איך להכין סטייק טומהוק בגריל

פעם שאלתי איזה חבר, מה כל כך מדליק אותו בלטפס על הרים כל כך  גבוהים ומסוכנים. הוא השיב לי בשיא בביטחון פשוט ובלי צל של ספק – כי הם שם. משהו בתשובה חסרת ההסבר, קצת הרגיזה אותי. אולי זה בגלל שלא ניחנתי ביצר הרפתקני ורצון לטפס על פסגות מושלגות.

את ההרפתקנות שלי אני פורק במטבח, בין להבות, בשרים אדומים, בצקים וסכיני מטבח חדים.

עד שיום אחד ראיתי סטייק טומהוק אדום וטרי, בוויטרינה של קצבית האחים אהרון. הרגשתי שנדלקה בי האש שהוא דיבר עליה. מבט אחד ונגמר הסיפור, הייתי חייב לגלות איך להכין סטייק טומהוק בגריל!

אולי זה הצורה הגרזנית של הסטייק שהדליקה את החיה שבי, אולי זאת העצם שמעניקה לסטייק מראה וגם טעם סופר מדליקים ואולי כי הבשר הזה באמת וואו. כך או כך, הגיע הזמן שהסנדלר (אני קצב) שבי ייצר לעצמו נעליים משובחות – או במילים אחרות, הייתי חייב לנסות להכין אותו בעצמי, כמו מקצוען.

אין מה לומר, סטייק טומהוק זה חתיכת יצירת מופת בשרנית, רק להסתכל עליו עושה לי נחת, ולאכול אותו? וואי וואי, זאת חוויה מטריפה! לא פלא שקישרו את השם שלו לאינדיאנים – בגלל הצורה שלו, שמזכירה את צורת הגרזן שלהם המכונה טומהוק. בואו נגיד, שאחרי שתאכלו את הנתח הזה, האינסטינקטים של איש ואשת המערות שלכם ירקדו במעגלים! מילה של קצב.

בתוך חובב בקר מבטן ומלידה, זה אחד מהסטייקים הכי טובים שאכלתי. אני אוהב בו הכל! מהחלק החיצוני החרוך והקריספי, המרכז האדום של ועד לכרסום העצם העשירה.  

למזלי, אני מוקף מבוקר עד ליל באנשי בשר תותחים אחד אחד. גייסתי את החוקר שבי והתחלתי לקרקר אחריהם, שאלתי שאלות, אספתי מיטב השיטות, הטיפים וסודות המקצוע שיעזרו לי להכין את הסטייק המושלם.

להגיד לכם שעל הפעם הראשונה יצא מושלם? לא בדיוק.

הקטע (המתסכל ומענג באותה נשימה) בלעבוד עם בשר, זה שהוא מצריך ממני להצליח להיות על זה לגמרי! חד ומדויק. לפעמים דקה, או אפילו חצי דקה יכולים להיות משמעותיים מאוד למרקם ועסיסיות הבשר.

אחרי כמה ניסיונות לוהטים סביב הגריל, הבנתי את הקטע והחלטתי להביא לכם את הבשורה – סטייק טומהטוק שווה כל רגע של השקעה!! כשהוא מבושל נכון, הסטייק הזה עשוי להיות הבשר הכי טוב שיצא לכם מהגריל. אפשר להגיע לתוצאות כל כך מרשימות ועסיסיות על הגריל הביתי, שלא הייתם מאמינים שאתם נמצאים בבית ולא באיזה מסעדת יוקרה מפונפנת.

איך להכין סטייק טומהוק בגריל? זה אולי נשמע מאיים, אבל לא צריך כשרון מולד או ידיד זהב.

מה אתם כן צריכים?

תעקבו אחרי המדריך שלי, תצטיידו בבשר טרי, תבלינים, גריל, כלי עבודה ואתם מוכנים לצאת לדרך!!

נעים להכין, סטייק טומהוק

כדי להבין את רמת המושלמות של הנתח הזה, כדאי להכיר אותו קצת.

אז טה דה!!! סטייק טומהוק מגיע מכלוב הצלעות של הבקר, הוא מוקף בשרירים העוברים לאורך עמוד השדרה של הפרה,, אבל לשם שינוי, השרירים האלה לא עובדים קשה בכלל וזה הופך אותם לרכים מאוד אחרי הבישול. הוא שוכן בשכנות לסטייקים טי בון ופורטהאוס

ברוב המקומות חותכים אותו ומשאירים חמישה עד 12 סנטימטרים של עצם בולטת שנשארת מחוברת לבשר. העצם נחתכת ומקוצצת באופן כזה שלא יישאר עליה בשר או שומן, ככה היא קיבלה מראה של ידית, או גרזן טומהוק. הוא מכונה גם צלע ריב.

לא רק שהחיתוך המתוחכם מעניק לו מראה וואו, השילוב בין השומן, השרירים והעצם מעניקים לבשר טעם מתקתק, עשיר, חמאתי ובמרקם פנומנלי!

איך להכין סטייק טומהוק בגריל?

אם יצא לכם להחזיק סטייק טומהוק ביד, אזה כנראה שהבחנתם מייד שהוא לא כמו כולם. הגודל והעובי שלו מצריכים יחס מיוחד!  צריבה עקיפה היא הדרך הכי טובה לבשל טומהוק.

השיטה של הצריבה ההפוכה מאפשרת לבשר להתבשל היטב מבפנים על אש נמוכה, ואז הגריל הלוהט נותן את הקיק הקריספי ומסיים את הבישול. התוצאה היא קרום קריספי ורוחש מבחוץ ומבפנים אדום ויפה.

כשאני צולה את הבשר שלי לרוב הוא יהיה במידת עשייה של מדיום רייר, או לכל היותר מדיום. זה לא אומר שככה אתם צריכים לאכול את הבשר (אם כי מידת עשייה גדולה מזה, פשוט הורגת את הבשר).

הנה טבלת טמפרטורת למידות עשייה מגוונות לסטייק טומהוק:

מידת עשייה

זמן צלייה

טמפרטורת היעד שלנו

רייר

דקה שתיים

46 עד 48

מדיום רייר (מומלץ!)

שתיים עד שלוש דקות

48 עד 54

מדיום

ארבע עד חמש דקות

57 עד 60

מיום וול

חמש עד שש דקות

60 עד 65

וול דאן – (לא מומלץ!)

שבע עד שמונה דקות

65 עד 70

בואו נדבר על הבשר

  • סטייק טומהוק מקוצר וואגיו – נתח סופר איכותי! עם טעמים עשירים ועמוקים, אל תדאגו אנחנו משאירים את העצם, היא רק קצרה יותר, זה נוח ולא פוגם בטעם. הוא מגיעה במשקל שמתחיל ב- 700 גרם עד קילו – מתאים לסועד אחד – ואפשר גם יותר, תלוי בקיבולת שלכם!

 

  • סטייק טומהוק – סטייק בשרני ואיכותי, עם כל הטעמים הייחודיים לבשר הזה. הוא מגיע עם עצם מרשימה וטעימה במיוחד! אז תתכוננו הארוחה הבאה שלכם הולכת להיות שואו רציני. כל סטייק מגיע במשקל של 700 גרם עד קילו. מתאים לסועד אחד, ואם אתם ממש רעבים, אפשר להגדיל את משקל הנתח.

אילו מרכיבים תצטרכו?

אני באופן אישי אוהב את הטעמים הטבעיים של הבשר, ולכן אני לא משתמש בתבלינים דומיננטיים שיסוו את טעמי הבשר אלא להיפך, אני משתמש בתבלינים שיעצימו אותו.

  • סטייקים במשקל ממוצע של קילו.
  • תבלינים: מלח גס, פלפל שחור גרוס, אבקת שום (אופציונלי)
  • שמן זית ורוזמרין – למשוח את הסטייק בזמן שהוא נח (אופציונלי)
  • מד חום בשר דיגיטלי
  • מלקחיים
  • סכין חיתוך חדה
  • קרש חיתוך 

איך להכין סטייק טומהוק בגריל – סקירה המלאה

1# תנו לסטייק מנוחת יופי

לפני שמתחילים לעבוד עם הסטייק, מוציאים אותו מהקירור למנוחה של שעה לפחות בטמפרטורת החדר. בזמן הזה הבשר יצמצמם את הפער בין הטמפרטורה שלו לגריל. זה יעזור לכם לצלות אותו בצורה אחידה וטובה יותר.

בזמן המנוחה, פזרו כמות שווה של מלח גס משני צידי הסטייק, אם אתם חובבי הז’אנר כמוני, אתם יכולים למשוח אותו בשמן זית איכותי ולפזר מעט אבקת שום ורוזמרין טרי או יבש. תעשו לבשר מסאז’ עמוק ותנו לו לנוח.

2# מחממים את הגריל

בזמן שהבשר נח, זה הזמן שלנו לחמם מנועים!

מבחינת סוג הגריל – גריל גז זה נהדר, זה מאפשר לנו להגיע לטמפרטורות מדויקות בקלות, באזור של הבישול הישיר וגם בבישול העקיף. אפשר להשתמש גם בגריל פחמים, עשיתי את זה הרבה פעמים ויצא מושלם. רק שימו לב שאתם דואגים שקצה אחד של המנגל יהיה עמוס בגחלים לוהטות לבישול הישיר והאזור השני יהיה ריק לגמרי או עם ממש מעט גחלים, לבישול העקיף.

מחממים את הגריל גז, או הפחמים לחום של 225 עד 250 מעלות צלזיוס, מניחים את רשת הצלייה על הגריל ומשפשפים אותה בבד ושמן, או במברשת ייעודית עם שמן, כדי לנקות אותה.

3# משגרים את הבשר

אחרי שהרשתות התחממו די הצורך, מניחים את הסטייקים על הגריל, על אש עקיפה (הרחק מהפחמים החמים, בצד הפחות חם, זוכרים?). אם הגריל שלכם כולל מכסה, זה הזמן לכסות את הבשר ולתת לו להיצלות עד שהוא מקבל צבע שזוף, או בעגה המקצועית, נוצרת “קליפת עץ”, קרום מבחוץ.

כדי להיות מדויקים ולא להתעסק בניחושים, אני ממליץ להצטייד במדחום בשר, זה קל ונוח למדוד אתו את הטמפרטורה הפנימית של הבשר.

אנחנו מדברים על טמפרטורה פנימית של 46 עד 48 מעלות, זה מספק מידת עשייה של מדיום רייר, וזה לוקח חצי שעה עד ארבעים דקות של בישול עקיף.

אחרי שהסטייק סיים את הבישול העקיף, מעבירים אותו לצלייה ישירה בחום גבוהה, ל- 3 דקות מכל צד. שימו לב שגם בצלייה העקיפה וגם בישירה כדאי לבדוק את הטמפרטורות לעיתים די קרובות.

כאשר הטמפרטורה הפנימית של הסטייק מגיע ל 53 עד 54 וחצי מעלות, מידת עשייה של מדיום רייר, אפשר להוריד את הסטייק מהגריל ולתת לו לנוח על קרש חיתוך חמש דקות. בזמן הזה הוא ימשיך להתבשל עוד קצת.

4# מתבלים, פורסים ומגישים!

מייד לאחר שהסטייק ירק מהגריל מתבלים אותו בפלפל שחוק גרוס (לא לפני כי הפלפל נוטה להישרף ולשחרר טעמי לוואי חמוצים) בוזקים מעט שמן זית ומניחים לו לנוח חמש עד עשר דקות לפני שמגלפים אותו מהעצם.

המנוחה מאפשר לבשר לשחרר את המיצים האצורים בפנים, ואתם מקבלים בשר עסיסי ורך לתפארת! אפשר להגיש שלם, או שניתן לפרוס או הבשר לפרוסות בעובי של שני סנטימטר.

טיפים קטנים למנה גדולה!

  • אם אתם רוצים להגיש את הסטייקים תוך שמירה על אסתטיות מסוימת, ניתן לעטוף את העצמות בנייר כסף. זה גם יכול להיות נוח עבור אלו שלא אוהבים לאחוז ישירות בעצם.

 

  • הלכתם על מנגל פחמים ואתם רוצים לקחת את עושר הטעמים לקצה? נהדר! הוסיפו לפחמים שבבי עץ דובדבן, או עץ אחד שמתאים לעישון בשר בקר. התוספת הקטנה הזו תעשיר ותעמיק את טעם הבשר עוד יותר.

 

  • כמו שאמרתי, השתמשו במדחום! יש אנשים שצריכים לעבור איזה מחסום כדי להצטייד בכלי הנהדר הזה. זה יהפוך את כל צלייה להרבה יותר מדויקת וזה לא מצריך יותר עבודה או מאמץ.

כמה מילים לסיכום

זה כל מה שאתם צריכים לדעת על איך להכין סטייק טוהמהוק בגריל. רואים? זה ממש לא מדע טילים מסובך וכשתכנסו לזה תגלו שזה תענוג אמיתי!

עכשיו רק נשאר לכם להצטייד בבשר איכותי, כלי עבודה ולהתחיל לנסות! שיהיה בהצלחה ונתראה בפסגת ההר, או ליד הגריל!

 

הגיע הזמן לארוחה מפוארת, ואתם לא רוצים לפשל עם הבשר? אתם בחברה טובה!

האחים אהרון מזמינים אתכם להנות מבשר באיכות וטריות שבאמת אין לה תחרות! אנחנו נמצאים בשוק התקווה הססגוני. אם אין לכם זמן להגיע הפעם, אנחנו דואגים לכם! עם משלוח מקורר ואיכותי עד לפתח הבית!

נשמע טוב מכי להיות אמיתי? נסו אותנו! 😜 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך