סטייק טומהוק – כל מה שרציתם לדעת

תכירו את מלך הבשרים ואת אחד הנתחים הכי מבוקשים בקצבייה – סטייק טומהוק! מדובר בנתח עסיסי, משובח שקל  מאוד להכנה, אבל עדיין…הרבה אנשים לא יודעים עליו המון ואיך להכין אותו. בדיוק בשביל זה, המומחים שלנו באחים אהרון הכינו לכם מדריך מפורט שיסביר לכם את כל הדברים החשובים על הנתח הזה, עם דרכי הכנה ומתכון שווה במיוחד! אז שנתחיל? 

מהו הטומהוק?

טומהוק הוא סטייק מבשר בקר. כדאי לדעת שהוא גם נחתך עם חתיכה קטנה של אסאדו. בניגוד לסטייק פריים ריב שמגיע עם עצם קצרה, ומסטייק אנטריקוט שאין בו שום עצם – הטומהוק מגיע עם עצם ארוכה שמאפיינת אותו, והשם שלו מגיע בגלל הדמיון הרב שיש לנתח עם הצורה של גרזן. כדאי לדעת כי ההדלים בין הנתחים השונים לרוב מגיעים בגלל אופן החיתוך או הקיצוב עצמו, ומומלץ לצלות אותם גם בדרכים שונות. 

סטייק הטומהוק הוא נתח יחסית גדול, בעל מראה מרשים. המרקם שלו עשיר, רך כמו חמאה והוא אחד הנתחים היותר עסיסיים. השרירים והעצם הגדולה שלו מוחזקים על ידי קרום גידים לצד קטעי שומן גדולים, דבר שתורם רבות לטעמים שיוצאים בתהליך הצלייה או יישון הבשר. 

 אנחנו נפרט לכם על שני השרירים העיקריים שיש בנתח – ומה התרומה שלהם למרקם ולטעם הסופי

    •  עין הצלע: זהו החלק המרכזי והעסיסי ביותר בכל נתח. ריכוז השומן השרירי נמצא בעין הצלע, והוא מוקף בעוד 2 גרעיני שומן שמכונים בשפה המקצועית ספינאליס דורסי וקומפלקסוס.
    •  מכסה הצלע: מוכר גם בשמו השני – כתר הצלעות. הוא ממוקם ממש מעל העין של הצלע וגרעין שומן מפריד בינו לבין שריר הלונגיסימוס דורסי. למכסה הצלע יש שיוש מצוין והוא נחשב לחלק מאוד עסיסי, טעים ובעל טעם עשיר.

ראוי לציין שנתח הטומהוק נחשב לאחד הנתחים היותר יקרים, וזה משהו שהוא נכון לכל קצביה. המחיר שלו נובע בעיקר בגלל האיכות הגבוהה שלו, אבל זה גם קשור לעבודה הרבה שנדרשת מהקצב. ההבדלים בין הנתחים כאמור נובעים מאופן הקיצוב וכל אחד מהם ידרוש יחס מעט שונה. 

סטייק טומהוק

מאיפה נתח מגיע בפרה?

הנתח מגיע החלק המרכזי שלל צלעות הפרה, איפה שנמצא הפריים ריב, שממוקם בין צלעות 7 ל11, שם נמצא הבשר הכי משובח של הפרה. 

איפה קונים סטייק טומהוק?

קצביית האחים אהרון יהיה ההימור הטוב ביותר כדי להשיג סטייק טומהוק משובח. שימו לב שמדובר בנתח שלא נמכר בכל קצבייה – ובטח שלא בכל סופר. אז אם אתם מחפשים אחר נתחים מיוחדים תמיד צרו קשר עם הקצב שלכם וודאו אם הוא בכלל עובד עם נתחים כאלה.

אנחנו תמיד ממליצים לקנות בשרים בקצביות שאתם מכירים, ושאתם סומכים בעיניים עצומות על הקצב שלכם. במיוחד כשזה מגיע לנתחים יחסית יקרים כמו סטיקי טומהוק – אתם ממש לא רוצים למצוא את עצמכם קונים חתול בשק. בחרו במקום עם מוניטין שעובד עם ספקי הבשר הטובים ביותר…

איך מכינים סטייק טומהוק

 בעוד שחלק מהאנשים בוחרים לצלות את הסטייק טומהוק בתנור בגלל הגודל המשמעותי של הנתח, אם להיות כנים, צלייה על המנגל נחשבת בדרך כלל לשיטה הטובה ביותר! יש כמה טיפים חשובים שחשוב להקפיד עליהם (ואנחנו נעבור באופן פרטני אחד אחד), כמו לדוגמה לאפשר לסטייק להגיע לטמפרטורת החדר, זה יבטיח לכם שהסטייק יבתשל בצורה אחידה. אם הסטייק קפוא, אז במצב כזה חשוב שתוציאו אותו ליומיים במקרר להפשרה איטית. 

טיפ ראשון – המלחה

הצעד הראשון להכנת סטייק טומהוק זה המלחה. חכו, זה עדיין לא שלב התיבול. בשלב זה יש להניח למלח לשבת על הסטייק כ-12 עד 24 שעות במקרר. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, הניחו את הסטייק על רשת על גבי תבנית אפייה. מלח משפר את המקרם והטעם של כמעט כל סוג של בשר אדום. למה? כי מתי שמורחים את המלח על הבשר הלא מבושל, המיצים בתוך הבשר נמשכים אל פני השטח. לאחר מכן, המלח מתמוסס ויוצר מעין מי מלח שנספגים באיטיות לתוך הבשר. התוצאה הסופית היא סטייק רך להפליא ומאוד חמאתי.

טיפ שני – תיבול

רק אחרי שהסטייק טומהוק הגיע לטמפרטורת החדר – ניגשים למלאכת התיבול (חשוב להוציא את הסטייק כחצי שעה עד שעה לפני שאתם מתכננים להכין אותו כדי להבטיח בישול אחיד). מכינים את תערובת התבלינים, זה מאוד תלוי בטעמכם האישי. אנחנו ממליצים: שמן זית, פלפל שחור, שום כתוש ופפריקה. משפשפים את הבשר היטב ונותנים לו לנוח כ-15 דקות ולספוג את כל התבלינים והטעמים. 

אגב, אם אתם רוצים לדעת איך להכין סטייק מושלם, מה לעשות ומה ממש לא, הכנו לכם מדריך מפורט שיגלה לכם את כל הסודות של הקצבים, לחצו כאן

באיזה שיטה כדאי להכין את הסטייק?

אתם יכולים להכין סטייק טומהוק בדיוק כמו סטייק רגיל, הגורם החשוב ביותר הוא לוודא שהוא מתבשל בצורה נכונה ושאתם מקפידים לתת לנתח להגיע לטמפרטורה של החדר לפני שאתם מכינים אותו. כך תוכלו להימנע ממצבים של מידות עשייה שונות בסטייק. 

איך מכינים אותו בתנור?

יש להדליק את התנור על חום כמה שיותר נמוך, משהו כמו 120 מעלות מצלזיוס. השאירו את הסטייק שלכם להתבשל שם במשך 40 דקות עד שעה. כדאי לבדוק עם מד חום של בשר מה מצב הנתח על מנת למנוע מצבים של ייבוש הבשר.

איך מכינים סטייק בגריל?

הזיזו את הגחלים שלכם מצד לצד…אם אתם משתמשים בגריל גז, הדליקו רק צד אחד של הגריל. השאירו את הסטייק שלכם רחוק ככל האפשר מהפחמים או מהמבער. הפכו אותו מדי פעם כדי לוודא ששהוא חום אחיד. גם כאן כדאי להשתמש במד חום כדי לוודא שאתם לא עוברים את מידת העשייה הרצויה. 

כתבתי על כך מדריך שלם, תוכלו לקרוא אותו באיך להכין טומהוק כבגריל 

חשיבותו של מדחום לבשר

כשמבשלים סטייק, במיוחד כשמדובר בנתח יחסית יקר, מדחום לבשר הוא דבר מאוד חיוני. אנחנו ממליצים לכם לא להתעצל ולקנות עוד היום מדחום, היום הם לא יקרים, ואם אתם ממש רוצים להשקיע – תוכלו לקנות מדחום שמחובר לאפליקציה ומתריע לכם מתי הבשר מגיע לטמפרטורה הרצויה. זה יאפשר לכם להכין סטייקים מושלמים, בלי טעויות ומבלי להסתכן בבישול יתר. 

איך כדאי להגיש סטייק טומהוק?

עם המון רכות ואהבה…😉

ועכשיו ברצינות, בגלל שהעצם המרשימה והענקית מאפיינת מאוד את טומהוק – כדאי לתת לה שואו, זוהי ממש עניבת הפרפר של הטוקסידו. אז איך מגישים?

ראשית חותכים את הסטייק מהעצם

לאחר מכן יש לפרוס את הבשר לפרוסות

לבסוף סדרו את הבשר בחזרה סביב העצם כך שזה ייראה כאילו הוא עדיין על העצם…מבטיחים שזה יספק הצגה מרהיבה לסועדים 😊

הרטבים הטובים ביותר לסטייק

יש אנשים שמאמינים בשום דבר מלבד מלח ופלפל טוב. מבחינתנו, אנחנ אוהבים לשנות את הטעם של הארוחה תוך כדי כך, אז תמיד מתחילים עם ביס טהור שכולל רק מלח ופלפל, ואז אם רוצים אפש לעבור לרוטב סטייק נחמד או כל רוטב אחר שאוהבים. אנחנו פחות ממליצים לכם לערב כאן מרינדות לבשר, אפשר פשוט לקנות איזה רוטב סטייק משובח ולהתענג על הטעמים. אנחנו בטוחים שאתם תיהנו מהסטייק גם ללא רוטב, כי הטעם של הנתח הזה הוא באמת מדהים!

בשר מספר 5

מתכון לסטייק טומהוק אגדי

ציוד

גריל

רכיבים

סטייק טומהוק עם עצם מחוברת.

2 כפות מלח

2 כפות שמן זית

1 כף פפריקה מתוקה

1 כפית פלפל שחור

4 שיני שום, כתושות

 

הוראות הכנה

ממליחים באופן חופשי את הסטייק כולו במלח.

מניחים את הסטייק על נייר אפייה (על רשת אם יש לכם) למשך 12-24 שעות ללא כיסוי במקרר.

מוציאים את הסטייק מהמקרר ומניחים לו להגיע לטמפרטורת החדר. הטמפרטורה הפנימית של הסטייק צריכה להיות סביב ה21 מעלות צלזיוס. זה שלב חשוב, אז אל תוותרו עליו!

מחממים את התנור ל-100 מעלות צלזיוס.

מכינים את תערובת התיבול ומערבבים את כל הרכיבים: שמן זית, פפריקה, פלפל שחור ושום כתוש

מכניסים את הסטייק לתנור, עד שהטמפרטורה הפנימית שלו מגיעה למידת העשייה הרצויה. השתשו במד חום לקריאה מדויקת ולקבלת התוצאות הטובות ביותר. משך הבישול צריך להיות בין 35-50 דקות.

מדריך מידות עשיה:

R – 48 מעלות טמפרטורה פנימית.

MR- 51 מעלות טמפרטורה פנימית

M – 54 מעלות טמפרטורה פנימית

הערה חשובה: שימו לב שמשך זמן הבישול ישתנה בהתאם לנתח הסטייק וכן לתנור שלכם. לכן, אל תסתמכו רק על משך הזמן שרשום כאן, אלא רק על המדחום שלכם.

לאחר שהסטייק יתבשל, הפעילו גריל או מחבת על אש בינונית גבוהה.

הוציאו את הסטייק והעבירו אותו לגריל/מחבת פסים שחוממה מראש. תצרפו באופן שווה מכל צד כ-3 דקות עד לקבלת סימני צריבה. מוציאים אךת הסטייק ונותנים לו לנוח ללא כיסוי – למשך 5 דקות.

חותכים את הסטייק ומגישים לצד תוספת שאוהבים – סלט, תפוחי אדמה, אורז או כל דבר אחר. שיהיה בתיאבון! 

לעוד מתכוני בשר וסטייקים לחצו כאן

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך