סטייק סינטה, בשר מספר 11 – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בשר מספר 11 או בשמו המוכר והעממי סינטה – זה אחד מהנתחים הכי אהובים שמככבים כמעט בכל מטבח של קרניבור מושבע. הטעם שלו נפלא, הנתח כמעט לא שומני ולכן גם אנשים ששומרים על משקל מוצאים בו נחמה, הוא משתלב במנות רבות – החל ממטבח ים תיכוני, צרפתי ועד למטבח האסייתי. במאמר הבא נדבר על בשר סינתה, מה זה, מאיזה חלק פרה, איך לבחור סטייק סינתה טעים וכל הטיפים והסודות להכנתו. בואו נתחיל 😊

תוכן עניינים

קצת על בשר מספר 11 (בשר סינטה)

אז כמו שאמרנו, הסינטה זה ללא ספק אחד הסטייקים הכי טעימים ואהובים בישראל וברחבי העולם. תוכלו למצוא אותם תמיד על הגריל באירועים, בתפריטים של מסעדות עממיות ומעדות יוקרה ועוד. עם שומן צדדי ואחוזי שומן נמוכים בבשר עצמו (או שיוש בשפה המקצועית 😉( אתם לא תטעו כשתראו את נתח מספר 11. כדאי לדעת, שנתח הסינטה נכנס למשפחת הלויין, שכולל בתוכה את נתח הסינטה, פילה, סינטה עליונה וסינטה תחתונה.

בשר מספר 11 או הסינטה, מכונה גם כסירלוין. השם מגיע מצרפת העתיקה עוד בימי פרנקיה מהמילה שפירושה שהמשמעות שלה בעברית היא מעל החלציים. וקבלו סיפור מעניין: האגדה המקורית מספרת שמלך אנגליה, מי שהיה הנרי השמיני התלהב כל כך מנתח הסינטה שהוגש לו לארוחת הערב, שהוא החליט להעניק לו את תואר של כבוד SIR ומכאן מגיע המקור של שם הנתח באנגלית: SIRLOIN 

בשר מספר 11 עם צ'יפס

מאיפה בשר מספר 11 מגיע בחלק של הפרה?

בשר מספר 11 מגיע מאזור עמוד השדרה האחורי של הפרה, ממש מעט לפני הישבן, ומעל הפלאנק. אגב, באותה השכונה, תוכלו למצוא גם את הנתחים האהובים – הפיקניה, שמגיע עם פס שומן צדדים והטעם שלו מאוד דומה לטעם של נתח מספר 11.

נתח הסינטה מתחלק ל2 חלקים עיקריים, ועכשיו נדבר במונחי סירלויין

סירלויין עליון – החלק ממנו מגיעים הסטייקים הטעימים וזאת מנקודת הנחה שאתם קונים את נתח מספר 11 מקצביה מומלצת.

סירלויין תחתון – נתח גדול אך פחות פופולרי, לרוב הולך לטחינה.

בין שני הנתחים האלו, נמצא הפילה, או בשפה המקצועית הטנדרלויין, אחד מהנתחים היותר יוקרתיים והנחשקים.

אגב, בשונה מנתח האנטריקוט שמאופיי בשיוש פנימי מאוד גבוהה, השיוש בבשר מספר 11 לרוב מתרכז בחלק העליון והתחתון. במרכז אין כמעט שומן.

מה חשוב לבדוק לפני שקונים בשר מספר 11 (סינטה) ?

בדיוק כמו כל נתח אחר – הכי חשוב שתקנו את בשר מספר 11 כמה שיותר טרי, לחילופין, אם אתם רוצים לקנות סינטה מיושנת אז בחרו באטליז שיודע כיצד ליישן בשר בצורה הכי מקצועית. יישון בשר מספר 11 הוא תהליך שעשוי להשתנות ממקום למקום אבל לרוב הוא לוקח מינימום שבועיים. במהלך תהליך היישן של הבשר – האנזימים שנמצאים בנתח מספר 11 עובדים ומרככים את הנתח.

מלבד זאת, כשאתם קונים נתח מספר 11 בקצביה – שימו לב לצבע שלו, הבשר צריך להיות אדמדם, גוונים אפרפרים יעידו על חוסר טריות. שימו לחיתוך שלו – האם הוא אסתטי. פקטור נוסף שאנחנו ממליצים לשים אליו לב זה המחיר. אם הנתח זול בצורה מחשידה – יכול להיות שאו שמדובר בנתח ישן שמנסים להיפטר ממנו, או שאולי מנסים למכור לעצם סירלווין תחתון – נתח שהוא פחות טעים.

מה הטעם של בשר סינטה ?

נתחים מהסינטה נוטים להיות טעימים מאוד. את רוב הנתחים האלה צריך לבשל על חום גבוה ומהיר או על חום נמוך ואיטי כדי למנוע מהבשר להתקשות ולהתייבש. 

איך להכין סטייק סינטה?

להכנת סטייק סינטה מושלם אנו ממליצים לצלות או לטגן במחבת כבדה על אש גבוהה מאוד.

הדבר הראשון שעליכם לעשות בזמן הכנת הסטייק הוא להוציא אותו מהמקרר ולתת לו להגיע תחילה לטמפרטורת החדר. הסיבה לכך היא כדי שמרכז הנתח לא יהיה קר יותר מהחלק החיצוני של הנתח. כשזה קורה, אתם יכולים לגמור עם סטייק יבש ולא מבושל באופן אחיד. בדרך כלל בימים חמים לסטייק ייקח כ-20 דקות עד חצי שעה להגיע לטמפרטורת החדר.

לאחר שהסינטה שלכם הגיע לטמפרטורת החדר – תוכלו לתבל אותו עם פלפל גרוס, שמן זית וטיפה של זמן זית. תרגישו חופשי להיות נדיבים עם המלח והפלפל, ותעשו ממש מסאז’ לסטייק כדי להחדיר את הטעמים. כשהסטייק שלכם מגיע לטמפרטורת החדר, תוכלו להתחיל לחמם את המחבת שלכם. אתם רוצים לוודא שהמחבת באמת חמה לפני שאתם שמים שם את סטייק הסינטה.

כשהמחבת חמה, מוסיפים פנימה את הסטייקים. אם אתם שומעים ישר טססססס סימן טוב. אם לא, סימן שהמחבת שלכם לא הייתה מספיק חמה, פחות טוב לסטייקים שלכם.

לאחר ששמתם את הסינטה במחבת נסו לא להזיז את הנתח יותר מדי. המטרה היא שהנתח יקבלה מקסימום חום ישיר כדי לפתח צריבה מדויקת. הזזה של נתח מספר 11 עלולה לגרום לתהליך הזה להתפספס והתוצאה לא תהיה טעימה. רק שצד אחד נצרב לחלוטין – זה הזמן להפוך את הסטייק. 

כמה זמן לוקח לסטייק סינטה להיות מוכן?

אם תהיתם כמה זמן לוקח לסטייק סינטה להתבשל – התשובה תלויה איך אתם אוהבים את הסטייק שלכם מבושל. מומלץ מדיום רייר, אם כי אנשים מעדיפים MW – שוב, הכול בהתאם להעדפה אישית.

זמן הבישול המדויק של הסטייקים ישתנה מעט בהתאם לעובי הסטייקים שלכם. לסטייקים עבים יותר לוקח יותר זמן להתבשל שכן לחום לוקח יותר זמן לעבור דרך הרקמה, בעוד שלסטייקים דקים יותר יש פחות מרחק לחום לעבור דרכו והם מתבשלים במהירות.

לסטייקים בינוניים במידת עשייה  M אנו ממליצים לבשל כ-2 דקות מכל צד. לסטייקים במידת עשייה R תספיק דקה וחצי, ולסטייקים וול דאן 3+ דקות מכל צד צריך להיות מושלם.

שימו לב כי השלב האחרון בתהליך בישול הסינטה הוא לאפשר לבשר לנוח. המנוחה חשובה שכן במהלך תהליך הבישול רבים מהמיצים השומרים על בשר רך וטעים מתפזרים בחום מתהליך הבישול. כאשר אתם נותנים לבשר לנוח, המיצים האלה מתגבשים מחדש, מה שהופך את הנתח לעסיסי הרבה יותר.

לאחר שתתנו לסטייק שלכם לנוח, תוכלו להגיש את הסטייק להגיש כפי שהוא עם תוספת אהובה כמו תפוחי אדמה, צ’יפס או סלט. אפשר גם להגיש אותו עם רוטב סטייק, או פשוט בתוספת שום ועשבי תיבול. אנשים רבים אוהבים להוסיף את עשבי התיבול ושיני השום למחבת בזמן שהסטייק מתבשל, ואז להשתמש בזה כרוטב סטייק.

איפה קונים בשר סינטה טרי?

תוכלו למצוא בשר סינטה אצלנו 😊 אנחנו עושים משלוחי בשר בתל אביב, בת ים, חלון, ראשל”צ וכל המרכז. הנה כמה דוגמאות לנתחים שתוכלו למצוא באתר שלנו. למעבר לכל סוגי הבשר בקר לחצו כאן.

איך לאחסן סינטה?

נתחי סינטה שעדיין נמצאים באריזת הקצביה נשארים טובים עד שלושה ימים במקרר. אפשרות נוספת היא לעטוף את הסינטה היטב בניילון נצמד או בקופסא ולשים מקפיא לאחסון  עד שלושה חודשים.

מתכון לבשר סינטה אגדי

מצרכים

1.5-1.3 ק”ג נתח סינטה

4-5 גבעולי רוזמרין

3-4 גבעולי טימין (אפשר להשתמש גם בטימין יבש)

2 כפות פלפל שחור גרוס גס- זה יוצא פיקנטי, למי שפחות אוהב אפשר לשים כף אחת

1 כפית מלח

2-3 כפות סילאן/ דבש

1 כפית גדושה חרדל ( אני מעדיפה דיז’ון אבל זה לא קריטי מבחינתי)

3-5 כפות שמן זית

אופן ההכנה

  1. מחממים את התנור ל- 180º C (לא טורבו!)
  2. שמים מחבת טפלון או פסים עם תחתית כבדה על הכיריים ומחממים אותה
  3. מורחים את הסינטה מכל הכיוונים בשמן זית- ומפזרים את המלח והפלפל בצורה שווה מכל הכיוונים. אנחנו אוהבים ממש למרוח את השמן זית בעזרת הידיים, וגם לאחר פיזור המלח והפלפל לעסות הבשר
  4. שמים את הבשר לצריבה קלה (2-3 דקות כל צד)
  5. בזמן שהבשר על המחבת ערבבו את החרדל עם הדבש/ סילאן ועלי הטימין בצלוחית קטנה
  6. שימו נייר כסף על תבנית אפייה ומעליה מקמו רשת. באמצע הרשת שימו מחצית מענפי הרוזמרין. אם אין רשת, אפשר פשוט לשים את עלי הרוזמרין בתבנית
  7. כשהבשר נחרך קלות משתי הצדדים הניחו את הבשר על צלחת ומרחו אותו היטב בתערובת שהכנו קודם. מקמו את הבשר על ענפי הרוזמרין, כשהשומן כלפי מעלה והכניסו את התבנית לתנור
בשר סינטה

כמה מילים אחרונות

אנחנו מקווים שמצאתם את המדריך הזה שימושי 😊

אם יש לכם עוד שאלות, אנחנו באטליז אחים אהרון זמינים עבורכם תמיד! כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללחוץ על כפתור הווטסאפ ונשמח לענות על כל שאלה.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך