הכל אודות חלקי הטלה והשימושים בהם

יצא לכם לאכול פעם בשר טלה? סביר להניח שכן. זה סוג של בשר שתמיד היה פופולרי בישראל, אבל לא כולם מכירים את הבשר הזה לעומק. טלה הוא בשר מיוחד ובעל טעים עשיר. צבעו בדרך כלל ורוד או אדום. יש אנשים שאומרים שזה טעים כמו בקר, ויש כאלה שמתארים את זה כחוויה אחרת לחלוטין. בפוסט הבא, נדבר על ההיסטוריה של בשר הטלה, היכן ניתן למצוא את הנתחים הטובים ביותר וכיצד לבשל אותו. אנו נשתף גם כמה טיפים שיאפשרו לכם להכין בשר טלה משובח! אז בואו נתחיל. 

מה זה בשר טלה?

הסוג הנפוץ ביותר של טלה הוא טלה פריים, שמגדלים אותו לבשר (בעיקר בארצות הברית). הטלה מסווג כבשר אדום והוא עשיר בחלבון, ברזל ומינרלים אחר. זה גם מקור מעולה לחומצות שומן אומגה 3. טלה הוא בשר פופולרי בישראל וברחבי מקומות רבים בעולם, כולל אירופה, אוסטרליה וניוזילנד. כדאי לדעת שרוב חוות גידול הטלה הם בניוזילנד – מגדלים את הבשר ומייבאים אותו לישראל (השחיטה מתבצעת בארץ).

בשר הטלה משמש לעיתים קרובות כמרכיב חשוב במטבח הים תיכוני. בדרך כלל מכינים אותו בצלייה או בגריל, אבל אפשר גם לטחון אותו להמבורגרים או לקבבים נפלאים. הנתחים הנפוצים ביותר שמשתמשים בהם הם רגל כבש, כתף וחזה. הרגל היא הנתח העדין ביותר, בעוד שהכתף זה הנתח עם הטעם הרב ביותר. החזה הוא הנתח הרזה ביותר ועדיף להכין אותו במהירות, כמו קבב או מוקפץ.

 הטלה הוא מקור טוב לחלבון, ברזל ואבץ. הוא גם דל יחסית בשומן רווי בהשוואה לשאר סוגי הבשר האדום. 

להכיר מקרוב את חלקי הטלה

כתף

חלק זה של החיה עובד קשה, כך שהבשר מכתף הטלה מלא בטעם. לוקח לו זמן להתרכך, אבל זה אומר שזו בחירה מצוינת לתבשיל ולצלייה איטית. כדי למקסם את הטעם, מבשלים כתף טלה על העצם כך שהבשר פשוט יתפרק כשמושכים אותו במזלג. מתכונים עם כתף טלה הם תמיד מוצלחים וגורפים מחמאות – נסו להכין את הכתף בבישול איטי עם ירקות צלויים לארוחת צהריים מושלמת של יום שבת או צלי בתבלינים ריחניים למנה יותר עשירה בטעמים. כדי שהדברים יהיו פשוטים במיוחד, הכינו עשבי תיבול עם קצת נענע או רוזמרין, שום, מלח ים, פלפל שחור ושמן זית, חתכו את עור הבשר ועסו את הבשר טוב.  הניחו את הבשר על גבי חתיכות בצל, הוסיפו מעט נוזלים ומבשלים בטמפרטורה גבוהה כדי שהעור יהיה יפה וזהוב, ואז מכסים ומנמיכים לטמפרטורה נמוכה (בסביבות 160 מעלות צלזיוס) למשך 4 עד 5 שעות (תלוי במשקל הכתף ).

צלעות טלה

צלעות טלה זה הנתח היקר ביותר – אבל הוא טעים ונימוח להפליא. לפי השם ניתן להבין כי הוא נלקח מצלעות הטלה. לרוב מכינים את הנתח על האש כ בדרך כלל על גריל או ברביקיו.

רגל טלה

כמו הכתף, רגליו של הטלה עובדות קשה, מה שאומר שלנתח זה יש טעם טוב וחזק. שימו לב- הנתח הזה אינו כשר ולא ניתן למצוא אותו בקצבייה שלנו מהסיבה הזו. רגל טלה זה נתח נהדר כשהוא צלוי בשלמותו על העצם. זה שריר רזה למדי, אז שימו לב לא לבשל אותו יתר על המידה, אחרת הוא עלול להתייבש יותר מדי. טיפ: עסו את כולו בשמן יחד עם עשבי תיבול, קצת שום ואפילו מעט חרדל, אם תרצו. יש לצלות בתנור, ואז לסיים על המנגל כדי לקבל טעם מעושן ונהדר. נתח מעולה לאירועים משפחתיים או כשמארחים קבוצה גדולה כדי להשאיר רושם בלתי נשכח 😊

שוק טלה

שוק טלה הוא נתח סופר פשוט וזול יותר. נלקח מהחלק התחתון של הרגליים האחוריות, יש הרבה קולגן בשוק, אשר בבישול איטי מעניק לבשר מרקם רך ונמס, מה שהופך את זה לעוד נתח שהוא מושלם עבור תבשילים בבישול איטי.

צוואר

צוואר טלה זה נתח זול וזמין בסופרמרקטים ואצל קצבים. זה נשאר מחובר לכתף, אבל קצב טוב צריך להיות מוכן להפריד אותו בשבילכם. ניתן לבשל את צוואר הטלה באיטיות על אש נמוכה, אך בניגוד לכתף, ניתן להתייחס אליו גם כאל סטייק ולבשל במהירות על אש גבוהה. זה הולך טוב עם המון טעמים וסגנונות והנתח תופס מעולה גם כקבב משובח.

חזה טלה

מתחתית הטלה, הבטן, מגיע נתח החזה. יש בו הרבה שומן ולכן הוא מצריך דקות ארוכות של לעיסה, כך שחזה טלה צריך בישול איטי וארוך כדי לפרק את הקשיחות. מושלם לצלייה.

מה עושים עם הריח של הטלה?

#1 הסירו כמה שיותר שומן

לבשר טלה יש ריח ייחודי שמקורו בשומן. יש אנשים שאוהבים את הריח הזה, אבל יש אנשים שזה מפריע להם. תוכלו להפחית את הריח על ידי חיתוך כמה שיותר מהשומן. חלק מהנתחים מכילים מעט עד אחוזים אפסיים של שומן, אבל כן כדאי לקחת בחשבון שהשומן בהחלט יכול לשדרג את המנה ולא כדאי לוותר עליו לגמרי.

#2 השתמשו בתבלינים או בעשבי תיבול כדי לטשטש את הריח

לעשבי תיבול יש השפעות מועילות רבות ויש להם ארומה ייחודית. יש להם יכולת להסיר ריח ממזון. בגלל שלבשר טלה יש ריח מיוחד שלא כולם אוהבים, תוכלו לטשטש בעשבי תיבול כמו רוזמרי או במעט כמון כדי להעלים את הריח – כך הוא יהיה הרבה פחות מורגש. עדיין מפריע לכם? תוסיפו מעט שום ופלפל שחור. 

מתערבים שלא ידעתם – השומן של הטלה נחשב לבריא

בשר טלה הוא מקור טוב לשומנים בריאים. שומן הטלה הוא לרוב בלתי רווי, וכולל חומצות שומן מסוג אומגה 3. שומנים בריאים אלו יכולים לעזור להורדת רמות הכולסטרול ולהפחית את הסיכון למחלות לב. שומן טלה הוא גם מקור טוב לויטמין E, שהוא נוגד חמצון המסייע בהגנה על התאים מפני נזקים.

בשר טלה הוא גם מקור טוב לחלבון. חלבון חיוני לבנייה ותיקון של רקמות ויצירת אנזימים והורמונים. בנוסף, בשר טלה הוא מקור טוב למספר ויטמינים ומינרלים, כולל ברזל, אבץ וויטמין B12.

אז אם אתם מחפשים אופציית בשר בריאה, כבש הוא נהדר. זה לא רק מקור טוב לשומנים בריאים וחלבונים, אלא שהוא גם עמוס בחומרים מזינים שהגוף שלכם צריך. 

שיטות בישול בשר טלה

ישנן דרכים רבות ושונות לבשל טלה; השיטה הטובה ביותר עבורכם תלויה בהעדפות האישיות שלכם כמובן. כמה שיטות פופולריות כוללות

צלייה: זוהי שיטת בישול קלאסית של כבש שמביאה לבשר רך ועסיסי. כדי לצלות טלה, חממו מראש את התנור לטמפרטורה הרצויה ולאחר מכן מבשלים את הבשר למשך הזמן המומלץ, לרוב זה כ5 עד 7 שעות בטמפרטורה נמוכה.

 

גריל: גריל היא דרך מצוינת להוסיף טעם למנת הטלה שלכם. כדי לעשות זאת בהצלחה, חממו מראש את הגריל לחום בינוני ולאחר מכן מבשלים את הטלה למשך הזמן המומלץ, בהתאם למתכון.

 

בישול: בישול היא שיטת בישול הכוללת בישול הטלה בנוזל, כמו מרק או יין. טלה שמתבשל בנוזלים יוצר מנה עדינה יותר. במסגרת הבישול אנו מחשיבים גם את הקבבים או קציצות טלה שמשאירות טעם יותר מחוספס.   

מה טעם הטלה?

בשר הטלה הוא בעל טעם ייחודי. רוב האנשים יגידו שטעמו מאוזן אך חזק. הטעם מגיע מחומצות שומן מסועפות שנמצאות בשומן הטלה. גזעים מסוימים מכילים באופן טבעי יותר חומצות שומן אלה, לרוב – ריכוז תרכובות אלו מושפע במידה רבה מהתזונה של הטלה. לצורך העניין, הטלה בארץ מגיע בעיקר מניו זילנד ומאוסטרליה. בגלל שהם רועים על דשא כל חייהם, הם מכילים יותר חומצות שומן, לעומת טלה אמריקאי שניזון בעיקר מדגנים, דבר שמשפיע רבות על טעמו והופך אותו למעט יותר מתוק. 

איפה אפשר לקנות בשר טלה איכותי?

תופתעו לגלות – שאת הנתחים הטובים והמשובחים של בשר הטלה, לא כל כך פשוט למצוא ונדיר לראות אותם בסופר השכונתי. תוכלו למצוא בקצבייה של האחים אהרון מגוון רחב של נתחי טלה – בין אם שוק טלה, צוואר או טלה טחון (מושלם לקציצות וקבבים). בנוסף, אנו מספקים משלוחי בשר וטלה עד הבית בכל אזור המרכז: תל אביב, רמת גן, חולון, בת ים, ראשל”צ ועוד. 

איך הכי כדאי לתבל את הבשר טלה?

בגלל שלרוב בשר טלה יחסית רך באופן טבעי – אין צורך להשרות אותו בנוזלים. למעשה, מרינדות חומציות יכולות לפרק את סיבי הטלה ולגרום לבשר להתקשות. במקום זאת, עדיף לתבל את הטלה פשוט במלח ופלפל, לצד עשבי תיבול כמו שום קצוץ, רוזמרין ואורגנו. תנו לו לנוח כ-30 דקות עד שלוש שעות לפני הבישול, במקרר או בטמפרטורת החדר.

רוצים יותר טעם? תוכלו לנסות זיגוג פירותי וטעים לבשר הטלה שלכם, כמו מיזוג שזיפים עם עשבי תיבול. 

מהי מידת העשייה האידאלית לבשר טלה?

טלה עדיף להגיש תמיד במידת עשייה MR – R זה קצת קשוח מדי לטעמנו לבשר טלה. לעומת זאת, מידת עשייה וול דאן הופכת את הבשר ליבש ולא לעיס. באופן כללי, מידות עשייה של בשר טלה דומות לשל בשר בקר. בנוסף, אנחנו ממליצים לכם לתת לבשר הטלה לנוח לפחות 15 דקות לפני שאתם חותכים אותו כדי לתת למיצים להתפזר מחדש בתוך הבשר. 

כמה מילים אחרונות,

אז מה זה בשר טלה? כפי שראינו, מדובר בסוג בשר ייחודי עם טעמים עשירים. יש אומרים שהוא טעים בדיוק כמו בשר בקר. יש מגוון דרכים להכין אותו והוא משתלב בהמון סוגי מנות ומטבחים. אם אתם מחפשים בשר טלה משובח תוכלו למצוא אותו באטליז של האחים אהרון – אנו מביאים ללקוחות שלנו את הבשר הטוב והאיכותי ביותר. 

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך