיודד חוארז, מקסיקו, אך מקורותיו האמיתיים עטופים בהמון מסתורין וסיפורי פולקלור. סיפור פופולרי אחד מדבר על המהפכה המקסיקנית במאה ה-19, כאשר אדם בשם חואן מנדז, רוכל רחוב, חיפש פתרון מעשי עבור לקוחותיו ליהנות מארוחותיהם תוך כדי תנועה.

חואן מנדז החליט לעטוף את מילוי המנות הטעימות שלו בטורטייה קמחית, ויצ דרך ניידת ונוחה ליהנות מאוכל ללא צורך בכלים. הוא לא ידע שהחידוש הפשוט הזה יוליד את הבוריטו שאנחנו כל כך אוהבים (ועכשיו שאלה מכשילה: מה בא קודם הבוריטו או הלאפה?) 

המונח “בוריטו” עצמו נושא סיפור רקע מעניין. בספרדית, זה מתורגם ל”חמור קטן”, ולמרות שהמקור המדויק של השם אינו ברור, יש כמה תיאוריות. יש הטוענים שהשם נוצר בהשראת הופעתה של הטורטייה המגולגלת, שדמתה לאוזן של חמור. אחרים מאמינים שבוריטו נמכרו מעגלות שהיו רתומות לחמורים ברחובות מקסיקו, מה שזיכה אותם בכינוי המשעשע.

ללא קשר למקורו, הבוריטו זכה במהירות לפופולריות במקסיקו כאשר השמועה התפשטה על היצירה הקולינרית הזו. עד מהרה הוא הפך למרכיב עיקרי במטבח המקסיקני, התפתח והתאים את עצמו לסגנונות והעדפות שונות במדינה. 

בעוד שהבוריטו המוקדמים היו פשוטים יחסית, והורכבו מטורטייה במילוי שעועית, בשר וסלסה, לא לקח הרבה זמן עד שהאפשרויות התרחבו. כשהבוריטו עשה את דרכו החוצה לעולם – הוא עבר שינויים רבים ומגיע במגוון ווריאציות.

בארצות הברית, הבוריטו מצא בית שני בשכונות התוססות של קליפורניה וטקסס, שם הפך לסמל של המטבח המקסיקני-אמריקאי. במקסיקו, הבוריטו מגיע עם מגוון רחב יותר של מילויים, כולל אורז, גבינה, שמנת חמוצה ומבחר של ירקות טריים. הפופולריות שלו הרקיעה שחקים, ועד מהרה הוא הפך לאוכל רחוב אהוב, ארוחה מהירה ופינוק מנחם. 

מאז הבוריטו חצה גבולות וכבש גם את לבם של הישראלים.  מהרחובות ההומים של מקסיקו סיטי, לאוכל הרחוב בסאן פרנסיסקו, ומשאיות האוכל של לונדון – וכמובן לרחובות של תל אביב: הבוריטו הפך לתופעה עולמית ושגריר קולינרי של מקסיקו. 

קצת על בשר לבוריטו

כשזה מגיע לבחירת הבשר הטוב ביותר לבוריטו, יש לכם כמה אפשרויות שיביאו לטעמים מדויקים. הנה האפשרויות שאני ממליץ עליהן: 

בקר: בחרו בנתח בקר שמתאים לבישול איטי, כמו צ’אק או סטייק פלנק. לנתחים האלה יש מספיק שומן כדי לשמור על הנתח רך ועסיסי. 

עוף: ירכי עוף ללא עצמות ועור הן בחירה נהדרת לבוריטוס. הם יותר טעימים ועסיסיים יותר בהשוואה לחזה עוף. אפשר לפרוס את הירכיים לרצועות דקות או לגרוס את הבשר המבושל למילוי לח ועסיסי.

טיפים להכנת בשר לבוריטו:

מרינדה לטעם: כדי להחדיר לבשר טעמים חזקים, השרו אותו בתערובת של תבלינים, עשבי תיבול ורוטב הדרים. למרינדה מקסיקנית, שלבו אבקת צ’ילי, כמון, פפריקה, אורגנו מיובש, מלח, פלפל, מיץ ליים וקצת  שמן זית. הניחו לבשר להיות במרידנה לפחות 30 דקות או, לתוצאות טובות עוד יותר, למשך הלילה במקרר.

תנו לו צריבה: לפני בישול הבשר, צורבים אותו במהירות על מחבת חמה עם מעט שמן זית. 

בישול איטי: לקבלת הבשר הרך והטעים ביותר, שקול בישול איטי או בישול איטי. בישול איטי מאפשר לטעמים להתמזג יחד בזמן שהבשר הופך לרך. . 

זכרו, המפתח לבשר בוריטו יוצא דופן טמון באיכות הבשר עצמו ובהשרייתו במרדינה וכמובן בתבלינים.

אני ממליץ שתתנסו בנתחים ובמרינדות שונות כדי למצוא את השילוב המועדף עליכם, ואל תפחדו להיות יצירתיים עם מילויי הבוריטו שלכם כדי להפוך כל ביס לחוויה בלתי נשכחת.

תוספות לבוריטו

כשמדובר בהכנת בוריטו מקסיקני, לתוספות יש תפקיד מכריע בתוצאה הסופית. אז איזה תוספות כדאי לכם לשלב? 

גוואקמולי:  קרמי וטעים, גוואקמולי זו תוספת עיקרית לכל מנה מקסיקנית. עשוי מאבוקדו בשל, מיץ ליים, בצל, כוסברה וקצת תבלינים, הגן עדן הירוק הזה מוסיף מרקם מרענן בוריטו שלכם.

סלסה: בוריטו בלי סלסה הוא כמו חגיגה מקסיקנית בלי מוזיקה. הסלסה מגיעה במגוון טעמים ורמות חריפות, חריף לייט ועד חריף אש.  בין אם תבחרו בחריפות ששואפת לאפס או סלסה שתפתח לכם את הסינוסים – כפית או שתיים תעניק לבוריטו שלכם את הטאץ’ שיאזן את הטעמים הבשריים. 

ירקות: מה שאוהבים: חסה, עגבניות, מלפפון,בצל, תירס – הכול עובד. 

אופציות לא כשרות: 

שמנת חמוצה: השמנת החמוצה הקרירה מוסיפה אלמנט טעים וקטיפתי לבוריטו שלך. היא גם משמשת כמרגיעה לכל חריפות – בין אם בבשר או בסלסה, ומספקת אפקט מרענן ומצנן. 

גבינה: בוריטו מסורתי מגיע תמיד עם גבינה. בין אם אתם מעדיפים צ’דר, מוצרלה, פרמז’ן או גבינה קלאס – הכול הולך.  פזרו חופן נדיב של גבינה על מלית הבשר החמה. 

בואו נעבור למתכון

תיבול 

▢1 כפית אבקת שום

▢ 1 כפית מלח

▢2 כפיות כמון

▢ כפית פפריקה 

▢ 1/4 כפית פלפל שחור

בשר:
▢ 1/2 כף שמן זית
▢2 שיני שום
▢½ בצל קצוץ דק
▢500 גרם / 1 ק”ג בקר טחון 
▢2 כפות רסק עגבניות
▢ 3 כפות מים

בוריטו:
▢6 – 8 טורטיות גדולות 
▢ 3 כוסות אורז מבושל 
▢3 כוסות חסה אייסברג או כרוב, פרוס דק
▢1 כוס תירס מקופסת שימורים 
▢1 כוס שעועית שחורה מבושלת או משימורים 
▢3 עגבניות חתוכות לקוביות
▢ 1/2 בצל אדום, קצוץ דק
▢כוסברה קצוצה  דק (לא חובה)

הוראות הכנה 

מחממים שמן במחבת על אש גבוהה. מוסיפים שום ובצל, מבשלים 2 דקות עד שהבצל מזהיב קלות. מוסיפים בשר ומבשלים, מפרקים אותו תוך כדי, עד שהוא הופך מאדום לחום.
הוסיפו את התיבול ומבשלים במשך דקה. לאחר מכן מוסיפים רסק עגבניות ומים, מבשלים 3 דקות עד שהמים מתאדים ברובם אך הבקר עדיין עסיסי, לא יבש. מניחים בצד להתקרר למשך כ-10 דקות – לא שמים מילוי חם בבוריטו. 
מניחים בוריטו על משטח עבודה. מניחים 1/4  כוס אורז ממש מתחת למרכז. למעלה עם 1/3 כוס בשר בקר, ולאחר מכן מעט חסה, תירס, שעועית שחורה, עגבנייה, פזרו מלמעלה בצל וכוסברה. 
קפלו את החלק התחתון כלפי מעלה כדי לכסות את המילוי ואז קפלו את הקצוות פנימה.מגלגלים וסוגרים עם נייר כסף. 

הגישו עם שמנת חמוצה (או יוגורט) ו/או גווקמאלי וסלסה. 

מתכון לבוריטו עם עוף

רכיבים
▢5 טורטיות קמח 
תיבול בוריטו:
▢1 כפית כל אבקת בצל, אורגנו, מלח
▢2 כפיות כמון, פפריקה
▢ 1/4 כפית פלפל שחור
▢3/4 כפית פלפל צ’ילי (לא חובה, להתאים לפי הטעם)
מילוי עוף:
▢ 1.2 ק”ג חזה עוף פרוס
▢2 כפות שמן זית
▢ 1/2 בצל קצוץ
▢2 שיני שום, קצוצות דק
▢ 1 פלפל אדום חתוך לקוביות
▢400 גרם שעועית שחורה מבושלת/משומרת
▢ 1/4 כוס מים
אורז 
▢2.5 כוסות אורז לבן, רגיל (מבושל)
מילויים נוספים:
▢400 גרם תירס משומר, סחוט 
תוספת לא כשרה – 1.5 כוסות (150 גרם) גבינה, מגוררת
▢ 1/4 כוס פטרוזיליה/כוסברה קצוצה דק
רוטב – לבחירתכם:
▢גווקאמלי 
▢ שמנת חמוצה
▢ סלסה אדומה

הוראות

תיבול בוריטו – מערבבים את מרכיבי התיבול. מטפטפים 1 כף שמן על העוף, מערבבים לציפוי. מפזרים תיבול, זורקים לציפוי.
מבשלים את העוף – מחממים 1 כף שמן במחבת גדולה על אש גבוהה. מוסיפים עוף, מבשלים כ- 2 דקות. הופכים ומבשלים עוד 2 דקות. מוציאים ואז חותכים אותו דק. 

באותה מחבת מוסיפים שמן. מוסיפים בצל ושום, מבשלים כדקה. מוסיפים פלפל, מבשלים 2 דקות עד שהבצל שקוף והפלפל מתרכך. 
מילוי – מוסיפים שעועית מבושלת או משימורים, עוף חתוך לקוביות ומים. מערבבים ומבשלים 2 דקות עד שהרוטב מצטמצם מעט. הרוטב צריך להיות סמיך ועסיסי, לא מימי ולא יבש מדי.

מוציאים ומצננים למשך  5 דקות. 
הרכבת הבוריטו: 
חממו בעדינות טורטיות במיקרוגל (זה יעזור להפוך אותן לגמישות), מניחים על משטח העבודה.
מניחים אורז בשליש התחתון, מעליו מלית עוף, תירס (או כל תוספת שאוהבים) ואז מפזרים כוסברה. מקפלים, בסגנון בוריטו.

כמעט סיימנו: כעת מטגנים כל בוריטו על מחבת (ללא שמן) במשך 2 דקות מכל צד. זה יהפוך את הטורטיה ליותר קריספית. 

אם אתם לא אוכלים כשר – אפשר להוסיף גבינה ואז היא תימס. 

אופציה 2: במקום לטגן לעטוף בנייר כסף ולאפות בתנור למשך 10 דקות ב180 מעלות. 

 בתיאבון! 

ממגישים עם רטבים כמו גווקמלי, סלסלה או כל רוטב אחר ונהנים מכל ביס! 

 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך