בשר מספר 12 (פילה) כל מה שצריך לדעת על הנתח

אף אחד מעולם לא שאל “מה זה הנתח הזה?” לאחר נגיסה בפרוסה עסיסית ומשובחת של פילה מיניון – או בשמו השני והמוכר, בשר מספר 12. במדריך הבא נדבר על כל מה שאתם צריכים לדעת על הנתח הזה מאלף עד תף, עם טיפים חשובים, עצות של מומחים שיעזרו לכם להכין את הפילה הטעים ביותר. אז קדימה, בואו נתחיל! 

למה אני כל כך אוהב בשר מספר 12?

באחד הטיולים שלי באירופה,  נתקלתי במסעדה מקסימה באחת העיירות הקטנות בגרמניה שאני אפילו לא זוכר את השם. המקומיים התעקשו שלא אוכל לעזוב בלי לנסות את הפילה מיניון המפורסם שלהם.

כשנכנסנו למסעדה הנעימה, ניחוח הסטייקים המבעבעים מילא את האוויר. התפריט היה חלומו של קרניבור, אבל עיני נשואות אל הפילה מיניון. ביצעתי את ההזמנה שלי עם ציפיות גבוהות. כשהמנה הגיעה, זו הייתה יצירת אומנות. פילה מיניון מבושל בצורה מושלמת ישב מולי, החלק החיצוני הצרוב שלו מבטיח חוויה מדהימה. עם הביס הראשון, ידעתי שזכיתי בזהב קולינרי. הבשר היה רך, והמיצים התפוצצו בכל לעיסה. מסוקרן מהקסם במטבח ההוא, פתחתי בשיחה עם השף. הסודות של בחירת נתח הנכון, הדיוק בבישול – זה היה כמו לחשוף את מסתורי היקום הקולינרי.

אז, עכשיו נוכל לעבור למדריך השלם לבשר 12 – ויש כאן טיפים לא רק שלי אלא של מומחים נוספים. 

מה זה בשר מספר 12 (פילה)

בפוסט הזה אני הולך ללמד אותכם כל מה שצריך לדעת על אמנות הסטייק. לפני שנעמיק בהסבר למה ואיך, בואו נדבר על מה. בישראל, פילה מיניון מתייחס לנתח בקר שנלקח מהחלק אחורי פנימי של הפרה. על מנת להבין מדוע סטייק מסוג זה כל כך רך ועסיסי, אנו זקוקים לשיעור אנטומיה מהיר.

הפילה עובר משני צידי החלק האחורי האמצעי העליון של הפרה. זה לא בדיוק אזור שנמצא בפעילות אצל הפרה מה שאומר ששרירי המיניון אינם רואים מאמץ רב, שיכול לחזק או להקשיח את הרקמה. היעדר מאמץ של השרירים הוא מה שהופך את הפילה לסטייק רך במיוחד.

טיפ לבשר מספר 12: בעוד פילה מיניון רך במיוחד, האופי הרזה של הפילה יכול להסיר חלק מהטעם שמקורו בדרך כלל משומן או משיוש בנתחים אחרים. שקלו להכין אותו עם רוטב כדי להגביר הטעמים. 

שרירי החלציים הדקים והקטנים יחסית עוברים משני צידי הגב ולעתים קרובות מוסרים בחתכים ארוכים דמויי נחש. לאחר מכן פורסים את הנתחים האלה לאורך  כדי ליצור סטייקים ברמה של גורמה. 

טיפים להכנת בשר מספר 12:

 האם צריך להשתמש במחבת ברזל יצוק? לצריבה הטובה ביותר, אם יש לכם  מחבת ברזל יצוק, השתמשו בה כאן. אני גם ממליץ מאוד להכין בשר מספר 12 על מחבת פסים (כמו המתכון הזה). אני תמיד אוהב לבחור במחבת עם תחתית כבדה ששומרת על החום ומונעת הידבקות. מחבתות נון-סטיק אינן מיועדות בדרך כלל לסטייקים.

איך אני משיג צריבה טובה? דבר אחד הוא המפתח להצלחה: מחבת סופר חמה. מבשלים את הסטייק במחבת חמה במיוחד – זה צריך לעלות מעט עשן לפני שמוסיפים את הבשר. 

תהיו סבלניים צריבה עמוקה שתאפשר לכם לקבל את הקראסט היפה יכולה לקחת בערך 3 עד 5 דקות לכל צד.

טיפ: מתבלים את הסטייק במלח ופלפל כ-45 דקות עד שעה לפני, מקררים, מייבשים ואז צורבים. המלחה מוקדמת שואבת מעט לחות מהסטייק, מה שעוזר להשיג את הקראסט היפה

– איך אני מתבל בשר מספר 12? כל מה שצריך בשביל הנתח הסטייק הזה הוא מעט מלח ופלפל. אם אין לכם בעיית כשרות – ממליץ מאוד לבשל בחמאת עשבי תיבול כדי להוסיף טעם, אפשר במקום חמאה תחליף או שמן זית עם עשבי תיבול גם יעבוד מצוין (רק לעסות את הבשר לפני הבישול). מומלץ להוסיף גם שום כתוש. 

 

כמה זמן מבשלים בשר מספר 12? 

עבור סטייק במידת עשייה M, בישלנו את הסטייק שלנו בחום בינוני-גבוה על הכיריים במשך כ-5 דקות, ואז הפכנו, הוספנו את החמאה שלנו ובישלנו עוד 3-5 דקות. לאחר מכן העברנו את המחבת שלנו לתנור ב-180  מעלות ובישלנו כ-5 דקות. זכרו שהסטייק ימשיך להתבשל לאחר שתוציאו אותו מהתנור, אז היזהרו מבישול יתר. טיפ: בדקו את טמפרטורת הבשר שלכם באמצעות מד חום  לפני ההעברה לתנור. כך תוכלו לראות כמה רחוק אתם מהטמפרטורה הרצויה.

מדריך טמפרטורה עבור בשר מספר 12:

– מדיום רייר 54-57 מעלות צלזיוס. 
– מדיום: 57-65 מעלות צלזיוס.
-מדיום וול: 62-68 מעלות צלזיוס

רעיונות הגשה לבשר מספר 12 

אנו ממליצים להגיש את הפילה שלכם עם אחת מתוספות הצד האהובות עליכם לסטייק, בין אם זה סלט קצוץ קלאסי, תפוחי אדמה או צ’יפס – כל דבר שאתם אוהבים. 

איך לבשל בשר מספר 12 – כל השיטות המומלצות! 

עכשיו כשאתם יודעים מה מייחד את הסטייק הזה, בואו ניגש להכנה. בעוד שהאפשרויות לבישול דומות לרוב נתחי הסטייק האחרים, היעדר עודפי שומן או רקמת חיבור בבשר מספר 12 מתאימה באופן טבעי לכמה שיטות שונות. 

צלייה בגריל  של בשר מספר 12 
 פילה מיניון על הגריל הוא בחירת הכנה מצוינת. כל שעליך לעשות הוא להוציא את הסטייק מהמקרר לפחות 30 דקות מראש כדי לאפשר לנתח להגיע לטמפרטורת החדר. ואז, זה די פשוט ועליך רק בצע את השלבים הבאים להכנת פילה מיניון בגריל.

איך לבשל פילה מיניון על הגריל:
• מחממים גריל מראש ל-200 מעלות לפחות. 
• תבלים את הבשר במלח ופלפל
• זמן הבישול צריך להיות כ-6 דקות לכל צד
• הפכו לאחר 6 דקות ראשונות
• מבשלים לטמפרטורה פנימית של  146  מעלות או למידת העשייה הרצויה

בשר מספר 12 במחבת

בעוד בישול פילה מיניון הוא ללא ספק ההכנה הקלאסית בגריל, צריבה במחבת או טיגון פילה מיניון במחבת היא הזדמנות מצוינת להוסיף תיבול לנתח הסטייק הרך, אך הרזה, הזה. מכיוון שאינכם צריך לפרק כמויות נרחבות של רקמות חיבור עם בשר מספר 12, צריבה היא גם ההזדמנות המושלמת לקבל את המרכז העסיסי והאדום הזה בצורה מושלמת.

בישול פילה מיניון במחבת:

• מניחים מחבת על כיריים על להבה גבוהה
• מתבלים סטייקים במלח, פלפל ושמן זית.
• צורבים סטייקים במחבת 2-3 דקות לכל צד, תלוי בעובי הנתח. 
• מסירים את המחבת מהלהבה ומניחים לסטייקים להתבשל בחום  של המחבת עוד 2-3 דקות לכל צד עד שמגיעים לטמפרטורה פנימית של 55 מעלות או למידת העשייה הרצויה.

פילה מיניון בתנור
 בישול בתנור עשוי להיות פשוט הדרך המועדפת עלינו לבשל פילה מיניון. המפתח הוא להתחיל עם מחבת חמה מאוד והרבה שמן כדי לקבל את הקרום היפה והפריך הזה על הסטייק פילה מיניון שלך. גימור בתנור לאחר צריבה מהירה יאפשר חימום אחיד של הבשר לאורך כל הדרך.

איך לבשל פילה מיניון בתנור:
• מחממים תנור ל-200 מעלות
• מניחים תבנית משומנת היטב, עמידה לחום בתנור (גם מחבת ברזל יצוק כבד היא אופציה נהדרת)
• ברגע שהתנור מגיע לטמפרטורה,  צרבו את הפילה בקר 1-2 דקות לכל צד
• מסירים מהאש ומכניסים לתנור  ומבשלים עוד 6-7 דקות בהתאם למידת העשייה הרצויה.

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך