בשר מספר 13 – או שייטל: המדריך השלם

האם אתם מחפשים דרך להחיות את ארוחות הערב המשפחתיות שלכם בימי שבת? או אולי להוסיף מעט גיוון לארוחת הערב? זה יכול להיות קשה למצוא מתכון שיספק את כל בני הבית. אז אם נמאס לכם מחזה עוף, דגים או בשר אינטריקוט – יש לנו את הבשר המושלם עבורכם: שייטל! או בשר מספר 13. כל מה שאתם צריכים לדעת על הנתח המושלם הזה: מה זה, מאיזה חלק הוא נלקח, איך מכינים אותו + מתכון שווה בסוף! בואו נתחיל 😊

איפה ממוקם בשר מספר 13 ומה בדיוק מאפיין אותו?

נתח מספר 13 ממוקם בחלק האחורי של הפרה, ממש בין הזנב לסינטה. מדובר בנתח מאוד טעים בגלל שהוא רך והוא מתאים לצלייה קצרה, מה שהופך אותו לאידאלי עבור כל מיני סלטים ותבשילים. מדובר בנתח דל שומן, עם סיבים קצרים וצבעו אדום בהיר.

השייטל הוא אחד הנתחים הפופולריים בשנים האחרונות, בעיקר בגלל שהרבה אנשים גילו את התכונות הנפלאות שלו וכן – המחיר שלו מאוד אטרקטיבי (חצי מהמחיר של בשר אנטריקוט)

השייטל הוא נתח רך יחסית ועגול. הוא מורכב מ-2 חלקים שמופרדים על ידי גיד רחב במיוחד והשני גיד שהוא צר. מתחת לשייטל תמצאו את השפיץ שייטל, זה נתח נהדר ולא פחות טוב מהנתח השייטל הרגיל.

איך הכי מומלץ להשתמש בנתח השייטל

כמו שכבר כתבנו, השייטל הוא נתח יחסית דל שומן, לכן הטכניקות שהכי מומלצות לבשל זה בעיקר הקפצה או צלייה (עד מידת עשיה מדיום). אגב, תוכלו גם להכין עם נתח מספר 13 או שייטל מנות עם בשר נא. אם תכננתם להכין איתו מנה בבישול ארוך אנחנו פחות ממליצים בדיוק בגלל שהוא נתח עם מעט שומן. שימו לב שרוב הנתחים שמתאימים לבישול ארוך הם תמיד נתחים שמנים ומלאי טעם. יחד עם זאת, גם השייטל, הוא נתח מאוד טעים ומלא בטעמים. בין המנות הכי אהובות שאפשר להכין עם בשר מספר 13 זה שניצלים, שיפודים, סטייקים וטרטר בשר!

שימו לב שלפני שאתם ניגשים למלאכת הבישול, חשוב לבחור בנתח המתאים ביותר באטליז הכשר מממנו אתם נוהגים לקנות. אם מדובר במנות של בשר נא כמו טרטר, אז בחרו בנתח הטרי ביותר. אם אתם מתכננים לבשל אותו בצורה קצרה, מומלץ ליישן אותו מעט לתקופה של שבועיים עד לריכוך מושלם.

מהי מידת העשייה המומלצת ביותר לשייטל על האש?

הכנת שייטל על האש, היא אחת הדרכים המומלצות ביותר לסוג נתח זה. רק מזכירים לכם, שבגלל שאנחנו מדברים כאן על נתח דל שומן, גם כשזה מגיע לסטייק שייטל על האש – נסו להגיע מקסימום למידת עשיה מדיום רייר, מדיום גג! תוציאו את הבשר מהאש כשהוא עדיין בצבע ורוד מבפנים אבל המעטפת תפסה צבע זהוב חום. זה תקף גם לשיטות בישול אחרות. 

מי יאהב בשר שייטל?

נתחי הבשר השונים מכילים כמויות שונות של שומן. יש בשרים שומניים כמו צלעות, ומנגד יש בשרים בלי שומן כמעט כמו פילה מדומה. נתח השייטל שעליו אנו מדברים עליו הוא נתח רזה ודל שומן, ולכן הוא יתאים לאנשים שמעדיפים את הבשר שלהם שומני פחות, וכאלה לא רוצים להתעסק עם הניקיון לפני ההכנה.

מה עוד צריך לדעת לפני שמתחילים?

איכות הבשר – אחד הדברים החשובים ביותר שישפיעו בסופו של דבר על הטעם של הבשר שלכם זה איכות הנתח. וודאו שאתם קונים את בשר מספר 13 בקצבייה אמינה שאתם סומכים עליה. אנו, באטליז האחים אהרון דואגים לספק ללקוחותינו חווית קניה מושלמת עם נתחי בשר טריים ומשובחים, כל זה לצד שירות מקצועי ואישי מצוות הקצבים שלנו שישמח לעזור לכם בכל שאלה או בקשה.

יישון הבשריישון בשר הוא תהליך בו מאחסנים את נתחי בשר השייטל בתנאים מיוחדים למשך תקופה מסוימת כדי להפוך אותו לרך יותר ועם טעמים עשירים יותר. את נתחי בשר מספר 13 נהוג ליישן בתהליך קפדני של לפחות 14 ימים, אם אתם לא בטוחים תוכלו תמיד לשאול אותנו על התהליך המדויק. שייטל שעובר יישון הופך להיות רך יותר ועם טעמים מיוחדים ומשובחים יותר. 

הכנה ותיבול –  מנתח מספר 13 תוכלו להגין מגוון ענק של מנות בשר מדהימות, החל מקרפצ’ו ועד לשניצלים או סטייקים. אל תשכחו להכין את הבשר כראוי בהתאם למנה שאתם מתכננים להכין. אפשר לתבל את הבשר לפני הצליה במלח, פלפל ומעט שמן זית. תוכלו לשים אותו גם במרינדה טובה.

שייטל מבושל

כמה טעויות נפוצות שיש להימנע מהן

הכנת נתח מספר 13 המושלם היא משימה לא פשוטה. הנה כמה טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן:

בישול השייטל יותר מדי זמן: אם תיתנו לו להתבשל מעבר לזמן המומלץ, תגמרו עם נתח בשר לעוס ויבש. דאגו לתת לשייטל צריבה על אש גבוהה.

בישול בשר מספר 13 ישירות מהמקרר: עליכם לתת לבשר שלכם מעט זמן מחוץ למקרר על מנת להתקרב לטמפרטורת החדר לפני שאתם מבשלים אותו. אם תבשלו אותו ישירות מהמקרר, הבשר שלכם יחווה מה שנקרא בלשון מקצועית הלם תרמי, וזה יפגע בטעם הסופי של הנתח.

איך הכי מומלץ להכין שייטל?

אפשר להכין שייטל או בשר מספר 13 בגוון דרכים: תוכלו לצרוב אותו על אש גבוהה במחבת, בגריל, בתנור, על האש ועוד. כאמור, הדבר היחידי ששייטל פחות מתאים לו זה לתבשילי קדירה בבישול ארוך. לצורך כך, תוכלו להסתפק בנתחים שומניים יותר. תוכלו לקרוא על זה יותר לעומק כאן.

למה בשר שייטל הכי מתאים?

מהבשר שייטל תוכלו להכין סטייקים נפלאים על מחבת פסים או על הגריל, מנות אסתייתיות, שניצלים (מדהימים!), סלטים טעימים, תבשילים הודים ועוד. למען האמת, שייטל מתאים להמון סוגי מנות ותוכלו כל פעם להתפרע עם הנתח בלי להרגיש רגשות אשמה, שכן מדובר בנתח דל שומן ובריא מאוד.

מתכון לבשר שייטל מושלם!

עכשיו, אחרי שלמדתם מהו בשר מספר 13 או בשר שייטל, אתם בטח תוהים איך תוכלו להכין אותו בדרך הכי טעימה שיש. אנחנו חושבים שאתם הולכים ליהנות מהמתכון הנפלא הזה, שייטל עם שום, רוזמרין וירקות שורש עדינים. תוכלו להכין את הנתח הזה בתנור גריל או פשוט לזרוק את הכול במחבת. זוהי ארוחת ערב  או צוהריים נהדרת שתספק לכם המון אנרגיות, נחת והנאה. אז איך מכינים את כל הטוב הזה? בואו נבדוק.

מתבלים את הבשר – בשלב הראשון יש להניח את השייטל בתוך קערה ולשמן אותו מכל כיוון בשמן זית, מלח ופלפל שחור בנדיבות.

משחימים את הבשר – בשלב השני  יש להניח את הבשר המתובל ישירות על מחבת חמה למשך 3-4 דקות, יש לחזור על הפעולה כך שכל דפנות הצלי ייצרבו כראוי. ממליצים להשחים אותו על אש גבוהה לכמה דקות, כך תיצרו טעם אדיר. לא לוותר על השלב הזה! הוסיפו למחבת עלי רוזמרין טריים.

מטגנים את הירקות: לאחר שהבשר משחים, מניחים אותו על קרש חיתוך או מגש. מוסיפים קורט שמן זית ואת הירקות למחבת החמה ומנמיכים את האש. מטגנים את הירקות במשך 5-6 דקות כדי שיתרככו וישחימו מעט.

מכניסים לתנור – בתבנית עמוקה יש להניח את נתחי השייטל, יחד עם הירקות, השום והרוזמרין יחד עם ציר יין אדום על 180 מעלות ל20 דקות עד חצי שעה. מוציאים את הצלי מהתנור ומניחים לו לנוח 15 דקות לפני שפורסים ומגישים.

שייטל טרי

מתכון לסטייק שייטל פשוט אך מדויק

ממליצים לכם בחום להתחיל לאמץ את בשר מספר 13 או השייטל לארוחות משפחתיות! תוכלו להגיש את הסטייקים עם כל תוספת שאוהבים: תפוחי אדמה בתנור, פירה, צ’יפס או ירקות בתנור. הוציאו את הנתחים כחצי שעה לפני.

המצרכים

4 שייטל סטייקים במשקל 200 גרם בטמפ’ החדר

מלח

פלפל שחור גרוס

לתערובת התיבול:

5 שיני שום קצוצות גס

צרור כוסברה קצוצה גס

1/4 כוס שמן זית (או שומן אווז)

1/2 בצל סגול קצוץ

 

  1. כותשים את החומרים לתערובת התיבול. אפשר להיעזר במכתש ועלי.
  2. מתבלים את השייטל במלח ופלפל שחור וצולים על הגריל או במחבת ברזל פסים או מחבת כבדה, לבחירתכם.
  3. במהלך תהליך הצלייה תמרחו את הסטייקים בתערובת התיבול. כשמנחים את הסטייק בצלחת יוצקים עליו עוד מנה מהרוטב.
  4. מגישים עם כל תוספת שאוהבים!

כמה מילים אחרונות,

עכשיו  אתם יודעים מהו בדיוק בשר מספר 13, למה הוא מתאים ואת כל הדרכים להכין אותו! אנחנו מקווים שמצאתם את המדריך הזה שימושי. אם אתם גרים באזור מרכז הארץ, כדאי לדעת שאנחנו באטליז האחים אהרון מבצעים משלוחי בשר בכל הסביבה: בתל אביב, בת ים, ראשון לציון, בני ברק, פתח תקווה, חולון, גבעתיים ועוד.

היכנסו עכשיו לקצביית האונליין שלנו, בחרו את הנתחים שאתם הכי אוהבים ואנחנו כבר נדאג להביא לכם את הבשר עד הבית! המשלוחים שלנו מתבצעים במהירות והבשר שיגיע אליכם יהיה איכותי, טרי עם טעמים נפלאים. אם יש לכם שאלה, אם אתם לא יודעים איזה נתח הכי כדאי לכם להזמין, אנחנו כמובן תמיד זמינים עבורכם בווטסאפ, או בטלפון. הצטרפו לאלפי לקוחות שנהנים מארוחות בשר משובחות עם הנתחים הכי טובים בארץ!

לוגו של האחים אהרון
רוצים לשתף את המתכון שלכם?
צרו איתנו קשר!
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
לוגו האחים אהרון

ברוכים הבאים לבית
של אוהבי הבשר בישראל.

האתר מאפשר לכם לעיין במגוון העצום שלנו, להתאים את הנתח הנכון, לבחור מתוך מגוון תערובות הבשרים, להגיע לשלמות המנה שתרצו להכין. תוכלו ליהנות מבשר איכותי מוכן לצרכים שלכם. נגיע אליכם בלי מאמץ, לבית או למקום העבודה עם שירותי משלוחי בשר שלנו! לכם נותר רק, לבחור להזמין ולהכין, די בקלות, כי את חומרי הגלם תקבלו נקיים, מסודרים, מוכנים לעבודה.

אז מה חדש??

לקבלת עדכונים על מתכונים חדשים, הנחות, הטבות ותכנים שלא תראו בשום מקום אחר, הצטרפו לניוזלטר שלנו!

מתכונים מומלצים

מתכונים פופלריים

הצטרפו עכשיו
לקבוצת הפייסבוק
של האחים אהרון.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך