קובה בשר – המדריך המלא + 3 מתכונים

לאחרונה אני במצב רוח נוסטלגי, ויוצא לי להיזכר הרבה בבית של סבתא שלי ובזיכרונות הקסומים שחלקנו, עולה לי בראש מנה אחת מסוימת – מנה שמגלמת חום, מסורת ואהבה שרק היא יכלה להחדיר בכל ביס. המנה הזו קובה. קובה עירקי עם סלק שתמיד מחזיר אותי למטבח ילדותי…שבו הריחות המשכרים רקדו באוויר. 

כילד, המטבח של סבתי היה מקלט – ממלכה קסומה שבה היא שלטה כמלכה הקולינרית, הסינר שלה סמל ליכולת המדהימות שלה במטבח. בין ארבעת הקירות האלה היא הפעילה את הקסם שלה, והפכה מרכיבים פשוטים ליצירות מופת לחיך. 

הכנת הקובה  הייתה טקס, כזה שהחל הרבה לפני שחותכים את הבצל הראשון לקוביות. הכל התחיל בטיול לשוק, שם סבתא הייתה בוחרת ידנית את הסולת הטרייה ביותר, תבלינים  ונתחי בשר משובחים הייתה מבקש מסבא להביא מהקצביה המשפחתית.

בחזרה למטבח, הייתי מתיישב בשקיקה על שרפרף, מתבונן ביראת כבוד כשהיא עובדת בקפידה את הכישוף הזה שנקרא קובה סלק. הצעד הראשון היה השריית הסולת,  בזמן שהיא מכינה את שאר המרכיבים. תוך כדי עבודתה, ידיה נעו בחן שנולד משנים של תרגול, אצבעותיה קוצצות בזריזות בצל, קוצצת שום ובשר

עם החומרים שהוכנו בקפידה, הגיע הזמן להרכיב את הקובה. ידיה והחכמות, לקחו  את השליטה, שילבו את הבצק  עם הבשר הטחון דק, ויצרו כדורים קטנים וסימטריים. את הקובה היא הייתה מטגנת או מכינה בתנור – לפי מה שהתחשק לה. הריח היה מציף את המטבח, בזמן הזה הייתה מכינה את המרק סלק.  הדקות הרגישו כמו שעות ולבסוף הכול כבר היה מוכן. התאספנו סביב השולחן כל המשפחה – עם אהבה משותפת למאכל הזה ולאישה המופלאה הזו.

לאחרונה החלטתי לחזור להכין קובה בבית – והחלטתי לשתף את המתכון של סבתא, אבל לא רק. אצלנו, היינו מכינים תמיד קובה עירקי, אבל מאז יצא לי ללמוד להכין עוד הרבה סוגים אחרים של קובות – ואני הולך לתת לכם כאן מתכונים, תוכלו לדלג ישירות למתכון לפי תוכן העניינים. 

תוכן עניינים

על מלאכת הכנת הקובות

למידת הכנת קובה לקח לי זמן. זה היה מסע -. ללמוד להכין קובה היה טקס, עדות למחויבות שלי לשמר את הטעמים והזיכרונות של ילדותי. חמוש במתכונים שעברו על פני דורות – יצאתי ללמוד את הטכניקות המורכבות והניואנסים העדינים שהפכו את הקובה של סבתא ליצירת אמנות. זה היה מסע נוסטלגי, מרתק ואני כאן כדי לשתף את המסקנות בעיקר. כמובן שאני מדבר כאן המון על החוויה שלי בהכנת הקובה בשר – אם תרצו תוכלו לדלג בהמשך למתכונים. 

הצעד הראשון היה לשקוע בספרות המטבח העירקי, לזלול ספרי בישול ולהתעמק בטעמים המסורתיים. למדתי את סוגי הקובה השונים – נא, אפוי או מטוגן – ואת הווריאציות במילויים ובתיבול. התברר שהמנה הזו היא יותר מסתם מתכון; זה היה השתקפות של היסטוריה, תרבות ופרשנות אישית.

לאחר מכן, ביקשתי הדרכה מעוד קרובי משפחה. הקשבתי לסיפורים שלהם, ספגתי את חוכמתם וקיבלתי לא מעט טיפים וטריקים שעזרו לי להכין את קטבה הבשר המושלם.  הפשלתי שרוולים ונכנסתי למטבח. ריח התבלינים המוכר עטף אותי, וזיכרונות הציפו את מוחי כשמדדתי, קצצתי וערבבתי בקפידה.  להרגיש את המרקם של הסולת כשהיא מתרככת בידיי, לעצב את הבצק בזהירות ובדייקנות ולמלא אותו במלית הבשר- זה היה ממש כמו ריקוד.

כמובן, שהיו גם טעויות בדרך. הניסיונות הראשוניים שלי היו רחוקים מלהיות מושלמים.  אבל התמדתי, למדתי מכל טעות, התאמתי את התבלינים והתנסיתי במילויים שונים.  עם הזמן, כששכללתי את כישורי, הקובה  החלה להידמות לאלה שסבתא מכינה. המחמאות מהמשפחה והחברים גרמו לי להבין שאני כבר בדרך הנכונה, ועם כל מנה מוצלחת, הרגשתי שהחיבור שלי לשורשים שלי מתחזק. 

וכך, אני מעביר את אומנות הכנת הקובה לכם – עם כל הסודות ומה שלמדתי בדרך. כי קובה היא יותר ממנת בשר רגילה. אז בואו נצא לדרך עם כמה מתכוני קובה טעימים – הראשון קובה סלק עירקי. 

מה זה קובה?

קובה זה מאכל מזרח תיכוני מסורתי אשר תופס מקום מיוחד במטבח הלבנוני אבל לא רק. זוהי יצירת מופת קולינרית המשלבת סולת, בורגול, בשר טחון (בדרך כלל כבש), ומגוון תבלינים ומילויים. 

לקובה שאנחנו כל כך אוהבים יש היסטוריה עשירה. מאמינים שבמקור במקור היא מגיע מאזורים ההרריים של לבנון, שם הזמינות של דגנים וכבשים הפכה אותו למאכל אידיאלי עבור הקהילות המקומיות. עם הזמן הוא התפשט לאזורים אחרים במזרח התיכון, כולל סוריה, עיראק ופלסטין, כל אזור הוסיף את הטוויסט הייחודי שלו למתכון.

המילה “קובה” עצמה נגזרת מהמילה הערבית “קובה”, שפירושה “כדור” או “כיפה”. שם זה משקף את הצורה המסורתית של המנה אם כי יש הרבה קובות שמיוצרות גם בצורת “בייסול אמריאי” מאשר כדור. הכנת הקיבה כרוכה במספר שלבים וטכניקות מרכזיות הדורשות מיומנות ודיוק – נגיע לדבר על זה בהמשך.

המרכיב העיקרי בקיבה הוא חיטת בורגול, אותה משרים ולאחר מכן משלבים אותה עם בשר טחון. הבשר הוא בדרך כלל טלה, אך ניתן להשתמש גם בבשר בקר או בתערובת של שניהם (וגם בזה אנחנו נגע בהמשך). יש עמים שמשמשים בסולת ולא בבורגול – זה הכול תלוי מאיפה המנה. תערובת הבשר והבורגול מתובלת בתערובת של תבלינים, כולל פלפל אנגלי, קינמון, אגוז מוסקט, ולפעמים אפילו נענע או פטרוזיליה, מה שמעניק למנה את הטעם הארומטי הייחודי.

לאחר מכן מעצבים את התערובת דמוית הבצק בעבודת יד, כשבמרכזה נוצר שקע למילוי. המילוי יכול להשתנות בהתאם להעדפה אישית ולווריאציות אזוריות. מילויים נפוצים כוללים תערובת של בשר טחון, בצל, צנוברים ותבלינים, או שילוב של בצל מקורמל, פטריות ואגוזים. לאחר הוספת המילוי, הקובה נאטמת בקפידה ומעצבת לצורתו האופיינית.

לקיבה יש חשיבות תרבותית וחברתית משמעותית במטבח הערבי והישראלי. הוא מוגש לעתים קרובות בארוחות שבת אבל גם מהלך אירועים מיוחדים, מפגשים משפחתיים וחגיגות. מגש של קובה הוא סמל לאירוח ואחדות, המפגיש אנשים סביב מנה טעימה ונוסטלגית.

תאמינו או לא – אנשים ברחבי העולם התאהבו בקובה, גם במדינות שרחוקות מישראל וממזרח התיכון.  ההיסטוריה העשירה שלה, הטעמים המיוחדים ממשיכים להפוך את הקובה לאוצר קולינרי אהוב, המשמר את המורשת והמסורת של המזרח התיכון לדורות הבאים.

איזה בשר מתאים לקובה?

בואו נדבר על איזה בשר מתאים למילוי קובה: 

בקר: בשר בקר טחון הוא תחליף פופולרי לכבש בקובה. הוא מציע טעם עדין יותר בהשוואה לכבש, מה שהופך אותו מתאים למי שמעדיף טעם פחות דומיננטי. חפשו בשר בקר טחון שיש לו יחס שומן טוב שכן זה יעזור לשמור על הלחות ולמנוע מהמנה להתייבש מדי. למרות שזה עשוי לגרום לפרופיל טעמים שונה במקצת מאשר הקובה המסורתית, בשר בקר עדיין יכול ליצור מנה טעימה לא פחות.

שילוב של בשר טלה ובקר: ערבוב כבש ובשר בקר יחד יכול לספק טעם מאוזן. שילוב זה מוסיף נופך של העושר המובהק של הטלה תוך שמירה על הטעם המוכר של בשר בקר. אפשר  להתאים את היחס בין כבש לבשר בקר בהתאם להעדפות שלכם.

עוף או הודו: עוף או הודו טחונים יכולים לשמש כחלופה קלה יותר לכבש בקובה. בשרים אלה מציעים מקור חלבון רזה יותר ועדיין מספקים טעם נעים. חשוב לזכור שלעוף והודו יש טעמים עדינים יותר בהשוואה לבשר טלה או בקר, אז אולי כדאי לתבל אותם בנדיבות רבה יותר בתבלינים כדי לשפר את הטעם. אפשרות זו מתאימה במיוחד למי שמעדיף בשר קליל יותר. 

אפשרויות צמחוניות/טבעוניות: אם יש לכם חברים טבעוניים ואתם רוצים לפנק אותם בקובה, יש דרכים יצירתיות להכין קובה טבעוני או צמחוני. עדשים מבושלות, פטריות או תערובת של דגנים וקטניות יכולים לשמש כבסיס טעים ומשביע. ניתן לתבל את החלופות הצמחוניות או הטבעוניות הללו בתבלינים שנותנים טאץ’ יותר בשרי כמו כמון. המילוי יכול להיות מורכב ממרכיבים כמו בצל מקורמל, ירקות קלויים, אגוזים, או אפילו תחליפי בשר מהצומח כדי לחקות את הטעמים והמרקמים של המילוי המסורתי. שימו לב שבמנות צמחוניות חשוב להקפיד על תיבול נכון כדי לשפר את הטעם הכללי. התנסות בשילובים ויחסים שונים תאפשר לכם לגלות את הטעם והמרקם המועדפים עליכם.

טיפים לקובה המושלם

  • בחרו את הבורגול הנכון: השתמשו בחיטת בורגול טחונה עדינה או בינונית לקבלת המרקם הטוב ביותר. משרים אותו במים עד שהיא  הופכת לגמישה אך לא עיסתית.
  • השתמשו בבשר איכותי: העדיפו בשר טלה טרי ואיכותי או שילוב של טלה ובשר בקר. הבשר צריך להיות בעל איזון טוב של שומן.
  • מרקם הבצק: השגת מרקם מדויק בבצק זה חיוני להצלחה של הקובה.  התערובת צריכה להיות לחה מספיק כדי להחזיק את צורתה אך לא דביקה מדי.
  • שלבו תבלינים: שילוב התבלינים הוא המפתח לטעם המושלם של הקובה. הצטיידו  בתבלינים כמו פלפל אנגלי, קינמון, אגוז מוסקט ואפילו מגע של כמון או כוסברה כדי למצוא את התערובת המתאימה לטעמכם.
  • שימו לב לאיזון המילוי: הקפידו על איזון הרמוני בין הבשר למילוי. המילוי צריך להיות טעים אך לא גםדוממיננטי מדי.  תהיו יצירתיים עם מילויים, תוך שימוש במרכיבים כמו בצל מקורמל, צנוברים, עשבי תיבול או ערבוביה של תבלינים.
  • מעצבים בזהירות: בעת עיצוב הקובה יש להרטיב את הידיים במים או בשמן זית כדי למנוע הידבקות. קחו את הזמן כדי לעצב כל חלק באופן שווה, וכן כדי לוודא שהמילוי סגור כראוי. זה יעזור למנוע את התפרקות הקובה במהלך הבישול.
  • התנסו בשיטות בישול: נסו שיטות בישול שונות כדי לחוות כמה וריאציות. האפייה מעניקה מראה חיצוני פריך, בעוד הטיגון יוצר מעטפת זהובה ופריכה
  • תנו לקובה לנוח: לאחר עיצוב הקובה נותנים להם לנוח זמן קצר לפני הבישול. זה מאפשר לטעמים ללהשתלב יחד, ולבצק לספוג עודפי לחות, וכתוצאה מכך מרקם וטעם יהיו טובים יותר.
  • הגשה: קובה משתלב נפלא עם מגוון תוספות. האפשרויות המסורתיות כוללות טפטוף שמן זית, תוספת של עשבי תיבול טריים כמו נענע או פטרוזיליה, וסחיטת מיץ לימון. ניסוי עם רטבים או מטבלים אחרים, כמו טחינה או רטבים על בסיס יוגורט יוכלו גם לשדרג את המנה פלאים.
  • נסו דברים חדשים: אין בעיה להיצמד למתכון המסורתי, אבל גם אל תפחדו להתנסות ולהוסיף טוויסט משכם לקובה. נסו לחקור מילויים שונים, תבלינים ועוד.

מתכון לקובה סלק עירקי במילוי בשר

מצרכים לכ -100 קובות

2 קילו בשר בקר עם עצם חתוך לקוביות – ממליץ על בשר מספר 10. 

חצי כוס שמן זית

3 גבעולי סלרי עם העלים

3 בצלים לבנים 

4 עלי דפנה

כ – 2 כוסות מים

פלפל שחור 

תיבול הבשר

חצי כוס שמן זית

בצל 1 גדול 

2 שיני שום כתושות 

3 גבעולי סלרי (העלים) 

מלח

 כפית פלפל שחור

פטרזוליה קצוצה 

לסולת

1 ק”ג סולת

כ – 3 כוסות מים 

4 כפות שמן זית

מלח

פלפל שחור

 

למרק

7 סלקים בינוניים

3  ליטר מים 

חצי כוס שמן זית

3 בצל לבן 

מלח

פלפל שחור

1 כפית חוואייג’ למרק

2 לימונים סחוטים 

חצי כוס סוכר חום

חזה עוף (לא חובה) 

איך מכינים קובה סלק ממולא בבשר?

בישול הבשר:  קחו סיר גודל וחחמו בו שמן. מתחילים לטגן את חתיכות הבשר – ממליץ לעשות זאת אחד אחד כדי שלא להוריד את הטמפרטורה של השמן. צרבו את הבשר טוב מכל הכיוונים. 

לאחר מכן, הוסיפו את הבצל והסלרי לסיר, הוסיפו את כל התיבול והנמיכו את האש. תבשלו שעה עד שהנוזלים מתאדים. יש לקרר את הבשר לחלוטין. לאחר מכן, חתכו את הבשר לקוביות קטנות. 

מתבלים את הבשר – לאחר מכן יש לחמם שוב שמן בסיר. הוסיפו לו את הבצל והסלרי וטגנו על אש יחסית נמוכה. יש לערבב מדי פעם עד שהבצל מזהיב. מוסיפים את הבשר שקצצצתם קודם ומערבבים טוב. מוסיפים תבלינים ומבשלים עוד כ-8 דקות, עד שהבשר כבר סופג את כל התבלינים והטעמים. מקררים. 

הכנת הסולת:  טוחנים את הסולת במעבד מזון כמה דקות. מעבירים את הסולת לקערה. בזהירות רבה, יש להוסיף מים, תוך כדי תלושו ותוסיפו גם תבלינים עד שמתקבל בצק דביק אך לא מדי (שתוכלו לעבוד איתו).

יצירת הקובות:  טיפ זהב: תעבדו עם ידיים רטובות. קחו בצק  בגודל יחסית קטן ותשטחו עם היד. תמלאו אותו בבשר (לא יותר מדי) ותבסגרו את הקובה. את הקובה שמוכן שמו על תבנית עם נייר אפיה. לאחר שסיימתם למלא את כל הקוביות – הכניסו לשעה למקפיא – הקובות צריכות להיות קפואות. 

המרק: את הסלקים יש לשים בסיר עם מים וחלקי עוך. בשלו אותם עד שהם רכים לגמרי. כעת הוציאו את הסלקים ותקררו אותם. לאחר מכן יש לגרד אותם ולהניח בצד. 

בסיר גדול חממו שמן. הוסיפו את הבצל, השום והסלרי וטגנו על אש נמוכה. מוסיפיםאת הסלק המגורר ומערבבים הכול יחד. מוסיפים את המים שבישלנו את העוף יחד עם הסלק ומביאים לרתיחה. מוסיפים את כל התבלינים למרק יחד עם הלימון והסוכר. מבשלים יחד כ-45 דקות. לאחר מכן הוסיפו את הקובות בזהירות ומבשלים עוד כ-40 דקות. 

שיהיה בתאיבון!!!

מתכון לקובה סורי מטוגן - טעיםםם

מצרכים

למעטפת הקובה:

  • 2 וחצי כוסות אורז פרסי
  • חצי קילו בשר טלה טחון או תערובת של בשר בקר עם טלה. 
  • מלח 
  • פלפל

למילוי:

  • חצי קילו בשר טלה/בקר טחון
  • ראש סלרי קצוץ
  • 150 גרם צנוברים
  • כפית מלח
  • פלפל שחור
  • רבע כפית קינמון
  • כפית גרגרי כוסברה כתושים
  • מעט שמן זית

לרוטב:

  • 3  בצלים קצוצים
  • חצי ליטר מיץ רימונים
  • 4 כפות תרכיז רימונים
  • חצי לימון סחוט
  • 2 כפיות סוכר חום 
  • חצי כפית פלפל אנגלית 
  • מלח

אופן ההכנה

  1. בשלב הראשון, ממליץ להשרות את האורז במים לחצי שעה. לאחר מכן לסנן. 
  2. העבירו את האורז למעבד מזון ותטחנו אותו.
  3.  מוסיפים את הבשר הטחון ומעבדים בפולסים קצרים. צריך להתקבל תערובת שניא כמו בצק.
  4. מכינים את המילוי: מערבבים בשר טחון, 2 כפות שמן זית, סלרי, מלח, פלפל, קינמון וגרגרי כוסברה. 
  5. נוטלים כדור בצק ומניחים בין שתי יריעות ניילון נצמד. מרדדים במערוך עד לקבלת מלבן בגודל 15 ס”מ. 
  6. כעת הסירו את הניילון העליון. יש לשטח על בצק האורז את מילוי הבשר, שימו לב שאתם משאירים מעט שוליים, זה יעזור בהמשך. 
  7. על תעורבת הבשר הבשר פזרו את הצנוברים. 
  8.  כעת הרימו את יריעת הניילון התחתונה וגלגלו את הקובה. את הקצוות יש לקפל ולסגור.
  9. בסוף צריך להיווצר לכם גליל שלם. 
  10. כעת תעטפו את הגליל בניילון נצמד והניחו במקרר. 
  11. לאחר שציננתו, בסיר גדול  מחממים  שמן זית ומזהיבים בו את הקובות אחת אחת מכל הצדדים.
  12. מניחים את הקובות הזהובות מכניסים לסיר את הבצל. מטגנים עד לשקיפות. מתבלים ומערבבים כמה דקות
  13. מוסיפים את כל הנוזלים והסוכר ומביאים לרתיחה. ואז הכניסו את הקובות. 
  14. מנמיכים את הלהבה למינימום ומבשלים כ40 דקות בסיר מכוסה, כאשר מדי פעם דואגים להרים את המכסה ולוודא שלא צריך להוסיף נוזל בישול.
  15. לאחר מכן, תעבירו  את הקובות לצלחת הגשה. חותכים כל גליל שיצא ל2 אפשר גם יותר. שופכים נוזל בישול על הקובות המוכנות מגישים עם אורז לבן. בתיאבון!! 

מתכון לקובה לבנוני

רכיבים למילוי הקובה בשר:

  • 1 בצל קצוץ 
  • 300 גרם בשר טחון טלה 
  • כף שמן זית 
  • פלפל אגלית 
  • רבע כפית קינמון 
  • מלח לפי טעם 
  • פלפ שחור לפי טעם 
  • חצי כוס צנוברים קלויים. 
  •  

 

רכיבים לתערובת הקובה בשר:

  • 2 כוסות בורגול 
  • מים חמים לפי הצורך
  • 2 בצלים בינוניים חתוכים לרבעים
  • צרור נענע קצוץ 
  • בשר בקר/טלה טחון כ-800 גרם. 
  • כפית כמון 
  • כפית פלפל אנגלי 
  • חצי כפית מלח 
  • שמן לטיגון 

אופן הכנה 

  1. מחחממים שמ”ז במחבת. הוסיפו םנימה את הבצל וערבו עד שמתרכך ומזהיב. 
  2. הוסיפו את הבשר הטחון והפרידו אותו לחתיכות בעזרת כף עץ. טגנו עד שמשחים. 
  3. תבלו את הבשר בפלפל, מלח. בשלו עד שהבשר מגיר את הנוזלים. 
  4. הסירו את המחבת והוסיפו לתערובת הבשר את הצנוברים. ערבבו והניחו בצד שיצטנן. 

אופן הכנת התערובת הקובה בשר:

  1. הניחו בקערה את הבורגול ומעליו צקו מים חמימים. המתינו 30 דקות ואז סננו וסחטו את כל הנוזלים.
  2. שימו את הבורגול, הבצל והנענע במעבד מזון וטחנו דק.
  3. . הוסיפו פנימה את התבלינים ואת בשר הטחון, עבדו את הכול ביחד בכמה פולסים וערבבו את שמתקבלת תערובת אחידה. 
  4.  כדי ליצור את הקובות, יש להרטיב את הידיים ולהכין כדורים התערובת שיצרתם קודם.
  5.  בעזרת האגודל שלכם, צרו גומה בכל כדור כך שתתקבל צורה של אליפסה ומלאו בפנים עם מילוי (שימו לב לא לשים יותר מדי שהקובה ללא תתפרק) צריך לצאת לכם צורה של כדור מוארך. 
  6. חממו בסיר גדול שמן לטיגון מעל אש בינונית עד שהוא רותח. 
  7. . הניחו 4-6 קובות בכל פעם בתוך הסיר וטגנו אותן עד להזהבה.
  8. את הקובות שימו על צלחת עם נייר סופג. 
  9. זהו זה מוכן! בתיאבון!

 

 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך